• Anonym (Nyfiken)

Hur ser ni på högt IQ?

Jag har gjort en del IQ-tester online för att det är kul. Var även på en jobbintervju där dom hade ett IQ-test där jag hade extremt bra resultat. Rekryteraren var jätteimpad medan jag dels tyckte testet var felgjort samt finner såna test rätt korkade för det visar bara att man är hyggligt bra på att se mönster men inte så mycket mer än så.

Märker ibland att vissa vill hävda att dom har högt IQ och därför är smarta men jag vet inte riktigt om jag håller med. Min man ser sig exvis som smart och pratar då och då om IQ som nån form av bevis på det. Funderar för den sakens skull att göra mensas test bara för att det skulle reta honom enormt om jag kom in. Han skulle aldrig komma in för han ser inte mönster lika snabbt som jag.

Jag är nyfiken på hur ni andra ser på IQ-test och dess resultat. Bevis på smarthet eller inte?

• Svar på tråden Hur ser ni på högt IQ?
  • Anonym (Va?)

Gör man IQ test på arbetsintervjuer?

• neverpreggo

Jag tycker att det är rätt fånigt. Finns så mycket annat som är mer värt som egenskaper.

• Egon den stora
    Anonym (Va?) skrev 2020-05-09 23:41:51 följande:

Gör man IQ test på arbetsintervjuer?

Ja det är vanligt.
  • Jeneen

Jag har gjort ett "riktigt" med läkare, psykolog & psykiatriker. De gick bra och det var intressant att se vart mina styrkor och svagheter låg. Tog ett par timmar & gjordes under flera tillfällen iom att hjärnan blir trött & detta påverkar resultatet. Delen du pratar om, att se mönster, är den som är den "lättaste" att träna upp, vilket jag lyckades med då vi gjorde om testet efter ett år. De va kul.

Lärde mig mycket om de olika delmoment & vad det är dom mäter & hur det går till. Vi gick även igenom hur man tolkar de totala resultatet & vad detta innebär. Vi pratade även om de kulturella skillnaderna som blir tydliga när det kommer till iq-tester då dessa är anpassade efter västvärldens preferenser & uppfattningar av vad intelligens är. Detta då den akademiskavärlden domineras utav väst & har gjort så i många år, det blir tydligt när man ser till de språk som värderas högst i den akademiskavärlden.

En intressant upplevelse & jag fick ett gott resultat, men det gav mig även insikt i att ett iq-test inte säger mycket mer än att en är bra på att göra den typen utav test & passar in i den normen.

Men som sagt, en intressant upplevelse & jag lärde mig mycket om just iq-tester.

• Anonym (Jag)

Jag skulle säga att det är skillnad på tester på nätet och riktiga IQ-tester där det är ett antal olika deltest, där man räknar ut konfidensintervall och kan jämföra HIK och GAI (det sistnämnda som tar hänsyn till om man är ojämn, tex har sämre arbetsminne etc). Riktiga IQ-tester (som görs av psykolog) säger en hel den om allmänintelligensen hos testpersonen. Och det är ju så mycket mer än att?se mönster?.

• Anonym (U)

IQ utan EQ är olidligt.

• Anonym (Anonym 666)

Man kan ha hög IQ men vara totalt dum i huvudet ändå, på andra sätt.

• Physalis

Jag tycker det är kul att det går att testa sig men förstår också att man bara får svar på hur duktig man är i det området som testas. Jag tycker inte intelligens är så enkelt som högt iq = smart. Jag vill nog mer tala om intelligensområden.

Det som Jeneen nämner är väldigt intressant för mig och något jag läst en del om. Alltså vad som anses vara intelligens och vilka egenskaper som värderas högt beroende på kultur och uppväxtplats.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (iq-befriad)

Vad menar du med smarthet? Med intelligens menas förmåga att klara av att lösa verkliga problem och där ser man ju en tydlig koppling till seriösa iq-tester. Forskningen visar vidare på att det finns en koppling mellan höga poäng på iq-tester och bättre framgångar med studier och i yrkeslivet. Folk med höga iq-poäng tenderar att ha högre livsinkomster.

• lövet2

Jag tycker ofta om att prata med människor som har högt IQ. De hänger med i svängarna. Däremot har jag lite fördomar, tyvärr. Sunt förnuft verkar vara en bristvara. Ju högre IQ desto mindre förnuft. Fördomar grundade på erfarenhet.

• Anonym (Mensa)

Jag har gjort Mensas intagningstest (som utvärderas av deras testpsykolog) och "kom in". För mig så står hög IQ för att jag är väldigt bra på logiskt tänkande och därmed problemlösning. Det säger noll om hur jag är som person, mina ambitionsnivå eller mina kunskaper i övrigt.

• Postman
    neverpreggo skrev 2020-05-09 23:48:40 följande:

Jag tycker att det är rätt fånigt. Finns så mycket annat som är mer värt som egenskaper.

Instämmer helt. Kan känna också att vad är det som säger att IQ-testerna är ett bra test eller mått på just IQ.

De flesta jag känner som är smarta eller välutbildade är rätt tråkiga, oftast rätt självupptagna. Alltså märkliga på andra sätt.
  • Anonym (iq-befriad)
    Postman skrev 2020-05-10 15:35:06 följande:

Instämmer helt. Kan känna också att vad är det som säger att IQ-testerna är ett bra test eller mått på just IQ.

De flesta jag känner som är smarta eller välutbildade är rätt tråkiga, oftast rätt självupptagna. Alltså märkliga på andra sätt.

De tycker säkert det samma om dig.
  • Anonym (Va?)
    Egon den stora skrev 2020-05-09 23:53:27 följande:

Ja det är vanligt.

Varför det? Tycker det är ganska löjligt att behöva göra det.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-10 12:00:18 följande:

Man kan ha hög IQ men vara totalt dum i huvudet ändå, på andra sätt.

Exakt!
  • Konservativ

Jag gjorde några IQ tester. Men när jag fick veta att testmakarna tyckte att all given information måste användas tappade jag intresset. När är det någonsin så i verkliga livet?

Sanslöst enfaldigt.

Jag har också suttit på restaurang med smarta historiestudenter och flera av dem kunde inte dela på notan och motsvarande har jag upplevt med matematikstudenter. Därför tror jag inte på någon allmänn intelligens.

• Anonym (H)

Att folk har högt IQ eller är med i mensa säger ingenting tycker jag. Jag har stött på vissa som är med i mensa som är så obota dumma så det förvånar mig att de ens klarar av vardagen. Okej, nu överdrev jag, men de är på riktigt inte så klipska i vardagen. Så jag kunde inte bry mig mindre om personers uttalade IQ.

• Egon den stora
    Anonym (Va?) skrev 2020-05-10 15:45:45 följande:

Varför det? Tycker det är ganska löjligt att behöva göra det.

Vet inte. Men vissa sätter en övertro till teoretiska tester. Jag har en på mitt jobb som ligger jättehögt i resultat och därför fick en väldigt bra ingångslön, men han presterar extremt dåligt och kan i princip aldrig dra en vettigt slutsats. Tala om att kasta pengar i sjön.
Svar på tråden Hur ser ni på högt IQ?