• Anonym (Ts)

Nån som har fått sjukintyg pga förkylning?

Hej,

Jag jobbar som personlig assistent och har inte fått jobba nästan tre veckor pga snuva.

Nu vill chefen ha sjukintyg ..Och df ringde jag Kry och de sade de ej skriver ut intyg pga enbart snuva utan man måste åtminstone ha halsont, hosta eller svårt att andas..... Så de sade jag ska ringa vårdcentralen imorgon och se vad de säger.

Panik! Vad gör jag om vårdcentralen nekar mig med?! I med jag ej får jobba pga chefen under dessa corona tider..Så måste jag ha intyg... Men får jag ej intyg så får jag ingen lön... Och måste ha lön för att betala räkningar och köpa mat...

Så min fråga är... Har nån av er fått intyg pga "simpel" förkylning?

Hade min brukare varit hemma (på sjukhuset nu) så hade jag gärna ljugit för chefen och låtsas vara frisk för att jobba och slippa riskera vara utan pengar.. Men nu lär jag inte bli insläppt på avdelningen på sjukhuset pga sjukdom (och hade inte haft samvete och åkt till sjukhuset och smitta folk)... Och inte nog med denna snuva och trötthet... Har fått fucking maginfluensa också:/

Panik.. Hur löser jag detta?!

• Svar på tråden Nån som har fått sjukintyg pga förkylning?
  • Anonym (Förkylningssymptom är anledning att vara hemma)

I dessa tider ska man stanna hemma med minsta symptom som påminner om förkylning, med undantag om man vet med säkerhet att man har pollenallergi.
    Ring din vanliga vårdcentral imorgon och säg precis som det är att du haft förkylningssymptom i snart 3 v som inte lett till något mer men att du inte fått arbeta och anses sjuk av din chef. Du kan ju vakna med halsont imorgon, eller börja hosta. Ingen vet hur Corona påverkar, eftersom det skiljer sig men många har haft såna lättare symptom som du. Något som verkar vanligt är att det är väldigt långdraget och kan ändra karaktär. Vårdcentralen kommer med stor sannolikhet inte att vilja träffa dig, men du kan fråga om råd hur du ska göra och ifall du får testa dig tex? Maginfluensan kan vara Corona, väldigt många får diareé och mår illa. Så ta upp det med. Krya på dig hoppas det löser sig.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Förkylningssymptom är anledning att vara hemma) skrev 2020-05-03 13:04:56 följande:

I dessa tider ska man stanna hemma med minsta symptom som påminner om förkylning, med undantag om man vet med säkerhet att man har pollenallergi.

Ring din vanliga vårdcentral imorgon och säg precis som det är att du haft förkylningssymptom i snart 3 v som inte lett till något mer men att du inte fått arbeta och anses sjuk av din chef. Du kan ju vakna med halsont imorgon, eller börja hosta. Ingen vet hur Corona påverkar, eftersom det skiljer sig men många har haft såna lättare symptom som du. Något som verkar vanligt är att det är väldigt långdraget och kan ändra karaktär. Vårdcentralen kommer med stor sannolikhet inte att vilja träffa dig, men du kan fråga om råd hur du ska göra och ifall du får testa dig tex? Maginfluensan kan vara Corona, väldigt många får diareé och mår illa. Så ta upp det med. Krya på dig hoppas det löser sig.

Har också hört att man ska stanna hemma för det minsta lilla...Så tog mod till mig (hatar telefonsamtal) och ringde upp kry via deras app idag, med "attityden" att jag skulle få sjukintyg... Så blev helt förkrossad när de nekade mig.

Men ja... Jag får hoppas på bättre tur och resultat när jag ringer min egna vårdcentral imorgon.

Som du skriver, så lär de inte vilja chansa och ta in mig för observation.

Och nej, har ingen allergi som jag vet om. Tog tester för ca två år sedan för olika saker då jag var ständigt sjuk med hosta ect. Men proverna visade ingenting.

Men yes! Kan fråga efter ett test imorgon när jag ringer och se vad de anser... hopplöst med långvarig förkylning.

Tack för svar
  • Anonym (K)

Det låter ju väldigt mycket som att du har pollenallergi. Har du provat att medicinera mot det? Själv kör jag med tabletter och ögondroppar plus att jag alltid tvättar ansiktet rent från pollen när jag varit ute (handtvätt, ansiktstvätt och handtvätt igen, för att minimera smittorisken). Men oavsett så tror jag att du har rätt till lön om du inte får lov att jobba trots att du enligt läkare är frisk nog. Prata med facket!

• Namnlös2015

Din arbetsgivare får inte kräva läkarintyg nu. Det är borttaget tillsvidare. Så din arbetsgivare får inte hålla inne din lön pga uteblivet sjukintyg.

Däremot så ska du lämna till försäkringskassan dag 21.

Sen kan du ju även ansöka om ersättning för karensavdrag hos försäkringskassan.

• Anonym (Förkylningssymptom är anledning att vara hemma)
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-03 13:14:17 följande:
    Har också hört att man ska stanna hemma för det minsta lilla...Så tog mod till mig (hatar telefonsamtal) och ringde upp kry via deras app idag, med "attityden" att jag skulle få sjukintyg... Så blev helt förkrossad när de nekade mig.

Men ja... Jag får hoppas på bättre tur och resultat när jag ringer min egna vårdcentral imorgon.

Som du skriver, så lär de inte vilja chansa och ta in mig för observation.

Och nej, har ingen allergi som jag vet om. Tog tester för ca två år sedan för olika saker då jag var ständigt sjuk med hosta ect. Men proverna visade ingenting.

Men yes! Kan fråga efter ett test imorgon när jag ringer och se vad de anser... hopplöst med långvarig förkylning.

Tack för svar
    En av anledningarna till Varför KRY är helt värdelöst och bara slöseri med skattebetalarnas pengar. Vanliga vårdcentralen måste sjukskriva dig eftersom de annars strider mot FHM rekommendationer och kan innebära att du smittar och i värsta fall dödar någon person. Stå på dig!
  • Anonym (K)

Jag insåg att jag inte svarat på frågan i rubriken. Jag var hemma i fyra veckor med hosta och dålig syresättning. Trots dessa symptom var jag tvungen att verkligen insistera på att läkaren skulle skriva ett intyg, och då var jag så sjuk att det hade varit fysiskt omöjligt för mig att jobba. Så det finns helt klart läkare som inte har koll på läget.

• Anonym (K)
    Namnlös2015 skrev 2020-05-03 13:39:03 följande:
    Din arbetsgivare får inte kräva läkarintyg nu. Det är borttaget tillsvidare. Så din arbetsgivare får inte hålla inne din lön pga uteblivet sjukintyg. Däremot så ska du lämna till försäkringskassan dag 21. Sen kan du ju även ansöka om ersättning för karensavdrag hos försäkringskassan.

TS har redan varit hemma i tre veckor.
  • LaFontaine

Kolla om din region har någon apptjänst. Flera regioner har egna sådana och där man i många fall få sjukintyg för förkylningssymptom just nu.

• Namnlös2015
    Anonym (K) skrev 2020-05-03 13:47:30 följande:

TS har redan varit hemma i tre veckor.

Så vadå?

Det är fortfarande inte arbetsgivaren som ska kräva in läkarintyget från dag 8, eftersom det är borttaget tillsvidare sedan 13/3.

Däremot kan försäkringskassan kräva intyg från dag 21, men det verkar inte som det är säkert att det görs.

Arbetsgivaren ska betala ut sjuklönen för de första 14 dagarna utan att ha fått in sjukintyg.

Från dag 15 är det försäkringskassan som tar över, precis som vanligt och i vanliga fall krävs då intyg från dag 15, men det är skjutet till dag 21 och som jag förstått det så är det inte säkert att försäkringskassan kommer kräva det.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (K) skrev 2020-05-03 13:46:25 följande:

Jag insåg att jag inte svarat på frågan i rubriken. Jag var hemma i fyra veckor med hosta och dålig syresättning. Trots dessa symptom var jag tvungen att verkligen insistera på att läkaren skulle skriva ett intyg, och då var jag så sjuk att det hade varit fysiskt omöjligt för mig att jobba. Så det finns helt klart läkare som inte har koll på läget.

Hemskt att man måste tjata till sig intyg :/

Är själv trött om dagarna och känner för att gå och lägga mig och sova trots jag hade nästan nyss vaknat efter 10 timmars sömn...

Så är egentligen inte i skick för att jobba oavsett lindriga förkylningssymtom... Sista dagarna innan jag sjukskrev mig fick jag likande migrän varje dag på jobbet.. Så skulle egentligen ha sjukat mig tidigare, men gjorde ej pga ångest att stanna hemma och sjuka mig
Svar på tråden Nån som har fått sjukintyg pga förkylning?