• Saraas

    Gravidmage

    Hej!

    Jag är i vecka 12-13 (lite oklart då jag inte minns min senaste mens).

    Jag har sedan några dagar tillbaka fått en pluffsmage. Magen syns på min annars lilla kropp, jag undrar då hur stor blir den då senare i graviditeten?

    Jag undrar om det inte är lite för tidigt för synlig mage?

    Jag är rädd för att bli för stor, har sedan tidigare ätstörningar och känner mig nu otroligt ful och äcklig.

  • Svar på tråden Gravidmage
  • Lisa says

    Hej!
    Jag tycker absolut du ska prata med din barnmorska om det, om din bakgrund och ditt förhållande till kroppen, om du inte redan gjort det. Det är otroligt olika hur magen växer. På mig syntes det att det var nåt redan i vecka 8, för livmodern börjar växa väldigt snabbt i början och pressar på så tarmarna hamnar lite hursomhelst. Matsmältningen och allt påverkas ju av hormonförändringen, och man känner sig ofta svullen. Det hör till! 

    Det spelar ju ingen roll om det är bebisen eller andra omständigheter som orsakar magen, den beror fortfarande på att man är gravid! Och det är bara bra!

    En del får förstoppning och jättemycket gaser i början, andra senare, vissa i slutet. För mig ändrade det sig rätt snabbt och så har det inte synts nåt på flera veckor. I vecka 18 började det se ut som en fin gravidmage.

    Det är ju en stor förändring för kroppen. Man får försöka ändra tänk och se på sig själv och vara stolt och glad att den kan göra nåt så fantastiskt. Det finns hjälp att få på mvc!

  • Gameofthrones
    Saraas skrev 2020-05-09 11:40:45 följande:

    Hej!

    Jag är i vecka 12-13 (lite oklart då jag inte minns min senaste mens).

    Jag har sedan några dagar tillbaka fått en pluffsmage. Magen syns på min annars lilla kropp, jag undrar då hur stor blir den då senare i graviditeten?

    Jag undrar om det inte är lite för tidigt för synlig mage?

    Jag är rädd för att bli för stor, har sedan tidigare ätstörningar och känner mig nu otroligt ful och äcklig.


    Jag tycker däremot också att du ss prata med ngn om detta speciellt till BVC. 

    Gör ett schema för dina måltider ? Ibland när man är gravid det är bara äta men jag äter inte för två som många säger att man ska göra. Man ska äta som man brukar göra. 
    Jag undvek mkt fikabröd,plus andra godsaker. Det är min svaghet, När jag var gravid kan man få cravings. Höll mig på helger åt mer fett och godsaker. Även om Jag var sugen på bullar och sånt så köpte jag en smoothie eller gjorde hemlagad sådan. Tog gärna en kopp kaffe istället. 

    Vet är att det är svårt, försök hålla dig frisk under graviditeten, så länge du känner att gravidkurvan, hur barnets växt och hjärtslag är bra i från BVC =)
  • Saraas

    Tack för era svar!

    Jag äter regelbundet, äter som jag brukar, på vågen har jag bara gått upp 1 kilo sen graviditeten började. Ändå känner jag mig mycket större, oattraktiv och plufsig.

    Det är så svårt, jag vill inte få tillbaka ätstörningarna men det känns ändå som en tillfredsställelse att få tillbaka tankarna och jag känner mig sjukligt nöjd när jag äter mindre och har varit duktig.

  • Saraas

    Tack för era svar!

    Jag äter regelbundet, äter som jag brukar, på vågen har jag bara gått upp 1 kilo sen graviditeten började. Ändå känner jag mig mycket större, oattraktiv och plufsig.

    Det är så svårt, jag vill inte få tillbaka ätstörningarna men det känns ändå som en tillfredsställelse att få tillbaka tankarna och jag känner mig sjukligt nöjd när jag äter mindre och har varit duktig.

  • Lisa says
    Saraas skrev 2020-05-10 10:41:36 följande:

    Tack för era svar!

    Jag äter regelbundet, äter som jag brukar, på vågen har jag bara gått upp 1 kilo sen graviditeten började. Ändå känner jag mig mycket större, oattraktiv och plufsig.

    Det är så svårt, jag vill inte få tillbaka ätstörningarna men det känns ändå som en tillfredsställelse att få tillbaka tankarna och jag känner mig sjukligt nöjd när jag äter mindre och har varit duktig.


    Det är mindtricks, det där, de lurar dig...! Det bästa är om du kan vinna över tankarna, vända på dem.
    Kan du känna dig riktigt nöjd när du har ätit en stor portion mat med sånt som är bra för bebisen, istället? Om man nu behöver duktighetskänslorna är det ju där de hör hemma...
    Man kan skriva upp allt som står på livsmedelsverkets sida för gravida, som innehåller mycket järn, kalcium och folsyra t ex, som är bra för bebisen. Och D-vitamin och omega 3. Och så ösa på med sånt i/till måltiderna. Tänk att de rostade solrosfröna, rapsoljan och fisken eller vad det nu är du hällt upp på tallriken bygger just nu upp bebisens skelett och hjälper till att utveckla dens hjärna. Om man äter en extra portion av det får man en ännu smartare och starkare bebis, brukar jag tänka. Det är bebisen som är viktig, inte hur du ser ut.
    Släng vågen, vad ska du ha den till? Och berätta genast om tankarna för mvc.

    Heja dig! Du kan välja det rätta för bebisens skull!
Svar på tråden Gravidmage