• Bakpotatis

Progesteronkräm?

Jag blev gravid på första försöket men fick tyvärr MA som upptäcktes i v 13. Jag har blivit helt besatt av tanken på att bli gravid igen, men det gick inte på första försöket den här gången. Jag är nu inne på min andra cykel och är livrädd att min första graviditet bara var en lyckoträff. Har insett att min lutealfas bara är 10 dagar och är orolig att det kan göra det svårt att bli gravid. Har läst mycket om att progesteronkräm kan hjälpa för att förlänga lutealfasen, har någon av er testat? Funkade det? Finns det något negativt med att testa, även om man inte har konstaterad progesteronbrist? 

• Svar på tråden Progesteronkräm?
  • Anonym (Anonym)
    Undrandee skrev 2020-05-06 14:04:51 följande:

Mina cykler är mellan 29-32 dagar alltid så då antar jag att jag har ÄL då? Men kan man inte ha mens utan att ha haft ÄL?

Tempa började jag med igår så får se om det kan hjälpa. Men om jag inte haft någon tempskillnad, har ingen ÄL ägt rum då? Haha, så många frågor :)

Jag kör med CB digitala ÄL tester (dom rosa) men får glad gubbe typ varje vecka någon dag bara, verkar skumt tycker jag.

Det låter troligt. Jag tror man får längre cykler än normalt vid utebliven äl. Men det låter ju konstigt att du får glad gubbe varje vecka...?

Om tempen håller sig låg har du inte haft äl. Kan bifoga en av mina gamla grafer när jag vart gravid som exempel. Ska du tempa ska du ha en temp med två decimaler!

• Undrandee
    Anonym (tempa) skrev 2020-05-06 14:07:45 följande:

svarar igen haha, 

men du kan absolut få mens utan att ha haft ÄL, det kallas anovulatoriska cykler, dvs cykler utan ägglossning fast du får ändå mens. jag har haft flera sådana vilket jag kan se eftersom jag tempar (om jag inte hade tempat hade jag ju aldrig märkt att jag inte haft ÄL). men inte så vanligt tror jag

Och om du inte får någon tempskillnad så har du med största säkerhet inte haft någon ÄL :) 

Okej tack för dina tydliga svar! :)

Jag ringde fsktiskt gyn idag och dom kommer ringa mig imorgon, känner mig skeptisk till min ägglossning och hoppas att jag kan få hjälp på något sätt med prover eller så. Känns meningslöst att gå runt såhär i flera månader och känna att något kanske är fel. Idag är en sådan dag då det känns tungt. Jobbigt att barnalängtan tar över hand och gör en nästan desperat :(
  • Undrandee
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-06 14:15:43 följande:

Det låter troligt. Jag tror man får längre cykler än normalt vid utebliven äl. Men det låter ju konstigt att du får glad gubbe varje vecka...?

Om tempen håller sig låg har du inte haft äl. Kan bifoga en av mina gamla grafer när jag vart gravid som exempel. Ska du tempa ska du ha en temp med två decimaler!

Ja jag menar det. Känns inte normalt stt få utslag sådär titt som tätt :/

Bra att se exempel! Nu vet jag ju inte hur min temp legat tidigare i månaden, men igår var den på 36.67 och idag 36.87
  • Anonym (Anonym)
    Undrandee skrev 2020-05-06 14:20:00 följande:

Bra att se exempel! Nu vet jag ju inte hur min temp legat tidigare i månaden, men igår var den på 36.67 och idag 36.87

Nej det verkar ju skumt...

Hur ligger du i cykeln nu då? Så hög brukade jag ha efter äl. Men ladda ner appen fertility friend, den är gratis och där kan du skriva in och följa din tempkurva.
  • Undrandee
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-06 14:59:16 följande:

Nej det verkar ju skumt...

Hur ligger du i cykeln nu då? Så hög brukade jag ha efter äl. Men ladda ner appen fertility friend, den är gratis och där kan du skriva in och följa din tempkurva.

Jag är på BIM idag, CD 32 men inga tecken på mens. Har grav.testat med imorse men såg negativt ut :/

Jag har registrerat i FLO appen just nu.
  • Anonym (tempa)
    Undrandee skrev 2020-05-06 14:20:00 följande:

oj det är högt, det brukar jag ligga på i lutealfasen och efter ÄL, så kan ju vara så att du är gravid, eller så har du haft senare ÄL så bim är längre fram :) 
  • Bakpotatis
    Nykär15 skrev 2020-05-06 14:10:43 följande:

Progesteron kan man inte överdosera. Dock är det viktigt att man inte börjar för tidigt och stör ÄL som då kanske uteblir. Så ha koll på äl, börja med krämen två dagar senare. Sen på ÄL+13 brukar jag sluta med den ifall jag inte får plus, för att inte försena mensen. Är jag gravid fortsätter jag med progesteron till v 14. Men jag övergår till vagitorier som jag fått utskrivet.

Progesteron kan du som sagt alltid tillföra, men krävs rätt stor mängd för att påverka din lutealfas. Har med haft sent MA så vet dina känslor. Vi fick till slut en son, men tog 8 månader innan vi fick plus igen efter MA.

Tack för svar och bra info! Ska se hur denna cykeln blir, men om det är negativt gravtest igen kanske jag testar med progesteron i så fall, om det ändå inte kan skada. Värt ett försök i alla fall.  

Och skönt att veta att det gick bra för er till slut, även om det tog ett tag. Håller tummarna för att jag också för uppleva det
  • Undrandee
    Anonym (tempa) skrev 2020-05-06 16:43:31 följande:

oj det är högt, det brukar jag ligga på i lutealfasen och efter ÄL, så kan ju vara så att du är gravid, eller så har du haft senare ÄL så bim är längre fram :) 

Ja dom flesta ligger lägre har jag också hört. Hoppas att ÄL kom senare, har ju fått endel positiva utslag (haha) och att det förhoppningsvis ändå vart en graviditet. Som sagt, BIM idag och har aldrig gått längre än 32 dagar utan mens...hmm
  • Anonym (tempa)
    Undrandee skrev 2020-05-06 20:21:28 följande:

Ja dom flesta ligger lägre har jag också hört. Hoppas att ÄL kom senare, har ju fått endel positiva utslag (haha) och att det förhoppningsvis ändå vart en graviditet. Som sagt, BIM idag och har aldrig gått längre än 32 dagar utan mens...hmm

Ja fortsätt tempa så lär du dig kroppen och slipper fundera på om du haft äl eller inte, då ser du det direkt i appen :) lycka till!
  • Undrandee
    Anonym (tempa) skrev 2020-05-06 20:23:32 följande:

Ja fortsätt tempa så lär du dig kroppen och slipper fundera på om du haft äl eller inte, då ser du det direkt i appen :) lycka till!

Tack, håller tummarna att vården kan/vill hjälpa mig på något sätt också!
Svar på tråden Progesteronkräm?