• Anonym (Studera)

Ni som jobbar på fritids eller förskola se hit:)

Hej! Jag undrar hur mkt lön ni får och vilken utbildning ni gått. Kan man arbeta på fritids om man är barnskötare? Eller behöver man en specifik utbildning?

Berätta gärna hur mkt lön ni får innan och sen efter skatt och hur länge ni studerat innan:)

• Svar på tråden Ni som jobbar på fritids eller förskola se hit:)
  • Anonym (Stina)

Jag jobbade på fritids utan utbildning. Fick 20.800 i månaden. Så typ 14.000-15.000 efter skatt. Detta var för ett år sedan.

• Anonym (Studera)

Tack! Får man fråga hur gammal du är? Får man högre lön med utbildningen?

• Lili158

Är jätteolika på löner inom vilken kommun du arbetar i. Man kan jobba som barnskötare men lönen blir ju betydligt lägre är utbildad lärare mot fritidshem som är en högskoleutbildning på 3.5 år.

• Anonym (Studera)

Lilli158.

Tack! Vilka arbetsuppgifter har man som fritidspedagog som inte en utan den utbildningen har. Som ändå jobbar på fritids,

• Anonym (Studera)

Lilli158.

Tack! Vilka arbetsuppgifter har man som fritidspedagog som inte en utan den utbildningen har. Som ändå jobbar på fritids,

• Anonym (Snart lärare)

Jag kommer att få min lärarlegitimation i vinter och har då pluggat 7 terminer på universitet. Jag har jobbat på fritidshem i 7 år och alltid haft samma arbetsuppgifter även om jag nu har en annan förståelse för jobbet! Det ska planeras, genomföras, dokumenteras, följas upp och utvärderas i massor för att verksamheten hela tiden ska utvecklas. Under förmiddagen har jag haft väldigt varierande uppgifter, allt från rastaktiviteter till att arbeta med elever som läser enligt grundsärskolans läroplan. Jag älskar mitt jobb och har alltid gjort, därför valde jag att skaffa mig en utbildning för det. Jag tjänar i dagsläget 32000 men kommer att förhandla upp den lönen när jag är färdigutbildad. Min närmsta kollega är outbildad och mycket yngre och har knappt 24000 så det kan skilja sig enormt mycket.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Studera) skrev 2020-05-06 15:32:42 följande:

Tack! Får man fråga hur gammal du är? Får man högre lön med utbildningen?

Jag är 28.

Utbildar du dig till fritidspedagog, typ folkhögskola 2 år så ökar lönen lite grann, utbildar du dig till lärare i fritidshem så ökar lönen mer.

Men som någon annan sa, det tar tid att bli fast anställd. Som fritidsledare kan du få fast tjänst utan utbildning i min kommun, men de dröjer 3-4 år då du blir inlasad. För att få fast som lärare i fritidshem måste du studerat på högskolan.
  • Anonym (33)

Jag har läst till lärare med inriktning fritidshem på högskola. Har jobbat i 11,5 år. Tjänar 33000:- innan skatt, medelstor stad. Visst kan man jobba på fritids som barnskötare men då är lönen sämre. På mitt jobb har alla högskoleutbildning.

• Anonym (33)
    Anonym (Stina) skrev 2020-05-06 19:32:40 följande:

Jag är 28.

Utbildar du dig till fritidspedagog, typ folkhögskola 2 år så ökar lönen lite grann, utbildar du dig till lärare i fritidshem så ökar lönen mer.

Men som någon annan sa, det tar tid att bli fast anställd. Som fritidsledare kan du få fast tjänst utan utbildning i min kommun, men de dröjer 3-4 år då du blir inlasad. För att få fast som lärare i fritidshem måste du studerat på högskolan.

Fritidspedagog kan du inte utbilda dig till på folkhögskola, den utbildningen finns inte längre och är den gamla motsvarigheten till lärare med inriktning fritidshem. Fritidsledare däremot, fast de jobbar oftast inte i skolan utan på fritidsgårdar eller andra föreningar.
  • Anonym (33)
    Anonym (Stina) skrev 2020-05-06 19:32:40 följande:

Jag är 28.

Fritidspedagog kan du inte utbilda dig till på folkhögskola, den utbildningen finns inte längre och är den gamla motsvarigheten till lärare med inriktning fritidshem. Fritidsledare däremot, fast de jobbar oftast inte i skolan utan på fritidsgårdar eller andra föreningar.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (33) skrev 2020-05-06 20:15:54 följande:

Ber om ursäkt, menade fritidsledare.
Svar på tråden Ni som jobbar på fritids eller förskola se hit:)