• Kaarlssoon

    HUR FUNGERAR SGI

    Detta med SGI gör mig TOKIG. Jag kommer skriva två olika situationer och så får ni som förstår er på skiten gärna svara.

    1. Min nuvarande situation: jag studerar på högskolan och tar fullt studiemedel. Jag jobbar även extra och tjänar allt mellan 5000 - 15 000 extra utöver CSN. innan jag började studera arbetade jag också, men väldigt oregelbundet. Vad gäller? Finns de chans till skyddad SGI om jag skulle bli gravid innan fast jobb?

    2. En annan situation: säg att jag blir gravid i maj och får till exempel en tills vidare anställning. Jag jobbar då i ett halvår. Måste jag jobba heltid för att få skyddad SGI isåfall? Måste det vara en tills vidare anställning eller fastanställning, eller kan man lika väl vara timvikarie?

  • Svar på tråden HUR FUNGERAR SGI
  • CitronTulo

    1. Beror på om du hade en sgi innan du började studera eller om det går att fastställa en? Googla "studerandesgi" så hittar du nog mer info om vad som kan gälla för just dig då den info du ger här inte räcker för att ge ett tydligt svar.

  • CitronTulo

    2. Om du har en tillsvidareanställning så är det den som sgi grundas på. Spelar då ingen roll vad du haft för sig innan. Vid timmanställning räknas faktiskt arbetstid som du har gjort och inkomster du fått ut.

  • nnnnnnnn

    Det är 8 månader man behöver jobba för att få upp sin SGI inför föräldraledigheten.

    Du måste ju inte jobba 100%.

    Om du får ett jobb med 20 000 kr/mån och jobbar 100% så är din SGI 20 000 kr/mån.
    Om du får ett jobb med 40 000 kr/mån och jobbar 50% så är din SGI 20 000 kr/mån.
    Hoppas du förstår!

    Så om du väljer att jobba mindre än 100% så väljer du att få en lägre SGI jämfört med att jobba 100% på samma jobb med samma lön. Men om man har ett jobb med hög lön, så kanske man nöjer sig med att jobba så mycket att SGI blir ok.
    Ifall du får en lön på 100 000 kr/mån, så räcker det ju att jobba 40% för att maxa sin SGI, eftersom ifall man tjänar 40 000 kr i månaden, så är man maxad. (Exakt månadslön ligger strax under 40 000 kr, vet att någon skrev exakta siffran i din andra tråd, så du kan kolla där om du vill veta på kronan var gränsen för SGI går)

  • nnnnnnnn

    Och för att veta om och i så fall hur stor SGI du eventuellt redan har, så måste du kontakta FK. Ingen här kan gissa sig till hur det ser ut för dej, särskilt inte som du inte anget exakt antal arbetade timmar, timlön och fördelning per månad före studierna. Jag gissar också att även om du skriver ner exakt allt detta här, så orkar ingen räkna ut det ändå och du kan ändå inte lita på deras uträkningar ändå...

    Om FK säger att du har en SGI, så be dem mejla detta, så du vet och kan spara infon.

  • nnnnnnnn

    Och det är skillnad på "SGI inför föräldraledighet" eller allmän SGI tex om man blir sjuk eller måste vabba.

    Därför hittar du olika info.

    Jag har svarat utifrån föräldraledighet eftersom det är det som du anger som skäl i båda dina SGI-trådar.

    Så JA, din SGI höjs direkt om du får ett fast jobb, men det gäller inte om du ska vara FL.
    Och JA, din SGI blir höjd oavsett anställning (deltid, tim, vik osv) på 6 mån, men gäller inte FL.

    Så därför skriver jag och många andra att det är 8 månader som gäller om man ska vara FL.

  • Anotherone

    Gällande "skillnad på sgi och sgi" så är det där man har förklaringen till att om man missar att skydda sgi efter barnets ettårsdag så får man noll om man själv blir sjuk tex. Den halkar inte ner till den nivå som man plockar ut fp på utan den nollas verkligen. Har jag fått höra i alla fall.

Svar på tråden HUR FUNGERAR SGI