• Anonym (Ts)

Ingen svarar i telefon

Min familj, föräldrar samt syskon, svarar aldrig i mobilen och dessutom har de ljudet av hela tiden. Jag själv är tvärtom, har högsta ljud på och svarar alltid.

Men fattar inte det här? Varför ha ljudet avstängt? Om man ringer är det ju för att man vill kunna säga nåt direkt, eller att det hänt nåt. Det är därför jag alltid svarar, för jag såklart vill veta vad den som ringer har att säga. Känns så sjukt att man kan ringa till 4 personer men alla är okontaktbara.

När jag frågar om det så ger de aldrig nån förklaring utan bara "Jag vet inte" eller "ljudet är jobbigt". Nu är det sällan nån utanför familjen ringer till nån av oss, och om man nu inte känner för att svara kan man ju bara välja att inte göra det. Jag sa till mamma en gång att tänk ifall det hade hänt något, typ olycka, då sa hon bara "Men det kan ju inte jag göra nåt åt". Nu har det som tur är inte hänt nåt sånt men det här ändå blivit opraktiskt när man verkligen behöver fråga nåt och ingen svarar.

Anledningen till att jag skriver här är för att jag undrar hur andra brukar göra. Är det normalt att ha ljudet av hela tiden? Och varför?

• Svar på tråden Ingen svarar i telefon
  • Anonym (Hold my beer)

För att få vara ifred...? Vild gissning som nog utgår en del från mig själv också. Det finns ju ofta telesvar numera, eller så kan man skicka sms.

Det känns som det där med telefonen är ett stressmoment för din del, det känns liksom redan i din trådstart. Man måste faktiskt inte vara nåbar jämt. Det kanske är lite konstigt för yngre generationer men innan mobilerna kom så kunde det faktiskt hända att man inte fick tag i folk på telefonen, om de inte var hemma alltså, eller var för upptagna att svara i tid. Utan telefonsvarare eller Anita. Jag pratar då alltså inte om hon med Televinken utan den lilla lådan från Televerket.

• Anonym (normalt)

Jag tror att det är ganska vanligt att ha ljudet av hela tiden. Min sambo har alltid ljudet av. Jag sätter på ljudet när jag kommer ihåg det, men glömmer ibland. 
    Varför? Om det är viktigt får den som ringer lämna ett meddelande eller skicka ett sms om vi inte kan svara.

• Anonym (av)

Har alltid ljudet av. Ofta har man ju mobilen ganska nära så man kollar ju till den ibland och då ser man ju om någon försökt nå en. Jäkligt stressande med telefoner som ringer.

• Anonym (av)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-05-05 21:33:48 följande:

För att få vara ifred...? Vild gissning som nog utgår en del från mig själv också. Det finns ju ofta telesvar numera, eller så kan man skicka sms.

Det känns som det där med telefonen är ett stressmoment för din del, det känns liksom redan i din trådstart. Man måste faktiskt inte vara nåbar jämt. Det kanske är lite konstigt för yngre generationer men innan mobilerna kom så kunde det faktiskt hända att man inte fick tag i folk på telefonen, om de inte var hemma alltså, eller var för upptagna att svara i tid. Utan telefonsvarare eller Anita. Jag pratar då alltså inte om hon med Televinken utan den lilla lådan från Televerket.

Tror inte TS känner till Televinken..
  • StevenDiese

Jag har alltid ljudlöst.

Skicka ett mess istället typ: Ring mig när du ser detta! Så slipper du ringa i onödan.

• Anonym (Hold my beer)
    Anonym (av) skrev 2020-05-05 21:46:10 följande:
    Hahaha näe det tror inte jag heller!!! :D
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (av) skrev 2020-05-05 21:46:10 följande:
    Det kan vara så illa att denne inte känner till Televerket heller x) Man vet inte alltid hur unga folk är på sådana här forum.
  • Anonym (E)

Jag blir stressad av ljudet så har det 99% av. Nu hör jag ofta vibrationerna ändå men annars är det bara att skicka ett sms så ringer jag upp.

• Anonym (Em)

Jag orkar inte heller ha ljudet på. Det är stressande. Vill ha lugn och ro :) Kollar mobilen lite då och då ändå och ringer tillbaka om tex mamma ringt. Men man behöver inte vara konstant nåbar.

• Anonym (Messa)
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-05 21:29:37 följande:

Min familj, föräldrar samt syskon, svarar aldrig i mobilen och dessutom har de ljudet av hela tiden. Jag själv är tvärtom, har högsta ljud på och svarar alltid.

Men fattar inte det här? Varför ha ljudet avstängt? Om man ringer är det ju för att man vill kunna säga nåt direkt, eller att det hänt nåt. Det är därför jag alltid svarar, för jag såklart vill veta vad den som ringer har att säga. Känns så sjukt att man kan ringa till 4 personer men alla är okontaktbara.

När jag frågar om det så ger de aldrig nån förklaring utan bara "Jag vet inte" eller "ljudet är jobbigt". Nu är det sällan nån utanför familjen ringer till nån av oss, och om man nu inte känner för att svara kan man ju bara välja att inte göra det. Jag sa till mamma en gång att tänk ifall det hade hänt något, typ olycka, då sa hon bara "Men det kan ju inte jag göra nåt åt". Nu har det som tur är inte hänt nåt sånt men det här ändå blivit opraktiskt när man verkligen behöver fråga nåt och ingen svarar.

Anledningen till att jag skriver här är för att jag undrar hur andra brukar göra. Är det normalt att ha ljudet av hela tiden? Och varför?

Varför ringer du? Messa istället. Min mamma ringer jämt, svarar jag inte ringer hon igen två minuter senare. Skitirriterande. Messar jag henne något ringer hon upp och svarar på det jag skrev.

Vad vill du när du ringer? Är det något jätteviktigt du måste meddela direkt eller är det bara en fråga eller något random?
Svar på tråden Ingen svarar i telefon