Inlägg från: Kaarlssoon |Visa alla inlägg
  • Kaarlssoon

För långt att gå till bussen? Barn

Hej! För att göra en lång historia kort har jag och sambon ett hus vi vill köpa om några år (som vi högst troligt komme kunna köpa av diverse anledningar). Vi har inga barn än men planerar att ha det vi den tiden, och vi oroar oss redan över att det är ganska långt för barnen att gå till bussen. (Cirka 30 minuter). På sommaren anser vi det inte vara några problem, för då kan dom cykla till bussen. Det är mer vintern vi tänker. De första åren går ju barnet på förskola så då får de ju sjuss dit, sedan kan barnen gå på fritids de dagar i veckan som vi båda börjar tidigt så att de får sjuss dit då också. Det är mer efter fritidsåldern vi bekymrar oss för. Blir det för långt att gå 30 minuter på vintern? Har ni några andra kreativa lösningar på hur man skulle kunna få barnen till bussen? Haha. Till hör att jag kommer arbeta som lärare då (inriktning fritids) och man börjar ju oftast inte tidigt varje dag då, utan kanske 1 - 2 gånger i veckan (de dagar skulle barnen alltså få gå till bussen). De andra dagarna skulle jag kunna köra (då sambon alltid börjar tidigt). För övrigt bryr vi oss inte om att behöva sjussa en bit till kompisar osv då de bara är en kvart in till city så den diskussionen behövs inte. Så iallafall, ni som bor på landet och har en bit till bussen, hur fungerar det för er och hur löser ni det?

• Svar på tråden För långt att gå till bussen? Barn
  • Kaarlssoon

Ja vi är rätt säkra på att det inte går någon buss den vägen tyvärr!

• Kaarlssoon

Håller med till viss del om att 30 minuter är lite ur ett perspektiv, och det handlar mesta dels om lathet. Samtidigt vill vi ju inte att det ska vara osmidigt och besvärligt, på vintern då det vill säga.

• Kaarlssoon

Varför är de relevant hur långt vi själva går? Vi har hund så vi går rätt mycket oavsett årstid och tid på dagen.

• Kaarlssoon

Denna mörka väg är en relativt liten skogsväg med täta hus runt omkring. Jag förstår din tanke och tar med mig den!

• Kaarlssoon

Denna mörka väg är en relativt liten skogsväg med täta hus runt omkring. Jag förstår din tanke och tar med mig den!

• Kaarlssoon

Tror inte barnen kommer erbjudas skolskjuts då det ska vara över 3 km för dom att gå har jag för mig? Det är 2,4 km.

• Kaarlssoon

Får man verkligen skolskjuts om det ?bara? är 2,4 km till bussen...? Vart kan man hitta mer information om detta isåfall?

• Kaarlssoon

Ja, ser nu att jag förstått fel. Trodde det var avståndet mellan bussen och hemmet.

Svar på tråden För långt att gå till bussen? Barn