• Anonym (A)

Mjölkstockning - folk säger pumpa men ökar inte mjölkproduktionen då...? Det stockar väl sig för att bebisen inte ammat ur tillräckligt?

Jag har fått ett rött flammigt bröst och feber. Inga knölar ännu men förmodligen mjölkstockning på g... Jag har köpt en handpump (Medela) som jag tycker gör djääävulskt ont och bröstvårtan är helt illröd när den kommer ur vakuumet (fått hjälp av barnmorska att välja storlek på tratt så kan ej vara det)... Får lite sprut ur tutten när jag pumpar men väääldigt lite... Vilket är konstigt efter som att jag har otroligt mycket mjölk. Sätter jag en sån där uppsamlings-kupa på tutten jag inte ammar så är den överfylld när jag ammat färdigt...

Men nu till min fråga. Stimulerar man inte bröstet mer genom att pumpa? För jag kommer ju att fortsätta amma som vanligt. Jag vill ju att produktionen ska rätta sig efter bebis efterfråga och nu är den ju uppenbarligen för stor...

• Svar på tråden Mjölkstockning - folk säger pumpa men ökar inte mjölkproduktionen då...? Det stockar väl sig för att bebisen inte ammat ur tillräckligt?
  • Anonym (Mamma)

Det stockar sig för att det inte töms ja, och det är klart du ska tömma bröstet med pump eftersom det behövs! Du ska stimulera produktionen, du vill ju knappast hamna i läget att du sedan har för lite istället eftersom du medvetet stoppat upp den. Mjölkstockningen kommer att gå över av sig självt inom kort ändå.

Problemen du får med att pumpa ut kan säkert hjälpas genom att du själv försöker mjölka tutten istället. Det absolut bästa är att mata bebisen oftare så bröstet töms, ha bebis nära (hud mot hud) så kanske han/hon blir mer sugen.

https://www.medela.se/amning/din-amningsperiod/mjolkstockning

Hur mycket feber har du? Om du är uppe i 38 grader ska du söka läkarhjälp.

• möjligt

Låt bebisen amma så mycket som möjligt, företrädesvis på det stockade bröstet. Minsta tecken så amma.

För många är det mycket lättare och behagligare att handmjölka, testa ställ dig i en ljummen dusch och se om du kan få ut en del för hand.

Att du har feber är inte bra och går det inte över så sök för det för då är det möjligt att du fått en infektion och kommer att behöva antibiotika.

• möjligt

Hade skippat pumpen om jag var du. Har bebisen bra tag så amma genom det istället. För många är pumpen obekväm och obehaglig och det låter som att du har svårt att släppa mjölk till pumpen iaf och få kan det skapa massa ångest istället när det inte funkar och då blir det en ond cirkel där du får ännu svårare att släppa mjölken,

OM du väljer att pumpa gör det på det andra brösten simultant när bebisen äter på det ena. Mycket mycket lättare att släppa mjölken då.

Försök även rigga upp det lite mysigt, lite mysljus, musik, sitt bekvämt med en bra smningskudde och en kopp gott te/glas vin/iste/etc

Det gör mycket mer än man tror

• mamma 86

Jag kunde aldrig pumpa men jag hade ändå så mycket mjölk. Har du nått sår på bröstvårtorna? Jag hade det så och när jag fick feber och knölar så var det för att jag fått in bakterier via såren. Fick äta flera antibiotikakurer innan det blev bättre. Jag fortsatte amma men smärtan var nästan outhärdlig ett tag. Jag använde amningsnapp sen.

• Zakopane

Min erfarenhet är att det är skitsvårt att bli av med mjölkstockning genom att bara pumpa.

Mjölkstockning kan uppstå av att bröstet blivit kallt, utsatt för drag eller att mjölkkanalerna kommit i kläm.

Nej langa fram bebisen du och amma järnet. Enda som hjälper. Prova gärna att lägga bebisen till bröstet i andra vinklar än vanligt. Tex om det gäller det högra bröstet. Istället för att ha barnet i knäet med hjässan mot höger så håller du barnet med hjässan åt vänster, från sidan. Man kan också låta bebisen amma liggandes på din mage.

• lövet2

Jag har aldrig lyckats pumpa bort en mjölkstockning, och jag har nog haft 20-25 stycken under åren. Gör så här:

Varje gång babyn vill äta, så amma från det stockade bröstet först. Sedan fyller du på från det andra. När babyn äter, så masserar du försiktigt med fingret där det gör som mest ont (nej, det är inte alls behagligt!).

Se till att du är torr mellan amningarna. Aldrig blöt, för då kyls bröstet. Om du har en torktumlare, så tumla en liten handduk tills den är varm, och så stoppar du den i BH:n  Värme lindrar och botar. Byt handduk ofta, så du hela tiden hålls varm. Har du ingen torktumlare, så pröva med en yllesocka i BH:n. Bättre än ingenting.

Undvik att ta febernedsättande. Febern är bra. Den håller kroppen varm och gör dig fortare frisk. Dessutom syns det direkt på febern om stockningen blir bättre eller värre.

Var inte rädd för att det ska produceras mer mjölk av att du ammar oftare. Stockningen är som en propp i mjölkgången, och vitsen med amningen är att proppen ska släppa.

• Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-05-09 20:21:22 följande:

Det stockar sig för att det inte töms ja, och det är klart du ska tömma bröstet med pump eftersom det behövs! Du ska stimulera produktionen, du vill ju knappast hamna i läget att du sedan har för lite istället eftersom du medvetet stoppat upp den. Mjölkstockningen kommer att gå över av sig självt inom kort ändå.

Problemen du får med att pumpa ut kan säkert hjälpas genom att du själv försöker mjölka tutten istället. Det absolut bästa är att mata bebisen oftare så bröstet töms, ha bebis nära (hud mot hud) så kanske han/hon blir mer sugen.

www.medela.se/amning/din-amningsperiod/mjolkstockning

Hur mycket feber har du? Om du är uppe i 38 grader ska du söka läkarhjälp.

Jag var uppe i 38 men ringde förlossningen/bb och dom sa bara att jag skulle ta alvedon och ipren och avvakta...
  • Anonym (Mamma)
    lövet2 skrev 2020-05-09 20:53:45 följande:

Undvik att ta febernedsättande. Febern är bra. Den håller kroppen varm och gör dig fortare frisk. Dessutom syns det direkt på febern om stockningen blir bättre eller värre.

Feber är inte alls bra, då ska man ju söka sig till en läkare! Det finns vettigare sätt att hålla sig varm och man blir inte alls frisk snabbare för det, har man en infektion så kanske man behöver medicineras, som någon ovanför berättade om.
  • Anonym (A)
    möjligt skrev 2020-05-09 20:21:44 följande:

Låt bebisen amma så mycket som möjligt, företrädesvis på det stockade bröstet. Minsta tecken så amma.

För många är det mycket lättare och behagligare att handmjölka, testa ställ dig i en ljummen dusch och se om du kan få ut en del för hand.

Att du har feber är inte bra och går det inte över så sök för det för då är det möjligt att du fått en infektion och kommer att behöva antibiotika.

Nu har jag suttit och ammat ammat ammat. Problemet är att min bebis hon sover mest hela tiden. När hon väl somnat så sover hon 3 timmar i sträck natt och dag. Känns så fel att väcka upp henne för att jag har stockning liksom... När hon inte själv vaknat för att hon är hungrig. Och när hon väl ammar så ammar hon intensivt första minuterna sedan ligger hon mest och slö-ammar och jag terrar henne och masserar handflator och killar under fötterna osv men hon snuttar mest... Men tar man bort henne och lägger mot bröstkorgen så blir hon hysterisk och hacka efter tutte... FÖRSTÅR INTE.
  • Anonym (A)
    möjligt skrev 2020-05-09 20:27:08 följande:

Hade skippat pumpen om jag var du. Har bebisen bra tag så amma genom det istället. För många är pumpen obekväm och obehaglig och det låter som att du har svårt att släppa mjölk till pumpen iaf och få kan det skapa massa ångest istället när det inte funkar och då blir det en ond cirkel där du får ännu svårare att släppa mjölken,

OM du väljer att pumpa gör det på det andra brösten simultant när bebisen äter på det ena. Mycket mycket lättare att släppa mjölken då.

Försök även rigga upp det lite mysigt, lite mysljus, musik, sitt bekvämt med en bra smningskudde och en kopp gott te/glas vin/iste/etc

Det gör mycket mer än man tror

Har försökt amma som en galning nu... Aj aj aj...
Svar på tråden Mjölkstockning - folk säger pumpa men ökar inte mjölkproduktionen då...? Det stockar väl sig för att bebisen inte ammat ur tillräckligt?