• Mammantilltre

    Ersättning/Barnförsäkring Bliwa

    Är det någon som förstår sig på vad som gäller om man har en Barnförsäkring via Bliwa.

    Har alltid haft Barnförsäkringen via mitt Fackförbund Unionen, och sedan januari 2018 tog Bliwa över.

    Enligt deras hemsida så står det att man inte kan få något från försäkringen om symtom uppstod innan försäkringen tecknades.
    Innebär det alltså att om symtom uppstått innan januari 2018 så gäller inte försäkringen?

    Jag har Bliwas Premium Extra Barnförsäkring, och min son har ADHD, samt ett konstaterat hjärtfel, hjärtarytmier, och detta fick han diagnos på 2015.
    Vi har även sedan dess blivit beviljade vårdbidrag för honom via Försäkringskassan.

    Av någon anledning så har det aldrig slagit oss att kontakta Försäkringsbolaget, då all fokus har varit att följa sonen på kontroller, samt alla papper som skulle skrivas angående Vårdbidraget.

    Men har hört att en del försäkringsbolag lämnar en ersättning om man är beviljad vårdbidrag för diagnos.

    Någon av er som vet vad som gäller när man har försäkring via Bliwa?
    Försöker läsa på deras hemsida angående försäkringen, men tycker det är svårt att tyda och väldigt oklart vad som gäller då Bliwas Barnförsäkring trädde i kraft 2018.

  • Svar på tråden Ersättning/Barnförsäkring Bliwa
  • Anonym (myself)

    Kan inte uttala mig om just Bliwa, men generelt vad det gäller barnförsäkring så är det så som du skriver - man kan inte begära nån ersättning för nåt som upptäcktes innan förskringen tecknades. Däremot kan du söka ersättning hos ditt gamla försäkringsbolag - det oftast gäller retroaktivt.

  • Mammantilltre

    Tycks minnas att det var Förenade Liv som hade försäkringen innan, så det är alltså dem man kontaktar trots att de lagt ner?!
    Blir ju svårt att söka hos dem, då de själva valt att lägga ner och överlåta till Bliwa.

    Någon annan som vet hur man gör?

  • Anonym (myself)
    Mammantilltre skrev 2020-05-04 11:37:10 följande:

    Tycks minnas att det var Förenade Liv som hade försäkringen innan, så det är alltså dem man kontaktar trots att de lagt ner?!
    Blir ju svårt att söka hos dem, då de själva valt att lägga ner och överlåta till Bliwa.

    Någon annan som vet hur man gör?


    Vänta lite - har du själv bytt bolag eller har försäkringen gått över automatiskt till Bliwa? Om den har gått automatiskt, så tecks ni fortfarande av samma försäkring och tiden borde inte spela nån roll. Men om ni bytt själv, så är det gamla bolaget som ni ska söka.
  • Mammantilltre

    Jo, jag har mailat före helgen men inte fått någon återkoppling så tänkte se om någon här visste.

    Jag jobbar i en telefonväxel dagtid så har svårt att ringa dem o sitta i telefonkö.

    Men får väl avvakta och se om någon av dem, Folksam, Förenade Liv eller Bliwa ids svara ????

  • MariaS77
    Mammantilltre skrev 2020-05-04 12:57:53 följande:

    Jo, jag har mailat före helgen men inte fått någon återkoppling så tänkte se om någon här visste.

    Jag jobbar i en telefonväxel dagtid så har svårt att ringa dem o sitta i telefonkö.

    Men får väl avvakta och se om någon av dem, Folksam, Förenade Liv eller Bliwa ids svara ????


    Hej! Har du fått något svar på hur det fungerar när det var unionen som valde att byta till Bliwa och inte ni själva?

    Får ni någon ersättning?
Svar på tråden Ersättning/Barnförsäkring Bliwa