• Anonym (H)

Särbo pga ”bonuslivet”

Låter som ett bra plan.

Det är mer än möjligt att även bonusen tycker att det är sjukt utslitande, dränerande och tröttsamt att bo med dig , så alla ska må bättre om ni är särbo.

Det är bara dumt att plåga sig själv och bonusen och envisas att bo ihop för varje pris.

• Anonym (H)
    Anonym (Paula) skrev 2020-05-11 11:13:59 följande:

Vadå tar reda på hur det ska funka? Har du inte fattat att bonusbarn kan reagera starkt när en partner flyttar in? Det som funkade innan blir plötsligt extra besvärligt. Bonusbarnet kan vilja börja sova i förälderns säng. Bonusbarnet kan börja agera ut på olika sätt eller regrediera. Att ta in en ny vuxen i sitt liv är en STOR sak för ett barn. Föräldern kan i sin tur dåligt samvete över att ha låtit en ny partner flytta in och börja då överkompensera barnet. Mycket vanligt! Plötsligt är den barnuppfostran som man såg när man dejtade inte alls aktuell. Det kan också vara svårt att få reda på vad barnuppfostran innebärför bägge parter innan man har flyttat ihop och verkligen sett varandras sidor i vardagen.

Precis.

Det vore också bra att alla blivande bonusföräldrar skulle tvingas bo med någon random utvald människa i minst några veckor så de får lite förståelse hur det är att tvingas bo med någon mot sin vilja.

Eller bara försöka föreställa detta som en övning.

Väldigt många bonusföräldrar förstår inte att de har ett val men inte barnen.
  • Anonym (H)
    Anonym (Paula) skrev 2020-05-11 11:42:46 följande:

Alltså är du på riktigt? I så fall så borde alka föräldrar hå föräldrakurser så att de inte är så korkade att de separerar med barn.

Är du själv på riktigt?

Det skulle absolut vara bra med obligatorisk föräldrakurser.

Inte nödvändigtvis att de inte separerar med barn , utan att de hanterar situationen bättre istället om de gör det.
  • Anonym (H)
    sextiotalist skrev 2020-05-11 11:44:07 följande:

Det är inte allt för sällan det är barnets förälder som är drivande, speciellt pappor verkar vara det.

Det är inte allt för sällan man läser här att för barnens pappa finns två val, sambo eller ingen relation

Absolut. Huvudproblemet är oftast att barnets föräldrar ( oftast pappa precis som du säger ) dumpar över all ansvar på bonusföräldern ( oftast bonusmamman ) och barnen att lösa situationen , och det går sällan bra.

Sen utnämns bonusmamman eller barnen till skurken trots att det är oftast föräldern som sabbade situationen från början.

Sen flyr ofta bonusmamman , och pappan gör om samma misstag med nästa och nästa sambo , och barnen blir mer och mer skadade och fientliga varje gång. ;(
  • Anonym (H)

En av mina bekanta gick på parterapi precis när de flyttade ihop med sammanlagt 3 barn från tidigare.

Inte för att de hade problem då , utan för att få hjälp med att undvika problem.

De är den enda familjen jag känner som har en bra och fungerande bonusfamilj och är tillsammans nu mer än 10 år senare.

Har barnen och bonusföräldrarna redan börjat hata varandra för att allt går så dåligt är det oftast för sent...

Det är också viktigt att man försöker se saker från de andras perspektiv , lite empati , även om det är tydligen otänkbart för vissa . ( Paula... )

• Anonym (H)

^

Detta var typ en fråga , vad du tycker Paula , ej påstående.

• Anonym (H)
    sextiotalist skrev 2020-05-11 12:20:47 följande:

Vet flera familjer som fungerar fortfarande (mer än 10 år) utan parterapi.

Jag hade nog backat från att bli sambo om han hade velat ha parterapi för då hade vi varit för olika.

Jag är en sådan som inte gillar att "prata ut".

Jag släpper och går vidare.

25 årtillsammans och ingen terapi. Problem som dykt har vi hanterat allt eftersom

Jag menade inte att alla behöver parterapi , utan att det är bra med parterapi tidigt om man känner att man inte kan lösa sakerna själva istället att man bråkar och skuldbelägger andra.

Kan man lösa saker själva är det ännu bättre. Man alla kan tyvärr inte och ändå envisas med att fortsätta bo ihop.
  • Anonym (H)
    Anonym (Paula) skrev 2020-05-11 12:18:14 följande:

Vi har också gått i parterapi och har en välfungerande bonusfamilj. På vägen har vi vuxna båda varit tvungna att se den andres perspektiv och visa stor empati och förståelse. Jag hade aldrig orkat igenom vår resa utan hjälp av terapeut. Vad gör du själv för att vara en välfungerande förälder?

Också genom att visa empati , förståelse och försöka se allas perspektiv.

Även barnens och barnens mammas.

Hur svårt det än ibland...

Tror det är enda sättet , med eller utan terapi.

Har man börjat hata varandra är det oftast för sent.

Själv hade jag en far som trodde att man kan lösa saker genom straff och hot , och att dumpa över all ansvar på barn och aktuella sambo och det gick inget vidare såklart.

Och det hjälpte mig mycket att vara en bra bonusmamma att jag själv har varit barn i samma situation.

Därför tycker jag att man ska även försöka se från barnens perspektiv också.
  • Anonym (H)
    sextiotalist skrev 2020-05-11 12:31:37 följande:

Det är viktigt att inte skuldbelägga varandra oavsett konflikt

Absolut , men vissa människor kan behöva hjälp med detta.

Viktigt att ha självkännedom att veta om man behöver hjälp eller om man klarar detta själv.
  • Anonym (H)
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-11 17:55:04 följande:

Jisses vad folk är desperata över att bo med nån. Är väl bara att inse... Singlar som flyttar ihop med nån med barn kommer alltid vara på andra plats för barn går alltid före om inte föräldern har nåt allvarligt problem dvs. Och ensamstående föräldrar som absolut måste bo med nån se till att detta är väl förankrat med barnen och att dom är med på tåget i annat fall avstå. Särbo är väl lysande. Då kan man fokusera på barn respektive sin särbo varannan vecka. 

Skulle jag bli ensamstående skulle jag aldrig bo ihop med nån. Så himla skönt att träffas när man vill och vara solo och fokusera på sig själv när man vill.

Problemet är att många män är lata och vill ha en obetald hushållerska och barnvakt...

Därför vill de inte ha en särbo.
  • Anonym (H)
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-11 21:22:53 följande:

Det kan säkert stämma. Skulle jag aldrig ställa upp på. Män får börja köpa hushållsnära tjänster istället.

Inte jag heller , men så länge vissa kvinnor är villiga att passa upp man och bonusbarn , köper de inte hushållsnära tjänster , utan hittar nya kvinnor som ställer upp på detta.
  • Anonym (H)
    Ess skrev 2020-05-11 20:18:36 följande:

Jag tycker att det är föräldern som skulle bo med en random under en period, för då lär hen inse hur det är att ha en människa i sin omedelbara närhet som betyder nada, men ändå ska styra över ens liv med sin blotta tillvaro.

Du kan inte utgå ifrån dig själv som tycker illa om sina bonusbarn bara för att de finns till.

Alla gör inte det.

En del vill ha en bra relation med dem och då är det bra att försöka se situationen från allas synvinkel för att få ökad förståelse.

Men det är frivillig såklart , beror på vilken relation man vill ha med dem. Du har din rätt att tycka att de betyder nada , andra tycker att de är familjemedlemmar.

Och det innebär inte att man vill passa upp , båda man och bonusbarn heller.

Det är fortfarande föräldrarnas uppgift att ta hand om sina barn.
  • Anonym (H)
    Ess skrev 2020-05-11 22:30:47 följande:

Det har ingen betydelse om man gillar dem eller ej. Har föräldern bott med en okänd person som hen inte har något gemensamt med och som dessutom tror hen är universums mittpunkt, så vet hen hur det är och vilka problem som uppstår, och hur mycket man kan irritera sig på den efterblivne fan.

Det är din åsikt och ej fakta.

Och alla barn tror inte de är universums mittpunkt , bara de som är dåligt uppfostrade.

Men det är såklart föräldrarnas fel / ansvar i så fall barnen tror de är universums mittpunkt.

Och det är bonusföräldrarnas fel om de tror de universums mittpunkt.

Folk kan bete sig illa oavsett ålder.

Eller vara efterblivne fan , det beror på individen , och inte på att personen är bonusbarn/biobarn/bioföräldrar/bonusföräldrar .

Det är såklart jättebra om även bioföräldern bor ihop med en främling , men det beror inte på att bonusbarn är alltid efterblivne fan och bonusföräldrar är alltid perfekta.
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”