• Jess90

    Min vän är sur för att vi är gravida samtidigt

    Jag och min nära vän är gravida samtidigt och nu känns det som att hon är sur på mig.

    Hon och hennes kille har försökt bli gravida i ca.3 månader så på det 3e eller 4e försöket blev hon gravid.

    Jag blev jätteglad för hennes skull när hon berättade och har alltid varit stöttande. Själv fick jag reda på att jag är gravid 2 veckor efter henne och det var helt oplanerat men jag och min kille blev överlyckliga.

    När jag berättade för henne så var hon först jätteglad för min skull men nu har hon börjar bete sig konstigt. Hon verkar inte vilja umgås lika mycket och är kort i tonen. När vi pratar om graviditet så frågar hon aldrig hur jag mår och hon pratar som om det bara är hon som är gravid.

    Jag undrar om någon känner igen detta beteende och har varit i liknande situation? Eller om ni är den som blivit sur när någon nära er blivit gravid samtidigt och i så fall varför? Känns jättetrist, har inte så många vänner och det känns om att jag inte har någon att prata med gällande min graviditet.

  • Svar på tråden Min vän är sur för att vi är gravida samtidigt
  • Anonym (Fmoff)
    Långbenopluto skrev 2020-05-06 18:53:51 följande:

    Ja du... en sån barnslig person vill du inte ha din närhet, det tar för mycket energi....


    +1. Så jävla tråkigt och tröttsamt.
  • Anonym (E)

    Gud vad tråkigt o barnsligt, vi hade försökt i två år när min bästa kompis blev gravida på första försöket och visst tog det hårt när hon två veckor innan mig berätta att hon var gravid. Jag försökte stötta men det var svårt.. men när jag sen plussa två veckor efter var det fantastiskt. Vi har kunnat dela allt även om vi har hade helt olika syntom och upplevelser av graviditeten. Och superkul nu när barnen han knappt en vecka i mellan födelsedagarna. För oss kom vi varandra ännu närmare...

    Nu är jag gravid med andra barnet och saknar verkligen att vara gravid tillsammans!

    Men fråga henne vad hon håller på med. Om inget svar hade jag inte jobbat på den relationen.

  • Anonym (Suck)

    Se till att boka plats i sandlådan före henne då!
    Annars kunde man ju kanske vara glad åt varandras graviditet .... ni båda ...

  • nattfjäril89

    Så tråkigt att hon reagerat så! Kanske behöver tid att smälta det bara? Annars är hon ingen vidare bra vän.

    Är också oplanerat gravid nu och ingen jag känner som är gravid man kan prata med om det. Finns dock många grupper där man kan prata av sig ????

  • Anonym (Hormoner)

    Jättetråkigt. Men skulle kunna bero på hormoner.

  • Jess90

    Nej hon har inte fått missfall. Hon var hos barnmorskan i veckan och allt såg bra ut.

    Jag har försökt prata med henne om det. Hon har inte riktigt gjort något konkret men det märks ändå så tydligt.

    Jag frågade henne varför hon inte hör av sig så mycket och att hon verkar lite sur, då svarar hon att hon vill vara för sig själv och inte orkar med ?negativitet?. Men hon är som vanligt mot våra andra vänner.

    Jag har inte ens sagt något negativt och vill inte prata så mycket om graviditeten än men det känns så komiskt när vi är bland folk (och ensamma) och hon pratar som om hon vore den enda som är gravid.

  • Anonym (Suck)

    Tjejer ..... har ni någon sorts tävling eller??

  • Anonym (Fundering)
    Jess90 skrev 2020-05-06 19:28:22 följande:

    Nej hon har inte fått missfall. Hon var hos barnmorskan i veckan och allt såg bra ut.

    Jag har försökt prata med henne om det. Hon har inte riktigt gjort något konkret men det märks ändå så tydligt.

    Jag frågade henne varför hon inte hör av sig så mycket och att hon verkar lite sur, då svarar hon att hon vill vara för sig själv och inte orkar med ?negativitet?. Men hon är som vanligt mot våra andra vänner.

    Jag har inte ens sagt något negativt och vill inte prata så mycket om graviditeten än men det känns så komiskt när vi är bland folk (och ensamma) och hon pratar som om hon vore den enda som är gravid.


    Hon säger att hon inte orkar med negativitet... Kan det vara så att du hela tiden pratar om allt som kan hända, missfall osv... hade en vän som gick så hela sin graviditet... vad det än var så såg hon det värsta. En kompis som var gravid samtidigt fick hela tiden höra att allt kunde leda till missfall, typ hon snubblade, trillade inte utan bara snubblade. den negativa berättade då direkt att hon visste flera som fått missfall för att de snubblat och slagit i magen...... och så vidare och så vidare... Väldigt negativt och jobbigt....


    Så om hon säger att du för med dig negativitet fundera på vad som skulle kunna vara problemet...

  • Jess90
    Anonym (Suck) skrev 2020-05-06 19:32:12 följande:

    Tjejer ..... har ni någon sorts tävling eller??


    Fast jag ser inte alls detta som en tävling.. var och är genuint jätteglad för hennes skull att hon är gravid. Känns bara så konstigt och tråkigt att hon inte verkar känna detsamma.

    Det är därför jag undrar om sådana reaktioner är naturliga och jag inte ska ta det personligt eller om hon är en missunnsam vän :(.
  • Anonym (Suck)
    Jess90 skrev 2020-05-06 20:10:10 följande:
    Fast jag ser inte alls detta som en tävling.. var och är genuint jätteglad för hennes skull att hon är gravid. Känns bara så konstigt och tråkigt att hon inte verkar känna detsamma.

    Det är därför jag undrar om sådana reaktioner är naturliga och jag inte ska ta det personligt eller om hon är en missunnsam vän :(.
    Vill u ha en sådan vän?
    Du är glad för henne men är hon det för dig?
  • Jess90
    Anonym (Fundering) skrev 2020-05-06 20:09:07 följande:

    Hon säger att hon inte orkar med negativitet... Kan det vara så att du hela tiden pratar om allt som kan hända, missfall osv... hade en vän som gick så hela sin graviditet... vad det än var så såg hon det värsta. En kompis som var gravid samtidigt fick hela tiden höra att allt kunde leda till missfall, typ hon snubblade, trillade inte utan bara snubblade. den negativa berättade då direkt att hon visste flera som fått missfall för att de snubblat och slagit i magen...... och så vidare och så vidare... Väldigt negativt och jobbigt....

    Så om hon säger att du för med dig negativitet fundera på vad som skulle kunna vara problemet...


    Ja jag förstår hur du menar men i detta fall är det snarare tvärtom.

    Hon är en hypokondriker o är extremt försiktig medan jag tränar och springer precis som vanligt.. känns som att hon gör det negativt i sitt huvud för att hon börjar jämföra o tävla kanske?
  • Anonym (Fundering)
    Jess90 skrev 2020-05-06 20:22:23 följande:
    Ja jag förstår hur du menar men i detta fall är det snarare tvärtom.

    Hon är en hypokondriker o är extremt försiktig medan jag tränar och springer precis som vanligt.. känns som att hon gör det negativt i sitt huvud för att hon börjar jämföra o tävla kanske?
    Kan ju vara det också.... att hon känner att du vågar leva ganska så normalt medan hon skurit ner på sitt liv och då att se dig våga leva som vanligt triggar negativitet hos henne.... Hoppas det går över för er bådas skull i så fall...
  • Anonym (En till här)

    Åh jag har varit i samma sits men med en ingift i min familj. Hon skrev tom att hon önskade mig missfall... det blev såklart många upprörda och hon bad om ursäkt. Men efter det har det i omgångar fortsatt med olika påhopp så idag har jag varken någon kontakt med henne eller med min bror tyvärr.

    Hur som helst så säger min bror att hon upplever det som att hon inte fick all uppmärksamhet när vi var gravida samtidigt och det störde henne enormt. Vissa människor är vidriga och missunsamma, så är det bara.

    (Kan tillägga att hon har flera psykiska besvär och bråkar med de flesta i hennes liv, inte enbart detta)

  • fjanten

    Hon tänker väl att hon vill ha odelad uppmärksamhet som gravid, så kommer du och delar det med henne eller något. Oerhört omoget i så fall.

  • lillainna

    Tror att enda sättet du kan få svar på är att fråga henne och berätta hur du känne roch upplever hennes beteende. Kan vara som några säger att hon ville ha all uppmärksamhet under sin graviditet..

  • Anonym (Synd)

    Så synd att hon inte är glad att ni får dela tiden med att vara gravida och sedan föräldralediga samtidigt. :(

Svar på tråden Min vän är sur för att vi är gravida samtidigt