• Cillisen

    Planerat snitt, vad bör jag tänka på?

    Jag har nog bestämt mig för snitt efter misslyckat vädningsförsök då denna lilla gosse ligger i säte.

    Vad bör jag tänka på? Har genomgått 3 vaginala förlossningar innan och har ingen erfarenhet av snitt. Mjuka byxor har jag köpt med högre mudd över magen. Underkläder? Ska man köpa andra högre?

    Hur ont hade ni efteråt? Har man avslag lika länge som vid vaginal förlossning? Hur länge låg ni kvar på BB? Hur mycket orkar man efteråt? Min man får inte vara med pga Corona så.det oroar mig.

  • Svar på tråden Planerat snitt, vad bör jag tänka på?
  • Ebo88

    Mjuka stora byxor som inte sitter åt.

    Jag hade mina graviditets trosor på mig efteråt. Först hade jag nät-trosorna man får men efter någon dag så använde jag graviditets trosorna. Jag, personligen, tycker inte det är skönt när kanten sitter åt vid snittet utan tycker det är mer behagligt ed de du drar upp högt.

    Jag fick opereras efter mitt k.snitt och blev sängliggandes under 3 dagar så jag blev väldigt irriterad vid låren, då trosor skavde och jag inte luftade, så jag smorde med inotyol. Så jag skulle rekommendera en salva att smörja liksom vid troskanterna (låren) med.

    Då man kan ha lite ont ett tag och vara lite orörlig så tycker jag att det är skönt med våtservetter. Om man inte alltid orkar ta sig upp för att skölja av sig så kan man dra av sig lite med våtservetter.

    Sen det här vanliga ombyte man har med sig och deo, ansiktsvård osv.

    Jag har gjort 2 k.snitt och genomgått 1 vaginal födsel och mitt avslag har hållit på lika länge. Jag har haft det i ca 2-3 veckor sen har det försvunnit.

    Har ni kollat upp vad som gäller på ert sjukhus gällande partner? I vissa kommuner får pappan (om frisk) vara med om mamman har gjort k.snitt då mamman är/kan vara orörlig och då kan pappan vårda barnet.

  • Cillisen
    Ebo88 skrev 2020-05-03 10:01:35 följande:

    Mjuka stora byxor som inte sitter åt.

    Jag hade mina graviditets trosor på mig efteråt. Först hade jag nät-trosorna man får men efter någon dag så använde jag graviditets trosorna. Jag, personligen, tycker inte det är skönt när kanten sitter åt vid snittet utan tycker det är mer behagligt ed de du drar upp högt.

    Jag fick opereras efter mitt k.snitt och blev sängliggandes under 3 dagar så jag blev väldigt irriterad vid låren, då trosor skavde och jag inte luftade, så jag smorde med inotyol. Så jag skulle rekommendera en salva att smörja liksom vid troskanterna (låren) med.

    Då man kan ha lite ont ett tag och vara lite orörlig så tycker jag att det är skönt med våtservetter. Om man inte alltid orkar ta sig upp för att skölja av sig så kan man dra av sig lite med våtservetter.

    Sen det här vanliga ombyte man har med sig och deo, ansiktsvård osv.

    Jag har gjort 2 k.snitt och genomgått 1 vaginal födsel och mitt avslag har hållit på lika länge. Jag har haft det i ca 2-3 veckor sen har det försvunnit.

    Har ni kollat upp vad som gäller på ert sjukhus gällande partner? I vissa kommuner får pappan (om frisk) vara med om mamman har gjort k.snitt då mamman är/kan vara orörlig och då kan pappan vårda barnet.


    Vad menar du med att du fick opereras efter ditt snitt? Blev det komplikationer? Efter ett "vanligt" snitt är man sängliggande då?

    Jag har mina vanliga trosor... har aldrig använt grav-trosor. Jag får väl ta å köpa några högre... alla mina sitter där jag misstänker att snittet blir.

    Min man måste åka hem när jag kommer till BB. ????

    Tusen tack för ditt svar! ????
  • Ebo88
    Cillisen skrev 2020-05-03 18:56:57 följande:

    Vad menar du med att du fick opereras efter ditt snitt? Blev det komplikationer? Efter ett "vanligt" snitt är man sängliggande då?

    Jag har mina vanliga trosor... har aldrig använt grav-trosor. Jag får väl ta å köpa några högre... alla mina sitter där jag misstänker att snittet blir.

    Min man måste åka hem när jag kommer till BB. ????

    Tusen tack för ditt svar! ????


    Jag fick en blödning i buken som gjorde att jag fick opereras efter snittet.

    Men när jag gjorde mitt första snitt så hade jag svårt att komma upp ur sängen dagen efter. Kvällen efter kejsarsnittet kunde jag stå på benen med ett sådant gå-bord men då hade jag morfin i kroppen efter snittet. Men dagen efter så var jag inte beredd på hur öm jag skulle vara, så det var lite svårt att röra sig. Men not kvällen och dagen efter fick det rätt bra.

    Du behöver inte köpa sådana trosor om du inte vill, men jag tycker det är väldigt bekvämt och skönt. Jag använde graviditets trosorna i ca 2 veckor efter kejsarsnitten. Du kan få stora trosor på bb och om du känner att det är mer bekvämt än vanliga så kan du ju be mannen köpa hem några så du har hemma :)

    Tråkigt att han inte kan få stanna :(
  • Pascal
    Cillisen skrev 2020-05-03 07:08:42 följande:

    Jag har nog bestämt mig för snitt efter misslyckat vädningsförsök då denna lilla gosse ligger i säte.

    Vad bör jag tänka på? Har genomgått 3 vaginala förlossningar innan och har ingen erfarenhet av snitt. Mjuka byxor har jag köpt med högre mudd över magen. Underkläder? Ska man köpa andra högre?

    Hur ont hade ni efteråt? Har man avslag lika länge som vid vaginal förlossning? Hur länge låg ni kvar på BB? Hur mycket orkar man efteråt? Min man får inte vara med pga Corona så.det oroar mig.


    Trosor och byxor som sitter högt upp och löst är att föredra så det inte ligger och skaver mot ärret. Är ju olika hur länge man tycker det behövs men för mig gick det värsta över efter ca 3-4 v och jag kunde ha mina vanliga trosor igen. Men jag har inte jättelåga trosor iof så det beror väl på vad man har :)

    Jag tyckte det värsta var att sätta sig/lägga sig och när man skulle resa sig upp till stående. För mig gick det värsta över efter 1-2 v. Jag var dock väldigt trött och kände mig yr i ca 2 veckor efteråt innan det vände. Det kan vara en bra idé att äta järntabletter ett tag efteråt för att hjälpa kroppen på traven även om man inte förlorat så mycket blod. För mig gjorde det enorm skillnad.

    Låg kvar 2 nätter på bb och hade avslag i ca 2-3 v
  • mallalala

    en vaginal förlossning och två snitt i bagaget. Tycker inte det är något mer att tänka på gällande snittet än en "vanlig" förlossning. Det enda är att du kanske är fast i sängen första dagen efter snittet. Jag har inte haft speciellt ont efter snitten. Ätit alvedon och ipren i tre dagar sen slutat. Men kan kanske vara bra att köpa hem värktabletter ifall du får mer ont. 

    Avslag hade jag 7-8 veckor efter de två första barnen och det tredje barnet föddes för 10 dagars sedan så jag antar avslaget kommer pågå lika länge denna gång.

    Något annat kan jag inte komma på. Räkna med att stanna på bb iaf en natt. Så ta med laddare till mobilen och kanske ngn tidning att roa dig med.

    Lycka till!

  • mallalala

    Kan tillägga att jag stannade en natt på bb och jag har mina vanliga trosor. De sitter mitt på ärret men det stör inget alls. Så jag skulle inte lägga pengar på att köpa dyra trosor innan jag vet om de behövs eller inte.

  • Gullego

    Jag snittades för 1 månad sedan och det gick jättebra!

    Hon föddes 11 och jag va uppe och gick kl 17. Behövde inget annat än Alvedon och Ipren för snittet för det gjorde inte särskilt ont. Det som gjorde ont va när dom trycker på magen men då är det livmodern som gör ont och inte så mycket själva snittet. Åkte hem när bebis va 24 timmar:)

    Sköna kläder, något gott att äta, thats it :)

  • Fröken W

    Absolut höga trosor och byxor så man inte behöver ha något som ligger mitt på snittet.

    Tyckte att avslaget varade något kortare men var framför allt inte lika rikligt efter snitt i jämförelse med vaginal förlossning.

    Man är inte sängliggande efter snitt, tvärtom vill de gärna att man är uppe och rör på sig bl.a. för att minska risken för blodpropp.

    Jag var uppe och gick ca 5 timmar efter att dottern fötts. Gick och hämtade/lämnade mat själv, bytte blöjor osv. Var bra smärtlindrad och fick påfyllnad när jag kände att det började gå ur. Första dagarna fick jag något morfinpreparat samt Ipren och alvedon. Men från dag 3-4 så räckte det med ipren och alvedon.

    Tyckte nog att det var lättare att röra sig efter snittet än den vaginala förlossningen. Fick iofs en grad 3 bristning då så vet inte om det gjorde extra ont pga det.

  • sommar 77

    Jag har haft tre vaginala förlossningar och ett snitt. Nu önskar jag snitt igen, 5:e och sista barnet.

    Hur gamla är dina barn?

    Du ska inte lyfta direkt efter och kommer ha ont men det går över...

  • Cillisen
    sommar 77 skrev 2020-05-04 10:59:04 följande:

    Jag har haft tre vaginala förlossningar och ett snitt. Nu önskar jag snitt igen, 5:e och sista barnet.

    Hur gamla är dina barn?

    Du ska inte lyfta direkt efter och kommer ha ont men det går över...


    Ok. Väljer du snitt denna gången? Vad tycker du är att föredra med snitt? Jag har inget negativt att säga om vaginala förlossning är förutom.den sista då lillkillen vägde 4.7 kg så de va tufft.

    Mina killar är födda -05, -10, -16. Å nu har jag fått.tid för snitt i morgon på fjärde killen. ???? Dina?
  • ankan6

    Jag ligger just nu ensam på BB efter mitt första snitt och sambon fick inte följa med då han varit sjuk och inte hunnit tillfriskna helt.

    Angående kläder tycker jag "kasslertrosorna" man får är dundersköna och jag kommer fortsätta ha dem hela vistelsen, annars är mitt tips trosor och byxor som inte sitter åt alls. Alltså inte bara som har hög mudd utan helst ingen mudd alls (alternativt väldigt lös) då i alla fall jag tycker det är obekvämt när något sitter åt över magen. Jag kommer nog också sen att använda mig av låga trosor utan resårkant istället för midjehöga just av samma anledning.

    I övrigt måste jag säga att jag är supernöjd med hela min upplevelse från att jag kom till nu på BB. Tyckte varken kateter eller spinal var något alls att oroa sig över och själva förlossningen gick jättebra. Jag tyckte det var bra att fokusera på enkla andningstekniker när det kändes obehagligt (jag tyckte framförallt att det var lite läskigt när benen började domna bort) så släppte de känslorna snabbt. Här har alla också varit otroligt lyhörda och påpekat att man inte skall vara rädd för att säga till så fort man mår knasigt eller behöver hjälp på något sätt. De är här för att bistå med hjälp!

Svar på tråden Planerat snitt, vad bör jag tänka på?