• Lillamiia

    Ovitrelle + ÄL test?

    Någon som vet ifall det är lönlöst att ta ÄL test efter ovitrelle sprutan är tagen? Kommer ÄL testen alltid vara positiva efter man tagit ovitrelle?

    Jag vill så gärna veta när min ÄL kommer ske. Förra månaden tror ja inte att ÄL inte var förrän ca 5 dagar efter sprutan. Jag är uppenbarligen inte som dom flesta andra som får inom 48 h när sprutan är tagen.

  • Svar på tråden Ovitrelle + ÄL test?
  • amandakollb
    Lillamiia skrev 2020-05-10 20:04:32 följande:

    Okej vad spännande! Då borde du ju kunna se om mensen dyker upp snart eller inte! Har du tagit ovitrelle och letrozol? Hur länge har ni försökt? Berätta gärna! Konstigt med tempen men den håller ju sig över linjen iaf. Hur länge har du tempat?

    Ja denna gången låter det ju iaf bra att min temp gått upp men jag har ännu inte fått ÄL bekräftad eller sett om tempen kommer hålla sig där. Får se om ett par dagar. Då är det mer lätt att räkna ut.


    Ja exakt! Borde ha bim på torsdag om jag fick äl så sent som jag trodde, får se om jag testar tisdag eller onsdag kanske!

    Japp första omgången, så åt dubbeldos letrozol och fick även ovitrelle utskrivet. Har försökt sen förra sommaren, sökte hjälp lite tidigare än ett år då jag hade så få ägglossningar. Har tempat ca 1,5 år och har haft äl typ 7-8 ggr under den tiden.. Vi båda är 30 år och jag hade amh på 8,8 och tsh 1,8, vet dock inte alls vad tsh innebär?! Hur ser det ut för er?:)

    Tycker kurvan ser lovande ut, du får uppdatera om den fortsätter öka imorgon!:)
  • Lillamiia
    amandakollb skrev 2020-05-10 20:15:00 följande:

    Ja exakt! Borde ha bim på torsdag om jag fick äl så sent som jag trodde, får se om jag testar tisdag eller onsdag kanske!

    Japp första omgången, så åt dubbeldos letrozol och fick även ovitrelle utskrivet. Har försökt sen förra sommaren, sökte hjälp lite tidigare än ett år då jag hade så få ägglossningar. Har tempat ca 1,5 år och har haft äl typ 7-8 ggr under den tiden.. Vi båda är 30 år och jag hade amh på 8,8 och tsh 1,8, vet dock inte alls vad tsh innebär?! Hur ser det ut för er?:)

    Tycker kurvan ser lovande ut, du får uppdatera om den fortsätter öka imorgon!:)


    Okej va kul. Men då är de första dosen nu då med både ovitrelle och letrozol menar du?

    Jag jag har tempat i snart 2 år, amh på 5,4 vilket dom sa va jättebra? Men ja tycker ja ser många som har mycket högre så ja undrar om dom bara säger så för att man inte ska bli ledsen. Tsh 1,7. De har med sköldkörteln att göra.

    Vi har försökt snart 2 år till sommaren. Jag har pcos.

    Detta år sjunde kuren letrozol tar dubbelkur också andra gången med ovitrelle. Ja uppdatera du med hur det går
  • amandakollb
    Lillamiia skrev 2020-05-10 20:53:57 följande:

    Okej va kul. Men då är de första dosen nu då med både ovitrelle och letrozol menar du?

    Jag jag har tempat i snart 2 år, amh på 5,4 vilket dom sa va jättebra? Men ja tycker ja ser många som har mycket högre så ja undrar om dom bara säger så för att man inte ska bli ledsen. Tsh 1,7. De har med sköldkörteln att göra.

    Vi har försökt snart 2 år till sommaren. Jag har pcos.

    Detta år sjunde kuren letrozol tar dubbelkur också andra gången med ovitrelle. Ja uppdatera du med hur det går


    Ja alltså första första omgången, började direkt med dubbeldos letrozol samt ovitrelle :) okej då har vi nästan samma tsh, vet du om det är bra? Eller vad de ska ligga på?

    Hur gamla är ni?:) okej vi hoppas de går denna omgång för oss båda! Hur stora har äggblåsorna varit när du fått ta ovitrelle?:)
  • Lillamiia
    amandakollb skrev 2020-05-10 20:59:33 följande:

    Ja alltså första första omgången, började direkt med dubbeldos letrozol samt ovitrelle :) okej då har vi nästan samma tsh, vet du om det är bra? Eller vad de ska ligga på?

    Hur gamla är ni?:) okej vi hoppas de går denna omgång för oss båda! Hur stora har äggblåsorna varit när du fått ta ovitrelle?:)


    Okej jag förmodar att du kanske också ha pcos med så få ägglossningar? Allt över fem har ja hört är bra. Ju högre desto bättre antar jag. Jag fyller 33 i augusti och min sambo är 27, fyller 28 på nyårsafton när jag väl gått till gyn så har blåsorna varit olika stora. Första gången ja tog va mitt ägg 23,2 mm stort. Nu va den 20,3 mm eller nåt sånt. Tog inte ovitrellen denna andra gången samma dag som gyn sa utan jag tog den ett dygn senare. Hur stora har dina varit?

    Jag har innan ja tog ovitrelle, då har nån gång ett ägg varit 25-27 mm stort om ja inte minns helt fel. Då hade ja ännu inte haft ÄL alltså
  • Anonym (Ja)
    amandakollb skrev 2020-05-10 20:15:00 följande:

    Ja exakt! Borde ha bim på torsdag om jag fick äl så sent som jag trodde, får se om jag testar tisdag eller onsdag kanske!

    Japp första omgången, så åt dubbeldos letrozol och fick även ovitrelle utskrivet. Har försökt sen förra sommaren, sökte hjälp lite tidigare än ett år då jag hade så få ägglossningar. Har tempat ca 1,5 år och har haft äl typ 7-8 ggr under den tiden.. Vi båda är 30 år och jag hade amh på 8,8 och tsh 1,8, vet dock inte alls vad tsh innebär?! Hur ser det ut för er?:)

    Tycker kurvan ser lovande ut, du får uppdatera om den fortsätter öka imorgon!:)


    Du verkar också ha pco med ett så högt amh. Då har man ofta oregelbunden mens (ägglossning) eller att ägget inte lossnar som det ska. Ni kan ju prata om det på ivf på kliniken och gå igenom samt undersöka det mer. Ivf kan hjälpa vid pco, för en del går det snabbt och för andra långsamt eller inte alls, men vet ju aldrig. Själv hade jag PCO och efter 7 ivf och 14 insättningar var jag gravid, fem år :)
  • amandakollb
    Lillamiia skrev 2020-05-10 21:11:20 följande:

    Okej jag förmodar att du kanske också ha pcos med så få ägglossningar? Allt över fem har ja hört är bra. Ju högre desto bättre antar jag. Jag fyller 33 i augusti och min sambo är 27, fyller 28 på nyårsafton när jag väl gått till gyn så har blåsorna varit olika stora. Första gången ja tog va mitt ägg 23,2 mm stort. Nu va den 20,3 mm eller nåt sånt. Tog inte ovitrellen denna andra gången samma dag som gyn sa utan jag tog den ett dygn senare. Hur stora har dina varit?

    Jag har innan ja tog ovitrelle, då har nån gång ett ägg varit 25-27 mm stort om ja inte minns helt fel. Då hade ja ännu inte haft ÄL alltså


    Det låter ju bra! Yes jag har pco sa läkaren!

    Okej stora äggblåsor! Jag har ju bara gjort denna omgång och då på cd 11 var det tre mogna äggblåsor, 14,16 och 17 och på cd 14 var det två mogna på 16 och 20 mm och då tog jag ovitrelle samma dag. Känner också i efterhand att jag skulle ha väntat en dag med att ta sprutan! Fick dock äl-sekret några dagar innan så de kändes som äl va på g av sig själv iofs. När har du bim? :)
  • amandakollb
    Anonym (Ja) skrev 2020-05-10 21:12:33 följande:

    Du verkar också ha pco med ett så högt amh. Då har man ofta oregelbunden mens (ägglossning) eller att ägget inte lossnar som det ska. Ni kan ju prata om det på ivf på kliniken och gå igenom samt undersöka det mer. Ivf kan hjälpa vid pco, för en del går det snabbt och för andra långsamt eller inte alls, men vet ju aldrig. Själv hade jag PCO och efter 7 ivf och 14 insättningar var jag gravid, fem år :)


    Yes jag har pco och svårt att ägglossa. har gjort en fertilitetsutredning så de vet, ska börja med letrozol och ovitrelle några omgångar, har inte börjat prata om ivf ännu :)

    okej vad skönt att du blev gravid tillslut! Skulle ni vilja ha syskon?:)
  • Lillamiia
    Anonym (Ja) skrev 2020-05-10 08:45:45 följande:

    Vad säger din gyn? I så fall borde ni kanske kolla med UL dag 17 typ för att se om ägget släppt eller hänger kvar. En lutealfas på 19 dagar är som du säger inte egentligen troligt om ens möjligt. Men du måste nog få gyn att kolla upp det noggrannare, särskilt om ni ska göra ivf så det inte skiter sig pga att du inte reagerar normalt på Ovitrelle.


    Ska tilläggas att vi gjort fertilitetsutredning också därav borde dom ju ha koll när dom ändå frågar varje gång vilken dag jag är på och vilken dag jag får mens. Vore konstigt om dom inte skulle reagera om det var fel?.. jag säger varje gång att ja inte har ÄL när dom har sagt att ja skulle ha det, utan att den oftast kommit 5-6 dagar senare
  • Lillamiia
    amandakollb skrev 2020-05-10 21:34:56 följande:

    Det låter ju bra! Yes jag har pco sa läkaren!

    Okej stora äggblåsor! Jag har ju bara gjort denna omgång och då på cd 11 var det tre mogna äggblåsor, 14,16 och 17 och på cd 14 var det två mogna på 16 och 20 mm och då tog jag ovitrelle samma dag. Känner också i efterhand att jag skulle ha väntat en dag med att ta sprutan! Fick dock äl-sekret några dagar innan så de kändes som äl va på g av sig själv iofs. När har du bim? :)


    Okej ja. Vi har ju lite större äggstockar vid pcos. Ja men de är väl bra storlek för att vara på dag 14. ja va skönt! De är väl bäst att lita på läkaren och göra som dom säger. Nånting sa mig bara att ja skulle ta den en dag senare. Eftersom mina ägg blir så stora tror ja att jag får lite större blåsor än andra och därför tror gyn att ja har ÄL när ja kommer dit. Sen kommer aldrig ÄL som dom säger? Ja tror mina blåsor spricker när dom e runt 27-30 mm. Bara en vild chansning. Ja jag antar att det är dag 34 som alltid på letrozolen. Så det blir den 25/5.
Svar på tråden Ovitrelle + ÄL test?