• Sun 10 May 2020 04:40
    27011 visningar
    2 svar
    2
    27011

    Hur göra bröd på majs och ris till vår son?

    Hej!
    Vår son på knappt 3år har många allergier. Han gillar bröd, men får inte äta vanligt bröd tyvärr.

    Vi har gjort försök att baka bröd med majsmjöl, majsstärkelse och rismjöl men det blir oftast mindre lyckat och mindre populärt hos honom (han är petig). 

    Vi vill lyckas med bröd som är fluffigt och mjukt och gott. Snälla hjälp till med tips och recept. Sött eller saltigt bröd, alla recept tar vi emot tacksamt. 

    Han får äta bla:
    Majs
    Ris
    Olja
    Jäst
    Några frukt sorter (bla dadlar och russin) 

    Han får bla inte äta:
    Ägg
    Mjölkprodukter
    Vete, korn, havre, bovete, råg mfl
    Potatis
    Bönor (kikärter, linser mfl)
    Nötter

    Tack på förhand <3


    En tacksam pappa
  • Svar på tråden Hur göra bröd på majs och ris till vår son?
  • LKJ
    Sat 4 Jul 2020 19:26
    #1

    Hej,

    Jag är kock på en förskola där ett barn har liknande allergier som ditt. 
    Vet att Laila's bakmix funkar till "mitt" barn, kolla där hur det ser ut? 

    Dessutom köper jag ett antal brödsorter från ICA's glutenfria sortiment som dtta barnet kan äta. Han är allergisk mot spannmål, ägg, mjölk, fisk, nötter, baljväxter och soja.

    Laila's bakmix är jag inte jätteförtjust i då det sällan (som det oftast blir med vanliga glutenfria produkter också) blir "fluffigt" eller särskilt mjukt, det är ju främst glutenet i vetemjölet som gör brödet så. 

    Men googla annars på bröd gjort på bakpulver, och vet att det ska gå att baka med "egg replacer" (äggersättning) för att få till lite fluff.

    Lycka till!

  • Fri 21 Jan 2022 10:23
    #2

    Fina LKJ, du ska ha ett stort tack för att du har lagt tid på att svara mig. Tro eller ej, jag läste ditt svar först igår.
    Men frågan är fortfarande aktuell, dock med den glada nyheten att han får numera äta havre, vilket har underlättat stort för oss.


    Vår son är allergisk mot veteprotinet, så det hjälper tyvärr inte med produkter utan gluten. Han kommer ändå reagera på det.
    Men tipset om egg replacer och bakpulver bröd är uppskattat. Vi ska googla vidare på det.
    I dagsläget är det min kära duktiga fru som har lyckats göra bröd och bakelser på havre. Det blir inte så fluffigt men tillräckligt. Det är lätt att det blir för hårt bröd eller för kompakt inuti.
    Han får numera även äta vita bönor. Kan den göra bakverket bättre? 
    Fler tips tas emot glatt.
    Kram! 
Svar på tråden Hur göra bröd på majs och ris till vår son?