• HannahAurora

    Spidlar i fönstren!

    Jag och min sambo har ett återkommande problem. Spindlar, som den i bilden nedan, kommer ständigt in i våra fönster. Och då menar jag mellan glasrutorna, usch. De är säkert ofarliga, men det är rätt så obehagligt att titta ut genom fönstret och se en spindel krypa omkring. Och enda sättet att få ut dem är att banka på fönstret eller stänga det hårt, om och om igen, till spindeln ramlar ner. Sen måste man på nåt sätt få spindeln att gå in i en springa, så den kommer ut. Vissa spindlar har varit i våra fönster i upp till två veckor. Och på grund av detta vill vi inte längre ha fönsterna öppna, vilket är ett bekymmer på varma dagar. 


    Vi bor i lägenhet, EBA. Våra fönster är nog ganska gamla, så då är det ju förståeligt att spindlar tar sig in i springor här och där. Men borde man inte man kunna få det här åtgärdat, så att spindlarna stannar ute, där de ska vara?


    På tal om spindlarna, jag tror som sagt inte att de är särskilt farliga, men jag är egentligen rätt så rädd för spindlar, även såna här småttingar. Vi har haft bruna, gråa och svarta, men alla verkar ha det här randiga mönstret? Nån som känner igen den här sortens spindel?


    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Spidlar i fönstren!
  • Anonym (Aranea)
    Långbenopluto skrev 2020-05-07 14:32:26 följande:

    Jag hade ringt anticimex.


    Om de hyr bostad är värden skyldig att ta tag i skadedjursproblem. Fast spindlar är ju så gott som nyttodjur...
  • Anonym (f)

    Hoppar de? Ser ut som såna. 

    De kommer i alla fall utifrån, hur ser det ut utanför fönstret? Växtlighet?

  • Bjoer

    Om de kommer in mellan rutorna så sitter inte ramarna ihop så bra. Så de behöver väl tätas något. Görs säkert lättast med nån slags gummilist.

    Sen är det inte ett dåligt tecken att ha mycket spindlar. Vi har precis flyttat ut på landet in i ett nybyggt hus och vi har spindlar överallt. Min sambo är lite fobisk över dem men brukar kunna hantera det nuförtiden. Som någon sa innan, de är i princip nyttodjur. Vad vill du helst ha inne, flugor och mygg eller spindlar? Jag tar spindlar alla dagar i veckan!

    Om jag var du skulle jag fokusera mindre på att ni har spindlar mellan fönstrena ibland och mer på att jobba med fobin så de inte är ett problem. Ta det i små steg. När du känner paniken komma, stå kvar tills den försvinner efter några minuter. Sen går man ett steg längre osv. Så gjorde vi och min sambo är "ok" med spindlar nu mot förut när hon kunde börja gråta av att se en lite 3 meter bort i garaget. Skrattande

Svar på tråden Spidlar i fönstren!