• Cornellia

    Hur fungerar det med önskekost?

    Mitt barn är ett sådant barn som är otroligt petig med vad han äter, det är bara vissa få råvaror/maträtter som fungerar.  


    Nu på ett möte med sonens lärare och specialpedagog så lyftes det att önskekost kanske skulle vara något som skulle kunna hjälpa min son att fungera bättre i skolan. 


    Men hur fungerar det egentligen, jag hittar inget ordentligt när jag googlar?

  • Svar på tråden Hur fungerar det med önskekost?
  • Trippelmamma76

    Ofta brukar det krävas intyg från barnläkare eller dietist. På vår skola tar de in en lista på vad barnet äter så serveras det. I kombination med ?plock-mat? där man kan ta för sig själv av vissa delar i måltiden.

    Det är ett bra förslag om ni tror att barnet får energibrist under dagen, för det påverkar ju både inlärning och humör förstås. (Läs gärna på om selektiv ätovilja också om du inte redan gjort det och se om du hittar något där som hjälper dig!)

  • Cornellia
    Långbenopluto skrev 2020-05-06 14:43:05 följande:

    Hur det fungerar? Det fungerar precis som det låter, barnet får önska vad denne vill äta och får sedan det serverat.


    Det är inte riktigt så det låter på skolan... Men jag får inte riktigt grepp om det. 
  • Cornellia
    Trippelmamma76 skrev 2020-05-06 16:43:49 följande:

    Ofta brukar det krävas intyg från barnläkare eller dietist. På vår skola tar de in en lista på vad barnet äter så serveras det. I kombination med ?plock-mat? där man kan ta för sig själv av vissa delar i måltiden.

    Det är ett bra förslag om ni tror att barnet får energibrist under dagen, för det påverkar ju både inlärning och humör förstås. (Läs gärna på om selektiv ätovilja också om du inte redan gjort det och se om du hittar något där som hjälper dig!)


     


    Tack. Iom att det är skolan själv som föreslagit detta som en hjälp till lösning på de problem som uppstår på skolan så antar jag att det går att få ändå?Sonen har inga konstaterade diagnoser att luta detta på, mer än att det är dokumenterat (på bvc och skolhälsan) att han är väldigt speciell med maten.... 


    har läst om det, mycket stämmer, tyvärr inte nästan någonting som hjälper. 

  • emma enhörning

    Tror det kan se ganska olika ut på olika skolor...

    Där jag jobbar innebär "önskekost" att det alltid finns pasta och köttbullar/kyckling/korv att välja istället för dagens lunch men dottern som har önskekost på en annan skola i samma kommun har fått välja mat från matsedeln som hon gillar och något av det serveras alltid till henne. Du måste nog fråga helt enkelt!

  • viseversa
    Cornellia skrev 2020-05-06 17:00:59 följande:
    Det är inte riktigt så det låter på skolan... Men jag får inte riktigt grepp om det. 
    Du skriver upp det ditt barn äter på ett papper och så ska något av detta finnas att hämta när dom andra barnen äter den andra lunchen. Typ pannkakor eller pasta. Ibland varje dag. Har en son med autism som bara åt pannkakor ett tag och det var pannkaka alla dagar i veckan vissa veckor.
Svar på tråden Hur fungerar det med önskekost?