• nn78

Ska jag stanna kvar?

Jag behöver verkligen råd och stöd..

Jag har varit tillsammans med min sambo i snart 10 år.

Vi är 29 och 28 år. Han har problem med alkohol och har slutat dricka men faller tillbaka ca 3 gånger om året. Jag har noll tolernas mot alkoholen eftersom att det resulterar i noll konsekvenstänk för hans del. Aggresiv, förbannad provocerande och elak när han är full. Vad som utlöser dessa återfall har nästan alltid varit oklart, det är små saker i alla andras ögon som han skyller på och skapar problem som inte finns som man sen skyller på att det är ursäkten till att dricka. T.ex. min mormor gick bort förra året och jag var helt förkrossad under en period. Nu har min sambos morfar legat på sjukhus men är hyffsat ok nu, då skyller han på att han kan inte prata med mig för att han vill inte belasta mig efter min mormor och börjar dricka istället. Dessa återfall kommer som en blixt från en klar himmel. Allt är bra på morgonen när vi skills åt och sen ska jag komma hem till bråk och att han är full. Jag blir alltid boven i dramat för att jag kommer på honom och sen följs detta av extrem ångest från hans sida där han är livrädd att jag ska lämna honom. När jag skriver detta så låter det så fel men vi har verkligen en helt underbar relation till varandra när detta inte uppstår. Vi kompletterar varandra perfekt och har gemensamma åsikten och intresse och han ställer alltid upp för mig och ger mig mängder med kärlek. Jag känner verkligen att jag hade kunnat vara med honom resten av mitt liv men så gör han dessa snedsteg och jag börjar ifrågasätta om det någonsin kommer att sluta. Han har pratat med två olika psykologer och efter det har det varit bra ett tag och sen får jag en käftsmäll och blir sviken och sårad igen. Gång på gång lovas det att det inte ska hända men så händer det igen. Jag går i sönder inombords över att inte kunna lita på honom och det som gör mig fruktansvärt ledsen är att jag skulle aldrig kunna göra såhär mot honom. Detta är 3e gången redan iår och det jag tänker på är att ska jag lämna honom? Lämnar man någon som man älskar som behöver hjälp? Hur mycket ska jag stå ut med? M

• Svar på tråden Ska jag stanna kvar?
  • Långbenopluto

Har ni barn så kan du inte utsätta barnen för detta flera ggr/år. LÄMNA!

Har ni inte barn så hoppas jag verkligen inte ni tänker sätta några till världen med dessa premisser.

• nn78

Vi har inga barn och det har jag gjort klart för honom att det kommer aldrig att hända med detta beteendet.

• Pilsner

Ge honom en chans till, skicka honom till AA eller liknande, så att han verkligen tar itu med sitt problem.

Fungerar inte det så kan du med gott samvete gå vidare på egen hand.

Svar på tråden Ska jag stanna kvar?