• Anonym (Trött)

Deprimerad flickvän. Orkar inte längre.

Min flickvän har en depression som naturligtvis även går ut över vårt förhållande. Jag har försökt finnas där och stötta henne, men jag vet inte om jag klarar av det längre. Vi har varit tillsammans i lite över ett år och vi är båda unga.

Hon har börjat må lite bättre, men hon är fortfarande deprimerad och jag vet inte hur jag ska hantera det. Hon har ju såklart sökt hjälp för detta och hon får hjälp, men det är ändå jag som bär det största ansvaret över henne, känner jag. Det blir som att hon lägger allt på mig och jag känner inte att jag klarar av det längre.

Hon jobbar inte just nu och hon är nästan hemma hos mig hela tiden. Egentligen bor hon hemma hos sina föräldrar, men hon är mest här. Hemma hos mig ser hon på tv, sitter med telefonen, äter och gör mest ingenting. Hon hjälper mig inte att städa, det enda hon kan göra är att diska efter sig. Ibland.

Det är jag som betalar för all mat som vi äter. Hon har råd att dela på priset och betala för sin egen mat, men hon tycker ändå att jag ska betala allt eftersom att jag har mer pengar. Jag är dock inte heller rik, jag är bara en vanlig man med ett jobb och jag vill gärna kunna spara och köpa saker till mig själv, men det kan jag inte.

Är väldigt less på att hon ska sitta hemma hos mig på dagarna och inte hjälpa till med något alls och inte heller kan hon betala för något. Det enda hon betalar är om hon går ner på affären och köper en dricka åt sig själv när jag är borta.

Allt detta har börjat göra mig riktigt irriterad och jag känner att jag inte vill ha det såhär. Jag vet att hon är deprimerad och att det här är ett känsligt ämne och egentligen älskar jag ju henne, men hur mycket ska man behöva stå ut med? Jag känner att det finns ingen tid för att ta hand om mig själv. Hon vill att jag ska finnas där för henne hela tiden, prata med henne så fort jag kan och ta hand om henne hela tiden. Självklart ska man stötta sin partner och hjälpa, absolut. Jag känner dock att jag får inget andrum. Vårt förhållande går ut på att jag ska stötta henne och finnas där för henne hela tiden. Känner att jag inte orkar ha detta ansvar över henne. Hon frågar aldrig hur jag mår eller hur jag känner, utan det är bara fokus på henne och jag känner att jag är som hennes förälder. Jag har blivit hela hennes värld för henne och jag känner att det knappt finns något kvar att ge. Mina krafter är uttömda.

Spelar dock ingen roll att man säger detta åt henne. Det är för känsligt och hon tar illa upp.

Vet inte vad jag ska göra. Orkar verkligen inte ta hand om henne längre. Jag jobbar och är ofta trött efter jobbet, då känns det ännu jobbigare att veta att jag har en där hemma som jag måste agera förälder åt. Känner att jag blir helt utmattad av det här. Kan heller inte åka iväg någonstans eller göra något, för då blir hon sur och säger att jag inte vill vara med henne och att jag inte bryr mig om hur hon mår.

Tips på vad jag kan säga och göra?

• Svar på tråden Deprimerad flickvän. Orkar inte längre.
  • Anonym (Lämna)

Gör slut innan hon drar ner dig också. Inget av det du skriver tyder på ett bra förhållande, du får ju ingen plats! Du är bara där för att vara din flickväns försörjare och se henne i hennes mående. Dessutom utnyttjar hon dig å det grövsta. Gör dig själv en tjänst och sparka ut henne.

• Anonym (kravlöst funkar inte)

Om du ska ha någon chans att få ett fungerande förhållande och faktiskt på sikt hjälpa din tjej så får du vänligt men bestämt börja ställa krav .
    Det är skitjobbigt att vara i en depression, men att tillbringa sitt liv beroende av andra utan några som helst krav hjälper faktiskt inte alls utan drar snarare ner den som redan är låg.
    Tyvärr är finns det en övertro  att behandling mot depression är någonting som man får av vården och att patientens egen del är att passivt vänta på att det blir bättre.
    I stället gynnar lagom  aktivitet och regelbundna rutiner återhämtning ur en depression  på ett otroligt sätt.

• Anonym (d)

Börja med att förklara att du inte är redo för att bli sambo. 
    Hon får spendera mer tid där hon bor, hos sina föräldrar.. Kanske kan få henne att bli mer motiverad att skaffa jobb / studera  och eget boende. Nu serverar du ju en lösning med boende och försörjning som gör att hon inte behöver kämpa för dessa saker. 

• fornminne

Hon har hittat den perfekta omhändertagaren i dig, hon behöver inte anstränga sig alls. Depressionen är bara något hon skyller på för att få dig att fortsätta ta hand om henne. Säkert är hon deprimerad och behöver stöd, men du tar alldeles för stort ansvar. Hon får flytta hem till sina föräldrar igen. Kanske är hon mest hos dig för att de faktiskt ställer krav på henne? Hon utnyttjar dig. Det kan funka om ni bor på skilda håll och bara träffas t ex på helgerna, samt om hon får rätt hjälp så att hon kan bli mer självständig. Men jag tycker att du ska överväga att göra slut helt och hållet. Ni har bara varit tillsammans ett år. Fundera på om du verkligen vill fortsätta med den här tjejen, och vad som gör henne så fantastisk jämfört med andra tjejer. Du är ung och har gott om tid att träffa någon annan som inte drar ner dig.

• Anonym (xxx)

Du undrar vad du ska göra. Det räcker inte att prata med henne. Hon kommer att slå bakut, bete sig som en jättebebis och göra allt för att ge dig skuldkänslor så att du fortsätter ta hand om henne, lägga ditt liv på henne. Det enda som fungerar är att VISA att du menar allvar. Säg att du behöver en paus och inte vill att ni träffas på ett tag. Ingen diskussion. Inget velande. Bara vänligt men bestämt att så här är det. Nu får hon pallra sig hem till sina päron igen. Var dock beredd på diverse känsloreaktioner och att stå emot dem. Sök stöd från familj och vänner om du behöver. När du har fått iväg henne kan du också få tid att fundera och samla krafter, ta hand om dig själv, få distans till er relation och fundera på om du verkligen vill fortsätta. Var beredd på att det finns en viss risk att hon gör slut om du kör ut henne (kanske inte på en gång men efter ett tag), samt hittar en ny omhändertagare. Nån snäll, godtrogen kille hon kan flytta in hos. Ett kanske troligare scenario är att hon försöker smöra sig tillbaka till dig, lovar bot och bättring. Blir den perfekta flickvännen. Ett tag, tills allt blir som förr igen. Detta är vad som händer många kvinnor som försöker göra sig av med knepiga män. Fall inte i den fällan! Om du ska ge henne en chans till, måste du kraftigt begränsa hur mycket hon är hos dig och hur mycket ansvar du tar. Lycka till!

• Anonym (Paus)

Ni är unga. Så där ska inte ett förhållande kännas då. Säg att du vill ta en paus. Säger som ovan, låt det gå ett par veckor och känn då efter. Tycker du efter ett tag att det är skönt? Får du mer energi? Då ska du göra slut, inget snack om saken.

• Anonym (Kvinna)

Paus eller göra slut.
    Det fungerar ju inte att hela ditt liv går i stå för att hon mår dåligt, det är hennes ansvar att reda upp det.
    Du är inte hennes vårdare.

Ut med henne idag.

• Anonym (Paus)

Och det är faktiskt inte schysst mot henne heller. Du låter henne hållas med ett beteende som på sikt kommer gräva ner henne och försämra hennes chanser att ta eget ansvar. Så det rakryggade är att göra något åt situationen.

Svar på tråden Deprimerad flickvän. Orkar inte längre.