• liiiiiie

    Swisha 1000kr, få 8000kr?

    Antar att jag inte är ensam om att ha sett mycket sådant i sociala medier. Vissa säger att det är olagligt och andra inte. Hur är det egentligen? Några säger att det fungerar och andra inte. Vem ska man lita på? Innan alla börjat skriva att det fungerar hade jag aldrig trott på det men man börjar ju undra när alla ens vänner lägger ut det, och säger att det fungerar.

  • Svar på tråden Swisha 1000kr, få 8000kr?
  • Anonym (J)

    Det är ett pyramidspel, eller som ett gammaldags kedjebrev. Det bygger på att de som betalar in raggar nya personer betalar in. Så de vill så klart få det att framstå som att det fungerar.

    Att swisha en okänd person 1000kr är vansinne.

    Det som verkar för bra för att vara sant är inte sant.

    Gör något bättre med dina 1000kr.

  • Mascaraklumpar

    Tänk till lite. Pengar kan inte uppstå ur tomma intet, eller hur (om detta är svårt att greppa med digitala pengar, så föreställ dig istället fysiska pengar som läggs i en pott)? För varje person som tjänat 7000 kr så förlorar 7 personer 1000 kr var.

  • Ellie

    Det är pyramidspel, och är olagligt. De som har betalat pengar vill ha tillbaka sina pengar och hävdar därför att det fungerar bra och är lagligt - vilket alltså är fel.

    Den/de som startar detta tjänar sina pengar men hoppar man på en aning senare blir det genast en annan sak.

    Den första behöver fixa 8 personer som betalar 1000 kr var. Då har den tjänat sina 8000 kr (men ofta börjar den med att fixa många fler för att tjäna mer såklart). Alla dessa (minst) 8 personer behöver fixa 8 personer var som skall betala till dem - dvs 64 personer måste vara med nu.
    I steg 3 behövs 8x64 = 512 personer som vill betala.
    I steg 4 behövs 8x512 = 4096 personer
    I steg 5 behövs 8x4096 = 32768 personer
    I steg 6 behövs 8x32768 = 262144 personer osv.

    Om den första startar med att fixa 100 personer (tjänar 100 000) så behövs 800 personer i steg 2 för att de skall tjäna sina 7000 kr, men minst 100 till för att de överhuvudtaget skall få tillbaks sin tusenlapp, 6400 i steg 3, 51200 i steg 4 osv.

    Om det är svårt att hitta alla dessa hundratusentals personer som vill lägga ut 1000 kr så får man inte så mycket, om ens något tillbaka.

    I vilket steg tror du att du skulle hoppa på?

  • Anonym (Keops)

    Det är pyramidspel, vilket är olagligt i Sverige.

  • Sandrasöt88

    Om alla i din vänskapskrets lägger postar sådant så säger det rätt mycket om vem du är... *Host* white trash. Läs på om pyramidspel.

  • viseversa

    Hur kan du ens tro detta är på riktigt? Tror du dessa pengar trollas fram ur en hatt? Någon kanske trycker egna pengar hemma? 

  • liiiiiie
    viseversa skrev 2020-05-07 08:45:06 följande:

    Hur kan du ens tro detta är på riktigt? Tror du dessa pengar trollas fram ur en hatt? Någon kanske trycker egna pengar hemma? 


    Jag är inte insatt. Är väl inte konstigt att man börjar tvivla när många skriver att de har fått sina pengar. Har dock inte funderat på att Swisha, var bara en nyfiken fråga. Misstänker att många blir utan sina pengar.
  • liiiiiie
    Sandrasöt88 skrev 2020-05-07 08:38:25 följande:

    Om alla i din vänskapskrets lägger postar sådant så säger det rätt mycket om vem du är... *Host* white trash. Läs på om pyramidspel.


    Jag överdrev en aning, men många lägger ut det här.
  • Anonym (J)
    liiiiiie skrev 2020-05-07 09:22:02 följande:

    Hög nivå. Jag har inga socpengar. Jag har ett antal hundratusen på banken.


    TS, du har fått bra svar här (förutom #11). Det handlar helt enkelt om marknadsföring. Man måste ragga andra pyramidspelare och då säger man att det funkar. Skulle man syns dem är det inte sant men oftast vill man inte erkänna att man gått på något så dumt.
  • liiiiiie
    Anonym (J) skrev 2020-05-07 09:28:21 följande:

    TS, du har fått bra svar här (förutom #11). Det handlar helt enkelt om marknadsföring. Man måste ragga andra pyramidspelare och då säger man att det funkar. Skulle man syns dem är det inte sant men oftast vill man inte erkänna att man gått på något så dumt.


    Ja jag vet. Tack för dom andra svaren.
  • liiiiiie
    Sandrasöt88 skrev 2020-05-07 10:17:27 följande:

    På dig? Oh ja, verkligen. Forskning säger ju att människor med lågt iq är lyckligare så du måste ju verkligen vara lycklig :)


    Människor som ser ner på andra, och tar varje tillfälle att få trycka till någon, är de som har lägst IQ av alla. Grattis för den lotten.
  • Anonym (IQ)

    "Skaffa smartare vänner" känns som ett bra tips här.

  • Faile

    >I teorin funkar det, problemet är att du måste lita på den du skickar pengar till. I praktiken finns inget som på något sätt förbinder denna person att skicka tillbaka till dig.


    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Coccolina
    liiiiiie skrev 2020-05-07 07:38:47 följande:

    Antar att jag inte är ensam om att ha sett mycket sådant i sociala medier. Vissa säger att det är olagligt och andra inte. Hur är det egentligen? Några säger att det fungerar och andra inte. Vem ska man lita på? Innan alla börjat skriva att det fungerar hade jag aldrig trott på det men man börjar ju undra när alla ens vänner lägger ut det, och säger att det fungerar.


    Det är bluff.... Vad tror du själv?? Vart skulle pengarna komma ifrån?? Någon kommer ju alltid vara underst i pyramiden och inte få något... men de över dig får din slant......  Blir lika förvånad när folk lyssnar på sånt här som jag blir när man tror på nigerianska prinsar som lovar miljoner bara de får ens bankkonto.... Är folk verkligen så naiva?? 


    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8gd7a/polisen-varnar-for-nytt-pyramidspel-pa-sociala-medier


    På sociala medier pågår ett pyramidspel där personer uppmanas swisha 1 000 kronor ? för att få 7 000 kronor tillbaka.


    ? Det låter mycket banalt. Men tyvärr är det alltid någon som luras, säger Jan Olsson, kriminalkommissarie på Noa.


    Just nu fylls sociala medier av ett spel som kallas ?Mandala?. Det rör sig om ett typ av pyramidspel som, något förenklat, går ut på att man först ska swisha 1 000 kronor för att delta i spelet. Sedan måste man värva ytterligare ett antal medlemmar som också betalar 1 000 kronor. Efter ett tag ska det, enligt spelet, plinga till i Swishappen och plötsligt har det trillat in minst 7 000 kronor på det egna bankkontot.


    Ett lätt sätt att tjäna snabba slantar?


     


    Knappast, enligt Jan Olsson, kriminalkommissarie på Noa, polisens Nationella operativa avdelning, och expert på bedrägerifrågor.


    Han varnar i stället folk för att delta.


    ? Pyramidspel fungerar aldrig. Det går fort utför och det är en omöjlighet att alla, förutom de som startar det, gör några stora pengar. Jag hade aldrig satsat 1 000 kronor, det kan jag lova dig, säger han.


    Spelet har tidigare fått uppmärksamhet i Storbritannien, där många unga har lurats på pengar. Enligt Jan Olsson är det dock ofta svårt att komma åt den här typen brottslighet. Detta då det är svårt att bevisa att de som startar den här typen av spel har för uppsåt att folk i slutändan inte får några pengar.


    Swish uppmanar: Anmäl

    Getswish AB säger till Aftonbladet att de arbetar aktivt tillsammans med bankerna för att motverka den här typen av aktiviteter kopplat till Swish.


    ?Vi uppmuntrar alltid att anmäla om man uppmärksammar dessa konton/personer och kontakta sin bank om man blivit utsatt?, skriver företaget i en kommentar.


    Pyramidspel är olagligt i Sverige. Spelinspektionen är den myndighet som tar hand och granskar spelverksamheter i landet.


    ? Vi har fått en hel del frågor från allmänheten, men har i nuläget inget ärende kring det här, säger My Hamrén, pressansvarig på Spelinspektionen.


    Stor spridning

    Lucas Sjöberg, 28, från Täby är en av många som har fått mängder med förfrågningar i sin mobil om att delta i spelet. Men han har inte låtit sig luras.


    ? Det bara bombades ut mängder med sådana spel på Instagram och Facebook under helgen. Folk är kanske desperata nu under coronatider och vill tjäna snabba pengar. Folk hoppar dagligen på detta spel. De tror det är lagligt då de påstår att deras lön redan är skattad, säger han.


    För att locka till sig fler yngre spelare har insatsen även börjat sänkas.


     


    ? Nu kan man delta för 170 kronor och lockas att tjäna 1 400 kronor. Både jag och många av mina vänner har fått förfrågningar, säger Lucas.


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Steven01
    StevenDiese skrev 2020-05-09 01:04:42 följande:

    Det här fungerar på samma sätt som kommunism.


    Ditt svar visar att du inte har en aning om hur kommunism fungerar. Faktum är att om något är det mer likt kapitalism.
  • StevenDiese
    Steven01 skrev 2020-05-10 09:29:47 följande:

    Ditt svar visar att du inte har en aning om hur kommunism fungerar. Faktum är att om något är det mer likt kapitalism.


    Vilken otrevlig ton du har som direkt ifrågasätter min kunskapsnivå. Särskilt eftersom du i din kritik inte väljer att förklara för mig varför jag har fel. Det ger mig känslan av att du blir kränkt, kanske för att du håller på kommunismen men att du egentligen inte kan försvara din ståndpunkt med argument.

    Jag förstår dock hur du menar och håller med om att det även gäller kapitalism. Till slut tar det slut på folk att utnyttja/suga resurser ur och då fallerar systemen. Fördelen för kapitalismen är dock att alla eftersträvar att äga mer än sina bekanta och därför tar det mycket längre tid för systemet att bli fullt. Och när systemet är fullt skruvar man bara upp behoven. Det är så klart inte hållbart i längden heller.

    Men upplägget att Alla bidrar med lika mycket och får exakt lika mycket tillbaka skriker ju kommunism.

    Seså! Ge mig en otrevlig uppläxning i hur fel jag har nu så kanske jag kan gå och lägga mig ikväll med insikten om att jag lärt mig något nytt och vidgat mina vyer, härifrån mot oändligheten min vän!
Svar på tråden Swisha 1000kr, få 8000kr?