• stefansoder80

    Bygg ut. Casha in.

    Jag funderar på att köpa hus i ett av Sthlms bästa områden framöver. Priset per kvm ligger i området stabilt på 100 000 per kvm. Det verkar inte spela så stor roll hur dessa kvm är planerade utan bara att de finns där.

    Som jag förstår det ska mam räkna med runt 30-35k per kvm när man bygger ut (ej badrum/kök). Ponera då att värdet stiger med 100k per kvm så verkar drt ju vara en smått genial affär rent ekonomiskt. Speciellt då man kan dra av detta på framtida reavinstskatt.

    Jag tittar därmed enbart på objekt man kan bygga ut. Vi har landställe familjen kan bo på ennlängre tid vid ombyggnad och renovering.

    Missar jag något här i min analys?

  • Svar på tråden Bygg ut. Casha in.
  • StevenDiese
    stefansoder80 skrev 2020-05-02 18:38:30 följande:

    Nix. Kollar bara sånt som mäklaren anger att det kan byggas ut. Behöver jag fråga efter detaljplaner eller dylikt?


    Att lita på en mäklare i en sån fråga är riskabelt. Prata med handläggarna på kommunen innan du köper.
  • stefansoder80

    Ok tack. Men ponera att du kan bygga ut så borde det ju vara en vansinnig affär? Lägg 600 000 på en utbyggnad och husets värde stiger 2 msek?

  • StevenDiese
    stefansoder80 skrev 2020-05-02 19:36:29 följande:

    Ok tack. Men ponera att du kan bygga ut så borde det ju vara en vansinnig affär? Lägg 600 000 på en utbyggnad och husets värde stiger 2 msek?


    Det låter lite för bra för att vara sant faktiskt. Antar att 100k per kvm är genomsnitt så det är alltså ingen garanti att du får det.

    Sen ska ju utbyggnaden vara välgjord och fylla en funktion som huset inte redan har för att köpare ska tycka det är värt.
  • stefansoder80

    Absolut. På vissa gator är det ju dock så fruktansvärt populärt att bo.

    Ponera att du kunde bygga ut en lgh i Vasastan värd 100 000 per kvm med 20 kvm och förvandla en tvåa till fyra. Nog fasiken hade värdet ökat med 2 msek..

  • Sandrasöt88
    stefansoder80 skrev 2020-05-02 20:04:45 följande:

    Absolut. På vissa gator är det ju dock så fruktansvärt populärt att bo.

    Ponera att du kunde bygga ut en lgh i Vasastan värd 100 000 per kvm med 20 kvm och förvandla en tvåa till fyra. Nog fasiken hade värdet ökat med 2 msek..


    Och hur skulle du bygga ut 20 kvm i en lgh i Vasastan? Du låter som en rejäl drömmare... har du någonsin gjort verklighet av dina fantasier?
  • BuoBä

    Generellt brukar det finnas någon sorts gräns när både storlek och pris gör att antalet potentiella köpare minskar drastiskt. Var den går varierar per område, så det får du skaffa dig en känsla för själv. Om din utbyggnad tex gör att du landar på 2 miljoner över snittpriset i området är det inte alls säkert du får en så stor vinst som du tänkt. Eller så får du vänta länge på rätt köpare.

  • stefansoder80
    Sandrasöt88 skrev 2020-05-02 20:18:53 följande:

    Och hur skulle du bygga ut 20 kvm i en lgh i Vasastan? Du låter som en rejäl drömmare... har du någonsin gjort verklighet av dina fantasier?


    Det var ett exwmpel. Givetvis förstår jag att det inte går. Dock finns ett flertal gator i Sthlm där kvmpriset på villor är 100k per kvm. Jag har detaljgranskat flera områden och priset per kvm verkar i princip följa antalet kvm oavsett storlek. Samma sak med lgh i Vasastan.
  • stefansoder80
    BuoBä skrev 2020-05-02 20:28:58 följande:

    Generellt brukar det finnas någon sorts gräns när både storlek och pris gör att antalet potentiella köpare minskar drastiskt. Var den går varierar per område, så det får du skaffa dig en känsla för själv. Om din utbyggnad tex gör att du landar på 2 miljoner över snittpriset i området är det inte alls säkert du får en så stor vinst som du tänkt. Eller så får du vänta länge på rätt köpare.


    Det är detta jag tittat på i olika områden. Det handlar om mindre hus mellan 80-120 kvm plus biyta. Priserna verkar variera mellan 8-12 msek beroende på antal kvm.
  • Kjell2
    stefansoder80 skrev 2020-05-03 09:47:28 följande:

    Det är detta jag tittat på i olika områden. Det handlar om mindre hus mellan 80-120 kvm plus biyta. Priserna verkar variera mellan 8-12 msek beroende på antal kvm.


    Hur finansiera du?
  • Kjell2
    stefansoder80 skrev 2020-05-03 10:47:39 följande:

    Har sålt lägenheten och har stort kapital till insats+renovering.


    Satsa, lycka till!
Svar på tråden Bygg ut. Casha in.