• Anonym (Nobody)

Jag är udda

Jag lider av att vara så osocial och udda. Och jag tror jag vet varför jag är sån här. Mina föräldrar lyssnade aldrig på mig, jag fick aldrig prata eller ta plats. Allt handlade om dem. Plus att ena föräldern är udda på ett negativt sätt. Jag har i ungdomen haft dens beteenden. Fruktansvärt pinsamt. Jag försöker passa in men det går inte. Jag hittar inte de rätta sakerna att säga och avslöjar mig alltid som udda och konstig. Jag är aldrig otrevlig men jag kan inte skapa kontakt. Jag har inte asperger utan är normal i alla andra avseenden. Jag kan bara inte prata med folk mer än några meningar för sedan hittar jag inte på mer att säga. Jag ger ett osocialt och tafatt intryck. Detta har många också sagt till mig. Jag hatar att bli offer för pratkvarnar för jag kan inte heller avsluta utan att känna mig elak. Hur lär man sig att bli social?

• Svar på tråden Jag är udda
  • Anonym (cc)

Öva genom att träffa folk i olika sammanhang, på jobbet, föreningar, i kassakön? Osv

• Anonym (Trist)

Man "lär" sig inte bli social - antingen är man eller så är man inte.
    Går inte att ändra en människas psyke.

• Andiie87

Det är inte för fem öre sant att det är något som bara finns där från början. 100% säker på att du kan träna upp din sociala kompetens. Jag hade börjat med psykoterapi dock för att bearbetat det som varit!

• Anonym (Nobody)
    Anonym (cc) skrev 2020-05-06 22:48:20 följande:

Öva genom att träffa folk i olika sammanhang, på jobbet, föreningar, i kassakön? Osv

Är tyvärr arbetslös och jag tror att det beror på min personlighet. Jag har jobbat med att utsätta mig men jag är fast i min fälla. Det går inte att tvinga fram. Och om jag väl pratar mer så är ingen intresserad av att prata med mig någonsin.
  • Anonym (Nobody)
    Andiie87 skrev 2020-05-06 23:18:11 följande:

Det är inte för fem öre sant att det är något som bara finns där från början. 100% säker på att du kan träna upp din sociala kompetens. Jag hade börjat med psykoterapi dock för att bearbetat det som varit!

Har inte ekonomin till det. Har tidigare varit hos kurator och hon var så dålig, hon tyckte att jag ska acceptera att jag är såhär. Jag är 40 men vill så gärna förändras.

Det är en låsning som jag har som känns omöjlig.
  • Anonym (Hej)

Hur mycket lider du av detta själv då? Skulle du vilja ha sociala kontakter och vänskapsrelationer, eller är du nöjd som det är? Du skriver att du är arbetslös till följd av din bristande sociala förmåga och det är ju så klart ett problem. Har du funderat på samtalsterapi, som någon annan skrev? Kanske du behöver utredas, även om du inte tror att du har aspberger? Det finns ju andra diagnoser, menar jag.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Trist) skrev 2020-05-06 22:54:47 följande:

Det går absolut! 

Jag har alltid vart extremt tyst och introvert, sedan utbildade jag mig till frisör och ingen skulle kunna gissa att jag var "den tysta" i skolan. 

Jag är fortfarande introvert, det kommer jag aldrig kunna ändra, men jag är social.

Allt man man bli bättre på med övning. De säger att man måste öva 1000 timmar för att bli bra på något. Gäller även att prata.
  • Anonym (cc)
    Anonym (Nobody) skrev 2020-05-07 08:46:56 följande:
    Är tyvärr arbetslös och jag tror att det beror på min personlighet. Jag har jobbat med att utsätta mig men jag är fast i min fälla. Det går inte att tvinga fram. Och om jag väl pratar mer så är ingen intresserad av att prata med mig någonsin.
    Men provat gå med i föreningar då? Så kan man ju prata om vad som ska göras där o så. Gå en danskurs så småningom? Och hur vet du att det inte är Asperger då. Blivit utredd?
  • Anonym (Nobody)
    Anonym (cc) skrev 2020-05-07 13:39:22 följande:

Men provat gå med i föreningar då? Så kan man ju prata om vad som ska göras där o så. Gå en danskurs så småningom? Och hur vet du att det inte är Asperger då. Blivit utredd?

Alla om är osociala har inte as. Kag vet att jag inte har as. Har inga andra svårigheter och känner inte igen mig på något.

Kag är med i föreningar men ses som den passiva/oengagerade pga min personlighet.
  • LFF
    Anonym (Trist) skrev 2020-05-06 22:54:47 följande:

Man kan absolut lära sig att bli social. 

Jag är i grunden en introvert person som trivs bäst för mig själv.

Av diverse anledningar så hamnade jag som receptionist och det var bara att lära sig att ta folk, vara social och "fake it till you make it".

Numera är det få personer som träffar mig i min yrkesroll (inte receptionist längre) som tror på mig när jag säger att jag helst av allt är själv. 
  • Anonym (cc)
    Anonym (Nobody) skrev 2020-05-07 13:55:38 följande:
    Alla om är osociala har inte as. Kag vet att jag inte har as. Har inga andra svårigheter och känner inte igen mig på något.

Kag är med i föreningar men ses som den passiva/oengagerade pga min personlighet.
    Nej jag vet ju det, jag är själv ganska social o har autism (men ej Asperger). Men frågan är varför du är så passiv i föreningar då, varför engagerar du dig inte o gör nåt? 
  • Anonym (Nobody)
    Anonym (cc) skrev 2020-05-07 14:26:00 följande:

Nej jag vet ju det, jag är själv ganska social o har autism (men ej Asperger). Men frågan är varför du är så passiv i föreningar då, varför engagerar du dig inte o gör nåt? 

För att jag saknar motivation. Jag är ingen driven person. Jag kan ha ett jävla driv när det gäller andra saker, t.ex att fixa saker åt andra, men jag är inte driven som person.
  • Anonym (Nobody)
    Anonym (Hej) skrev 2020-05-07 08:53:45 följande:

Hur mycket lider du av detta själv då? Skulle du vilja ha sociala kontakter och vänskapsrelationer, eller är du nöjd som det är? Du skriver att du är arbetslös till följd av din bristande sociala förmåga och det är ju så klart ett problem. Har du funderat på samtalsterapi, som någon annan skrev? Kanske du behöver utredas, även om du inte tror att du har aspberger? Det finns ju andra diagnoser, menar jag.

Jag har inte alltid varit arbetslös, men jag har nu nått en nivå i min karriär där det är dags att ta nästa teg, dvs åt chefshållet, men där är et totalstopp. Jag har det inte i mig. Och jag får inga andra jobb heller pga att jag inte vill gå tillbaka i karriären.
  • Anonym (cc)
    Anonym (Nobody) skrev 2020-05-07 19:38:39 följande:
    För att jag saknar motivation. Jag är ingen driven person. Jag kan ha ett jävla driv när det gäller andra saker, t.ex att fixa saker åt andra, men jag är inte driven som person.
    Då förstår jag inte varför du är med i nån förening öht, om du ändå inte bryr dig. Återvändsgränd. 
  • Anonym (Nobody)
    Anonym (cc) skrev 2020-05-07 21:44:52 följande:

Då förstår jag inte varför du är med i nån förening öht, om du ändå inte bryr dig. Återvändsgränd. 

Jamen det är ju för att försöka!! Jag utsätter mig för sociala situatuoner. Men det verkar inte föra mig framåt. Jag förblir som jag är. Till och med ännu värre, för jag får ångest av att gång på gång få en stämpel på att jag är osocial.
Svar på tråden Jag är udda