• Anonym (Suck)

Hur ofta får era barn ha kompisar som sover över?

Som frågan lyder. Hur ofta får era barn ha kompisar som sover över?

Vår dotter på 10 år tjatar varje helg och nöjer sig inte om jag säger nej.

Hur många barn har ni?

Min man jobbar varannan helg så ibland kan det vara skönt att få vara ifred, bara familjen.

• Svar på tråden Hur ofta får era barn ha kompisar som sover över?
  • Anonym (.)

Mitt barn är inte i den åldern än men jag hade satt gränser. En helg varannan månad kanske vore rimligt att sova över eftersom ni bara har varannan helg hela familjen är ledig. Men klart ni ska vila och umgås bara familjen om det känns rätt för er föräldrar. Det är ni som bestämmer helt enkelt. Vill ni aldrig att barn ska sova över hos er så är det också ok.

• Anonym (Elsa)

Just nu ska väl ingen ha nån övernattning med tanke på hur läget ser ut, så det är ju bara att du säger nej till flickan.

• Anonym (Iofs)

Sant, men om det är bästisen hon hänger med hela dagen i skolan så borde det vara ok.

Anonym (Elsa) skrev 2020-05-09 00:48:11 följande:

Just nu ska väl ingen ha nån övernattning med tanke på hur läget ser ut, så det är ju bara att du säger nej till flickan.

• Anonym (ppp)
    Anonym (Suck) skrev 2020-05-09 00:38:43 följande:

Som frågan lyder. Hur ofta får era barn ha kompisar som sover över?

Vår dotter på 10 år tjatar varje helg och nöjer sig inte om jag säger nej.

Hur många barn har ni?

Min man jobbar varannan helg så ibland kan det vara skönt att få vara ifred, bara familjen.

Kan barnet ibland sova över hos kompisar också, så att ni familjer sprider ut det här så att det inte alltid ska sovas just hos er? 

Om det passar er så får ni väl säga att det bara passar de helger det passar, de ska inte barnen bestämma. De är ju ff tillräckligt små för att föräldrar behöver finnas där och serva lite. Skillnad om de är äldre och kan klara av tex matfrågan själva. 

och som står ovan, med tanke på Corona så får du säga att man inte har övernattningar just nu. 
  • Anonym (C)

Det beror på vad vi har för planer och hur trött jag är. Jag vet att det blir en senare kväll om någon sover över och en tidig morgon med barn som sovit lite för lite. Men om jag är pigg så ser jag ingen anledning att neka, då får kompisar gärna sova över. Ibland kan det bli två helger på rad, ibland går det några månader emellan. Mina barn är 12 och 15 nu och det är inte alls lika mycket övernattningar som det var för några år sedan. När de var 9-10 år hade vi väldigt ofta kompisar som övernattade och tvärtom att barnen sov över hos kompisar.

• Anonym (ppp)

Läste din TS igen och får bilden av en 10-åring som kanske är van att få bestämma en hel del? Eftersom du skriver att hon inte nöjer sig med ett nej.

Det här handlar om hur ni i familjen pratar om saker. Låt henne förstå att vissa saker bestämmer ni vuxna, och då är det inget hon ska hålla på och tjata om. Detta hjälper henne att förstå situationer bättre senare i livet också. Det blir inte bra med en tonåring som tror att hon får bestämma allt. 

• Anonym (Mammatill8)

Mina barn har kompisar sover över nästan varje helg.

• Anna1234

10-åriga sonen har kompisar som sover över ungefär 1 gång i månaden men då är det ofta 2-3 killar som kommer samtidigt. Han vill oftare men vi säger nej, det blir ofta sent med mycket sprall vilket ger konsekvenser på måndagsmorgonen.

Svar på tråden Hur ofta får era barn ha kompisar som sover över?