Ess skrev 2020-05-09 17:51:25 följande:
Nu verkar inte detta va i stan. I stan fattar man ju att det inte kommer gå speciellt bra, men ute på landet finns det inget som hindrar att de cyklar.
Det är klart att det är lite bättre om det är ute på landet, men samtidigt: i bästa fall har en vuxen hand om fem cyklande barn, det är mycket. Om de möter en bil och en av sexåringarna vinglar till så är det ju kört. Mina barn vinglar som fyllerister på sina cyklar. 5,5-åringen som börjar F-klass till hösten cyklar rakt fram i korsningar utan att titta åt sidan (vi pratar jämt med honom om titta höger/vänster osv men han är för liten för konsekvenstänkande), han kan lätt sväva iväg två-tre meter åt sidan på nån sekund osv. Och då är han ändå en van cyklist och har cyklat länge.
Ibland tycker jag att skolorna chansar med säkerheten. Jag vet en skola här i närheten som ligger nära en sjö. Fritids brukar gå till stranden med F-klass och ettor och då är de 2 personal på 25 5-7-åringar. Jag tycker att det är helt galet. Jag har fyra barn själv och jag drar mig för att gå till stranden med dem ensam. Det är jobbigt nog när vi är två föräldrar på fyra barn.