• Anonym (Hund)

Hur vanligt att hund får mask?

Som titeln lyder. Har drömt om hund hela mitt liv, och hoppas kunna skaffa en om några år. Fick dock lite äckel-panik när jag såg en reklam om mask hos hund. Hur vanligt är det? Kommer man se mask hos sin hund någon gång om man skaffar hund? Har nämligen fobi mot maskar :( hur ofta avmaskar man generellt?

Samt: är det vanligt att hunden har bajs runt rumpan/i pälsen runt rumpan? Och drar in detta?

Kan man spola av tassarna med vatten efter en promenad eller mår dem dåligt av det?

Ska självfallet läsa på mycket mer när de blir aktuellt men ville höra från hundägare själva. Tack på förhand. Mvh äckelmagad hundälskare ;)

• Svar på tråden Hur vanligt att hund får mask?
  • Anonym (Hund)

Bump!

• Dexter dot com
    Anonym (Hund) skrev 2020-05-05 13:40:06 följande:

Som titeln lyder. Har drömt om hund hela mitt liv, och hoppas kunna skaffa en om några år. Fick dock lite äckel-panik när jag såg en reklam om mask hos hund. Hur vanligt är det? Kommer man se mask hos sin hund någon gång om man skaffar hund? Har nämligen fobi mot maskar :( hur ofta avmaskar man generellt?

Samt: är det vanligt att hunden har bajs runt rumpan/i pälsen runt rumpan? Och drar in detta?

Kan man spola av tassarna med vatten efter en promenad eller mår dem dåligt av det?

Ska självfallet läsa på mycket mer när de blir aktuellt men ville höra från hundägare själva. Tack på förhand. Mvh äckelmagad hundälskare ;)

Har haft hund i 22 år och ingen hund har haft mask. Idag tar man ett täckprov innan avmaskning så man ger rätt preparat och inte avmaskar i onödan.

Långhåriga hundar kan man behöva raka precis runt anus om dom tex är lösa imagen men normalt drar inte hundar med sig bajs in.

Att ständigt gå med blöta tassar kan ge svamp så det är inte att rekommendera om du inte tänker föna tassarna efter varje promenad. Varför vill du spola tassarna? 
  • Johannis887

Min syster har hund och torkar av tassarna med en fuktig handduk efter promenaden.

Mask är inte så vanligt. Vuxna hundar äter ju inte så ofta döda djur ute och är så de kan få mask..

• Anonym (Hund)

Tack för era svar! Då behöver jag alltså inte oroa mig för det, gud vad skönt! Tassarna tänkte jag mest för att inte dra in massa smuts/ tänker om hunden råkar gå i en hundskit typ hehe..,

• Anonym (Inte)

Skulle nog vilja säga att har du bacillskräck eller är pedant är hund inget för dig

En hund smutsar ner det kommer man inte ifrån, dom drar in grus, gräs,hårar ner och får fästingar bla

Det är inte bra att bada en hund ofta heller

Mask är inte super vanligt men visst kan det hända

Det blir en extra städbörda helt klart haha

Bortsett från det så är hund det bästa som finns

Skulle inte vilja vara utan

• Anonym (Hundägare till 2)

Hemmet blir skitigt av hund, det är hår, sand, grus och allt möjligt efter dem. Robotdammsugare är starkt att rekommendera som komplement till dammsugning minst varje vecka.

Min ena hund har aldrig haft mask, den andra 2 gånger, jäkligt äckligt faktiskt, såg masken krypa runt i rumpan och efter behandling kom dom ut levande i bajset istället...

Har du en kompis hund som du kan "provlåna" innan du köper en egen? Eller ställa upp som hundvakt för grannar som åker iväg eller liknande? Det är så mycket mer jobb än man tror

• Dexter dot com
    Anonym (Hund) skrev 2020-05-13 23:26:46 följande:

Tack för era svar! Då behöver jag alltså inte oroa mig för det, gud vad skönt! Tassarna tänkte jag mest för att inte dra in massa smuts/ tänker om hunden råkar gå i en hundskit typ hehe..,

Kommer du klara att ta bort fästingar, borsta tänder på hunden efter att den ätit kattskit, tömma analsäckar, ta upp hundbajs, tvätta den efter att den rullat sig i något ruttet alt människoavföring osv ?
  • Anonym (Y)
    Dexter dot com skrev 2020-05-14 06:15:23 följande:

Kommer du klara att ta bort fästingar, borsta tänder på hunden efter att den ätit kattskit, tömma analsäckar, ta upp hundbajs, tvätta den efter att den rullat sig i något ruttet alt människoavföring osv ?

Hur ofta rullar sig hundar i människoavföring...
  • Dexter dot com
    Anonym (Y) skrev 2020-05-14 08:42:59 följande:
    Hur ofta rullar sig hundar i människoavföring...
    Har hänt mig ett 20tal gånger under åren. Fullständigt vidrigt !
  • Anonym (Inte)
    Dexter dot com skrev 2020-05-14 06:15:23 följande:

Ja fy äckelrull hade jag förträngt Hahaha vår förra hund va mästare på att hitta vidrigt att rulla sig i

Det är mycket äckelpäckel med hund när man tänker efter Haha
Svar på tråden Hur vanligt att hund får mask?