• Gillarhöst

    Lärarlön 39000?

    Vill ha aktuell sammanfattning av lärarlöner 2020 då all statistik och forum inom detta ämne är gamla. Skulle ni tackat ja till en ingångslön på 39k?

    Vad har ni som är lärare (mellanstadielärare främst) för lön?

    Hur ser er löneutveckling mm ut?

  • Svar på tråden Lärarlön 39000?
  • Lili158

    Jätteolika mellan kommuner. I min kommun ligger man på ca 27.000 i ingångslön som Max. Jag har jobbat 7 år, är utbildad åk 4-9 samt speciallärare jag har 31.500.. som speciallärare. Kollega jobbat som lärare i 18 år har 38.000. Som sagt jätteolika från kommun till kommun.

  • FtS70

    Såg siffror nyss: 39 K är bra ingång i Sthlmsområdet och fantastisk överallt annars.

  • Magical
    Gillarhöst skrev 2020-05-05 18:24:10 följande:

    Vill ha aktuell sammanfattning av lärarlöner 2020 då all statistik och forum inom detta ämne är gamla. Skulle ni tackat ja till en ingångslön på 39k?

    Vad har ni som är lärare (mellanstadielärare främst) för lön?

    Hur ser er löneutveckling mm ut?


    Ja herregud! Det är vad jag har ungefär och då har jag arbetat som lärare i över 20 år (på gymnasiet, och inte i Stockholm). 
  • Anotherone

    Ring till kommunen som du bor i samt till grannkommunerna. Det är offentliga uppgifter. I Stockholm är det inte alls ovanligt att få runt 40k som nyutexaminerad.

  • Griseknoen35

    De jag känner som tar lärarexamen nu i vår som har fått jobb inför hösten redan har fått mellan 40-44 i Stockholms län så 39 är väl bra? Dock skulle jag försökt pressat upp den till 40 bara för att se om det gick, vet flera som gjort så men det fungerar ju mest om de verkligen vill ha just dig. 

  • Gillarhöst
    Griseknoen35 skrev 2020-05-05 20:33:01 följande:

    De jag känner som tar lärarexamen nu i vår som har fått jobb inför hösten redan har fått mellan 40-44 i Stockholms län så 39 är väl bra? Dock skulle jag försökt pressat upp den till 40 bara för att se om det gick, vet flera som gjort så men det fungerar ju mest om de verkligen vill ha just dig. 


    Oj vad bra! De arbetsgivare jag kommit i kontakt med gick knappt med på 40.
  • Griseknoen35
    Gillarhöst skrev 2020-05-05 20:37:45 följande:
    Oj vad bra! De arbetsgivare jag kommit i kontakt med gick knappt med på 40.
    Okej, två av ställena har varit i Huddinge och i Rönninge sen vet jag inte riktigt vart de andra fick, har lite sämre kontakt med dem andra som fått jobb men fått hört av de som fått i Rönninge (44) och i Huddinge (40). 
Svar på tråden Lärarlön 39000?