• Kaarlssoon

    HUR FUNGERAR SGI

    Detta med SGI gör mig TOKIG. Jag kommer skriva två olika situationer och så får ni som förstår er på skiten gärna svara.

    1. Min nuvarande situation: jag studerar på högskolan och tar fullt studiemedel. Jag jobbar även extra och tjänar allt mellan 5000 - 15 000 extra utöver CSN. innan jag började studera arbetade jag också, men väldigt oregelbundet. Vad gäller? Finns de chans till skyddad SGI om jag skulle bli gravid innan fast jobb?

    2. En annan situation: säg att jag blir gravid i maj och får till exempel en tills vidare anställning. Jag jobbar då i ett halvår. Måste jag jobba heltid för att få skyddad SGI isåfall? Måste det vara en tills vidare anställning eller fastanställning, eller kan man lika väl vara timvikarie?

  • Svar på tråden HUR FUNGERAR SGI
  • CitronTulo

    1. Beror på om du hade en sgi innan du började studera eller om det går att fastställa en? Googla "studerandesgi" så hittar du nog mer info om vad som kan gälla för just dig då den info du ger här inte räcker för att ge ett tydligt svar.

  • CitronTulo

    2. Om du har en tillsvidareanställning så är det den som sgi grundas på. Spelar då ingen roll vad du haft för sig innan. Vid timmanställning räknas faktiskt arbetstid som du har gjort och inkomster du fått ut.

  • nnnnnnnn

    Det är 8 månader man behöver jobba för att få upp sin SGI inför föräldraledigheten.

    Du måste ju inte jobba 100%.

    Om du får ett jobb med 20 000 kr/mån och jobbar 100% så är din SGI 20 000 kr/mån.
    Om du får ett jobb med 40 000 kr/mån och jobbar 50% så är din SGI 20 000 kr/mån.
    Hoppas du förstår!

    Så om du väljer att jobba mindre än 100% så väljer du att få en lägre SGI jämfört med att jobba 100% på samma jobb med samma lön. Men om man har ett jobb med hög lön, så kanske man nöjer sig med att jobba så mycket att SGI blir ok.