• Anonym (Tål inte)

    Alkohol, aggressiv

    Jag har bipolär sjukdom och har aldrig tidigare haft några problem med alkohol. Senaste året har jag börjat dricka alldeles för mycket när vi festar o jag slår min pojkvän när vi dricker. ikväll festar han o hans vän o jag har tagit det stora beslutet att sluta dricka för ett tag. Enbart druckit alkoholfritt hela kvällen men känner sånt sug

    Hur slutar man? Hur får man roligt och kan vara med utan?

  • Svar på tråden Alkohol, aggressiv
  • Mackan1978

    Jag tycker att det var starkt av dig att sluta, då du inte behärskar att dricka. Bra gjort. Håll fast vid det beslutet.

    Jag lovar, på sikt så kommer du inte att ånga dig. Alkoholen tillför mindre än man tror. Man kan ha lika roligt utan.

  • Anonym (Tål inte)

    Då min kille, som läget är nu bara vill att vi ska vara vänner men ändå sagt att det är okej att jag får vara här ikväll, vi känner varandra sedan många år, så känner jag att det är extra viktigt att göra just detta.

    För jag älskar honom o vill ha en möjlighet att få tillbaka det vi en gång hade, för jag tror att han nånstans ändå vill om han ser att jag verkligen är villig att göra allt för att få det att fungera.

    Och det är jag. Det sista jag vill är att slå honom, eller som det som hände häromdagen. Då jag skadar mig själv på fyllan när jag har ångest.

  • bullen1984

    Jag kunde också bli aggressiv när jag drack, så jag slutade i December.

    Jag kan känna såhär: Du har betett dig illa mot din pojkvän när du druckit, och har nu tagit det vuxna beslutet att inte dricka.
    Varför måste han, så tätt inpå gå ut och festa? 
    Kan ni inte bara ha mysiga hemmakvällar ett tag framöver så att du får vänja dig vid din nya situation? För din skull och för er skull?

    Min man dricker inte alls och det är jag så tacksam för.
    Vi brukar ta några alkoholfria öl på Fredag och lördagskvällen. 
    Det är gott, man blir inte full och vi kan kolla på film sen, plus att jag vaknar upp och är pigg och välmående.

    Man har ju aldrig vaknat dagen efter och tänkt: FAN jag BORDE ha druckit igår!

  • Anonym (Tål inte)

    Upplevde en enorm skillnad imorse på hur stämningen var mellan oss (mig och killen) gentemot andra gånger då vi haft vår vän över på fest o jag spårat ur o blivit arg.

    Denna gången var det trevligt att komma upp, äta frukost ihop, kunna skratta om sådant som sagts kvällen innan osv.

    Och jag hoppas nu när min kille får lite tid för sig själv, faktiskt tar till sig allt detta.

    För jag försöker verkligen allt jag kan för att göra det bra.

  • Anonym (Hm)

    Har ni varit ihop länge? Hur gamla är ni, tänkte att han kanske ska skippa alkohol ett tag för din skull.

  • Anonym (Tål inte)

    4 år och vi är 39 båda två. Så vi är ju inte unga liksom. vilket gör att jag vet att jag agerar helt fel. jag vill inte att han ska behöva avstå för att jag inte klarar av det. Det är ju inte han som spårar ur utan jag.

    Jag vill mer att vi ska kunna umgås ihop, utan att jag dricker. Att han kan umgås med sina vänner o att jag kan få vara en i gänget ändå.

    Och det är där jag söker råd. Hur gör man? Igår drack jag alkoholfritt, men hade svårt att känna att jag hade kul. Kände mig utanför o blev nästan arg o irriterad över det istället.

    Känner att jag mest vill ha ett svar på hur man får roligt i sällskap av andra som dricker när man själv inte kan...

    Och hur ska jag göra för att vinna tillbaka förtroendet hos honom, så han vill bli min igen?

  • Anonym (Hm)

    Bra att du kommit till insikt om hur du blir.

    Du kanske ska låta han vara ifred med vännerna så du slipper känna dig frestad. Om han älskar dig så kommer han ju till dig sen. Försök att tänka på den du vill vara istället för vem han skulle gilla att du är.

    Säger han att han älskar dig och visar han det? Om så är fallet så finns det hopp

  • Anonym (Tål inte)

    Han är rätt dubbel i sina budskap. Visar i handlingarna att han bryr sig och tycker om mig. Både genom att vara fysisk i sängen men även nära utanför.

    Men sen säger han att han inte vill något.

    Varannan vecka har han sina barn o nu får jag inte vara där. Jag vet inte om han sagt något till dem. Dem är i åldern 11, 13.

    Resten av hans släkt verkar inte riktigt veta iaf säger dem inget när jag skriver med dem.

    Han säger att han är trött på mig. Verkar velig liksom. Som han har svårt att bestämma sig.

    Jag tänker att jag ska låta honom vara mer själv ett tag, inte vara så på, försöka ändra mitt beteende, som annars är så maniskt iom min sjukdom.

    Måste lära mig ett nytt beteende liksom. Ge mer utrymme för lugn till honom

  • Anonym (Hm)

    Det bästa du kan göra i det fallet är att ge honom tid. Var ifrån honom, jobba med dig själv och låt han få sakna dig. Om du är för på så kommer han bara tröttna ännu mer och tappa alla känslor.

    Du bör inte höra av dig utan låt han ta kontakt när han saknar och tänker på dig. Har han inte av sig så är han inte så intresserad längre, gör han det finns något att jobba på. Låt han andas och få känna av livet utan dig. Om du fortsätter pga att du tror att han ska glömma dig eller bli kär i annan så är det precis det han kommer göra så ta tid ifrån för bådas skull.

  • Anonym (Nykter alkoholist)

    Rekommenderar dig att inte gå på fester, inte gå till barer eller nattklubbar på ett bra tag för att inte utsätta dig för sug nu när du fattat ditt beslut såhär till att börja med.

  • bullen1984

    Måste säga att när jag läser din text så låter du inte som 39 år... Snarare 16..

    Du vill kunna festa och ha kul utan alkohol, hur har man kul utan alkohol?
    39 år.....

Svar på tråden Alkohol, aggressiv