• Angelz

    Hjälp! Hur behåller jag min SGI? pluggat klart i Juni och får barn i Juli!

    Som rubriken lyder. Jag har nu pluggar i 3 år och blir klar 5 juni. Min SGI har under denna tid varit skyddad. Jag ska nu ha barn i början av Juli, hur gör jag nu för att inte hamna på lägsta belopp?? Tänkte ta ut föräldrapenning från 6 men räknas jag då som arbetslös och kommer få lägsta?? Vet inte hur jag ska göra!

  • Svar på tråden Hjälp! Hur behåller jag min SGI? pluggat klart i Juni och får barn i Juli!
  • S23

    de 6 sista månaderna av graviditeten är din sgi skyddad. Du behöver alltså inte göra någonting.

    Om du vill gardera dig så skriv in dig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen.

    Ring fk och dubbelkolla. Man får egentligen inte använda sig av tvp sgi skydd i följd om jag förstått fk rätt. Så det kan hända att du pga att du studerat inte har det 6 månaders skyddet. Men som sagt. Ring ocj kolla på måndag. Ring mer än en gång ifall den du pratar med har fel, händer allt för ofta

  • S23

    Om du tar föräldrapenning från 6e juni är din sgi skyddad.

    Är du inskriven hos arbetsförmedlingen är dom sgi skyddad

    Och jag tror som sagt att den är skyddad även om du inte gör något av detta. Men dubbelkolla då Isf med fk först

  • Alexi

    Din SGI är INTE skyddad de sex sista månaderna av graviditeten eftersom du pluggar! Den regeln gäller bara de som jobbar heltid!

  • S23
    Alexi skrev 2020-05-09 19:20:25 följande:

    Din SGI är INTE skyddad de sex sista månaderna av graviditeten eftersom du pluggar! Den regeln gäller bara de som jobbar heltid!


    Bra att du har koll. Då är det alltså så att man inte får använda sig av tvp sgi skydd. Tex är man ju inte skyddad de 6 sista månaderna när man varit föräldraledig innan, så blir samma vid studier då alltså.

    Men bör ju räcka med att ts tar föräldrapenning eller skriver in sig som arbetssökande?

    Ts. Har du uppfyllt 240-dagarsvillkoret innan du började studera? Alltså arbetat 8 månader i följd? Annars kommer dina 180 första dagar vara på grundnivå. Kan ju vara skönt att vara beredd på det så det inte kommer som en överraskning
  • S23
    Ms H skrev 2020-05-09 20:06:59 följande:

    Sök en kurs till.


    Antar att du syftar på att om ts söker studier till hösten som hon blir antagen till så är hennes sgi skyddad över sommaren?

    Antagningen är ju tyvärr stängd och ts kommer då få söka reservplats och kommer troligtvis inte kunna vara säker på att hon kommer in på kurserna hon då söker. Pratade med dj nyligen och de sade att man faktiskt måste blivit antagen till kurs på hösten för att skyddet över sommaren skall gälla. Räcker alltså inte att bara söka
  • Alexi
    S23 skrev 2020-05-09 19:41:00 följande:
    Bra att du har koll. Då är det alltså så att man inte får använda sig av tvp sgi skydd. Tex är man ju inte skyddad de 6 sista månaderna när man varit föräldraledig innan, så blir samma vid studier då alltså.

    Men bör ju räcka med att ts tar föräldrapenning eller skriver in sig som arbetssökande?

    Ts. Har du uppfyllt 240-dagarsvillkoret innan du började studera? Alltså arbetat 8 månader i följd? Annars kommer dina 180 första dagar vara på grundnivå. Kan ju vara skönt att vara beredd på det så det inte kommer som en överraskning
    Precis, regeln om sex månader gäller ingen som redan är i SGI-skyddande period.
  • Nemiia

    Din SGI är 100% skyddad om du skriver in dig på AF första dagen efter att dina studier tagit slut. Men det är viktigt att du gör det första dagen, finns det minsta glapp så ryker SGI. Sedan måste du söka lite jobb sista mån men det är ju bara att skriva i brevet att du är höggravid. Lycka till!

  • S23
    Nemiia skrev 2020-05-10 14:43:24 följande:

    Din SGI är 100% skyddad om du skriver in dig på AF första dagen efter att dina studier tagit slut. Men det är viktigt att du gör det första dagen, finns det minsta glapp så ryker SGI. Sedan måste du söka lite jobb sista mån men det är ju bara att skriva i brevet att du är höggravid. Lycka till!


    Räcker också om ts tar föräldrapenning. Men att skriva in sig som arbetslös är ju vettigare om man inte vill slösa dagar.

    Och precis som du säger! Inga glapp!
  • Angelz

    Hej har nu pratat med försäkringskassan och detta gäller om jag vill behålla min SGI:

    Alternativ 1: jag skriver in mig på Arbetsförmedlingen dagen efter sista kursdagen enligt CSN. Och som många säger måste det vara dagen efter.

    Alternativ 2: jag plockar ut föräldrapenning och då måste det tas ut 5 dagar/vecka. Antar att det även måste vara hela dagar och att de ej får vara lägstadagar men det frågade jag inte.

    Men eftersom jag behöver få in pengar så jag kan Bela räkningar så antar jag att jag måste ta alternativ 2. Eller får man A-kassa med alternativ 1? Kan inget om a-kassa men betalar ju till en varje månad. Så har iaf en men ska man inte ha jobbat typ 6 månader då?

    Tack iaf för alla era svar !!

  • S23
    Angelz skrev 2020-05-11 09:54:39 följande:

    Hej har nu pratat med försäkringskassan och detta gäller om jag vill behålla min SGI:

    Alternativ 1: jag skriver in mig på Arbetsförmedlingen dagen efter sista kursdagen enligt CSN. Och som många säger måste det vara dagen efter.

    Alternativ 2: jag plockar ut föräldrapenning och då måste det tas ut 5 dagar/vecka. Antar att det även måste vara hela dagar och att de ej får vara lägstadagar men det frågade jag inte.

    Men eftersom jag behöver få in pengar så jag kan Bela räkningar så antar jag att jag måste ta alternativ 2. Eller får man A-kassa med alternativ 1? Kan inget om a-kassa men betalar ju till en varje månad. Så har iaf en men ska man inte ha jobbat typ 6 månader då?

    Tack iaf för alla era svar !!


    A-kassan kan jag inte svara på. Ring och fråga.

    Du måste ta HELA dagar. Dom är på sgi-nivå. Man får inte börja plocka lägstanivådagarna förens man tagit ut 180 dagar på sgi-nivå.

    Har du kollat att du uppfyllt 240-dagarsvillkoret?
  • Ms H
    S23 skrev 2020-05-09 20:19:35 följande:

    Antar att du syftar på att om ts söker studier till hösten som hon blir antagen till så är hennes sgi skyddad över sommaren?

    Antagningen är ju tyvärr stängd och ts kommer då få söka reservplats och kommer troligtvis inte kunna vara säker på att hon kommer in på kurserna hon då söker. Pratade med dj nyligen och de sade att man faktiskt måste blivit antagen till kurs på hösten för att skyddet över sommaren skall gälla. Räcker alltså inte att bara söka


    Nej, en sommarkurs. Brukar alltid finnas kurser som har platser över.
Svar på tråden Hjälp! Hur behåller jag min SGI? pluggat klart i Juni och får barn i Juli!