• Fantasifulltnamn

Sambon är "provrörsbarn", finns det en risk att dåliga simmare är genetiskt?

Nu ska vi se om jag kan förklara detta utan att svamla eller skriva en bok.

Min sambo är ett "provrörsbarn", hans föräldrar försökte få barn i flera år utan framgång. Tillslut fick de hjälp och det visade sig att det var pappan som inte hade tillräckligt många bra simmare. Så min sambo blev "utplockad" bland de friska simmarna och satt direkt i ägget.

Vi vet inte varför hans pappas simmare var mindre bra och hans mamma vet inte heller. Vi vill helst inte fråga hans pappa då vi försöker hålla låg profil om att vi försöker skaffa barn. Vi har försökt i 9månader nu.

Kan dåliga simmare vara ärftligt? Är det något man kan nämna för sjukvården och kanske få hjälp snabbare med att kolla fertilitet osv?

Finns det någon annan som sitter eller har suttit i samma sits som oss? Hur går det/gick det?

Ingen av oss är i ålder där fertiliteten ska vara dålig.

• Svar på tråden Sambon är "provrörsbarn", finns det en risk att dåliga simmare är genetiskt?
  • Sandrasöt88

Ja, det kan vara ärftligt. Ett spermaprov ger er svaret på detta. Sök vård nu och säg att ni har försökt att bli gravida i ett år så kommer spermaprov vara bland det första ni får göra.

• Anonym (Anonym)

Det är långt från säkert att ni får göra spermieprov nu. Vi gick på utredning för några veckor sedan, skulle sända in makens sperma men fick svar från sjukhuset att de inte tar emot sådant under corona.

• Anonym (Privat)

Vänd er till privat klinik och gör ett spermieprov där, behöver inte vara så dyrt och så slipper ni vänta på vården :) finns även kit att beställa hem och testa hemma (kan ju ge en indikation, men hjälper ju er inte så mycket kanske).

• Fantasifulltnamn
    Anonym (Privat) skrev 2020-05-04 20:15:38 följande:

Vänd er till privat klinik och gör ett spermieprov där, behöver inte vara så dyrt och så slipper ni vänta på vården :) finns även kit att beställa hem och testa hemma (kan ju ge en indikation, men hjälper ju er inte så mycket kanske).

Privatklinik? Är det på samma ställe som jag får till gyn te.x? För det är en privatklinik.

Jo, vi har testat med fertilityscore, där såg det bra ut. Men man vet ju aldrig med hemma tester.

Tack för svar!
  • Lilant

Ja de är ärftligt så varför vill ni föra vidare denna defekt till era barn???? Låt bli i stället, adoptera kanske. Fattar att de är hemskt att inte kunna få barn så varför vill ni se era barn lida sig igenom samma sak..??

• Anonym (Nja)
    Lilant skrev 2020-05-05 07:21:34 följande:

Ja de är ärftligt så varför vill ni föra vidare denna defekt till era barn???? Låt bli i stället, adoptera kanske. Fattar att de är hemskt att inte kunna få barn så varför vill ni se era barn lida sig igenom samma sak..??

Det är omöjligt att veta vad sambons pappas infertilitet berodde på. Män kan få fertilitetsproblem efter bland annat påssjuka, och det är inte ärftligt. Ditt inlägg tillför inget av värde till tråden.
  • Anonym (Privat)
    Fantasifulltnamn skrev 2020-05-04 21:26:38 följande:

Privatklinik? Är det på samma ställe som jag får till gyn te.x? För det är en privatklinik.

Jo, vi har testat med fertilityscore, där såg det bra ut. Men man vet ju aldrig med hemma tester.

Tack för svar!

Ring och fråga din gynmottagning då! Men det låter ju positivt att det såg bra ut hemma.
Svar på tråden Sambon är "provrörsbarn", finns det en risk att dåliga simmare är genetiskt?