• Anonym (Ts)

Nån som har fått sjukintyg pga förkylning?

Hej,

Jag jobbar som personlig assistent och har inte fått jobba nästan tre veckor pga snuva.

Nu vill chefen ha sjukintyg ..Och df ringde jag Kry och de sade de ej skriver ut intyg pga enbart snuva utan man måste åtminstone ha halsont, hosta eller svårt att andas..... Så de sade jag ska ringa vårdcentralen imorgon och se vad de säger.

Panik! Vad gör jag om vårdcentralen nekar mig med?! I med jag ej får jobba pga chefen under dessa corona tider..Så måste jag ha intyg... Men får jag ej intyg så får jag ingen lön... Och måste ha lön för att betala räkningar och köpa mat...

Så min fråga är... Har nån av er fått intyg pga "simpel" förkylning?

Hade min brukare varit hemma (på sjukhuset nu) så hade jag gärna ljugit för chefen och låtsas vara frisk för att jobba och slippa riskera vara utan pengar.. Men nu lär jag inte bli insläppt på avdelningen på sjukhuset pga sjukdom (och hade inte haft samvete och åkt till sjukhuset och smitta folk)... Och inte nog med denna snuva och trötthet... Har fått fucking maginfluensa också:/

Panik.. Hur löser jag detta?!

• Svar på tråden Nån som har fått sjukintyg pga förkylning?
  • Anonym (Förkylningssymptom är anledning att vara hemma)

I dessa tider ska man stanna hemma med minsta symptom som påminner om förkylning, med undantag om man vet med säkerhet att man har pollenallergi.