• sextiotalist

Särbo pga ”bonuslivet”

Anonym (H) skrev 2020-05-11 11:38:18 följande:

Precis.

Det vore också bra att alla blivande bonusföräldrar skulle tvingas bo med någon random utvald människa i minst några veckor så de får lite förståelse hur det är att tvingas bo med någon mot sin vilja.

Eller bara försöka föreställa detta som en övning.

Väldigt många bonusföräldrar förstår inte att de har ett val men inte barnen.

Det är inte allt för sällan det är barnets förälder som är drivande, speciellt pappor verkar vara det.

Det är inte allt för sällan man läser här att för barnens pappa finns två val, sambo eller ingen relation
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2020-05-11 12:15:52 följande:

En av mina bekanta gick på parterapi precis när de flyttade ihop med sammanlagt 3 barn från tidigare.

Inte för att de hade problem då , utan för att få hjälp med att undvika problem.

De är den enda familjen jag känner som har en bra och fungerande bonusfamilj och är tillsammans nu mer än 10 år senare.

Har barnen och bonusföräldrarna redan börjat hata varandra för att allt går så dåligt är det oftast för sent...

Det är också viktigt att man försöker se saker från de andras perspektiv , lite empati , även om det är tydligen otänkbart för vissa . ( Paula... )

Vet flera familjer som fungerar fortfarande (mer än 10 år) utan parterapi.

Jag hade nog backat från att bli sambo om han hade velat ha parterapi för då hade vi varit för olika.

Jag är en sådan som inte gillar att "prata ut".

Jag släpper och går vidare.

25 årtillsammans och ingen terapi. Problem som dykt har vi hanterat allt eftersom
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2020-05-11 12:28:13 följande:

Jag menade inte att alla behöver parterapi , utan att det är bra med parterapi tidigt om man känner att man inte kan lösa sakerna själva istället att man bråkar och skuldbelägger andra.

Kan man lösa saker själva är det ännu bättre. Man alla kan tyvärr inte och ändå envisas med att fortsätta bo ihop.

Det är viktigt att inte skuldbelägga varandra oavsett konflikt
  • sextiotalist
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-11 17:55:04 följande:

Jisses vad folk är desperata över att bo med nån. Är väl bara att inse... Singlar som flyttar ihop med nån med barn kommer alltid vara på andra plats för barn går alltid före om inte föräldern har nåt allvarligt problem dvs. Och ensamstående föräldrar som absolut måste bo med nån se till att detta är väl förankrat med barnen och att dom är med på tåget i annat fall avstå. Särbo är väl lysande. Då kan man fokusera på barn respektive sin särbo varannan vecka. 

Skulle jag bli ensamstående skulle jag aldrig bo ihop med nån. Så himla skönt att träffas när man vill och vara solo och fokusera på sig själv när man vill.

En vettig förälder kan se skillnad på relation till en vuxen kärleksrelation och relationen till sina barn.

Att man har ett ansvar att se till sina barns mående så innebär det inte att barnen alltid går först.

Vi som inte är separerade vet att vår kärleksrelation till varandra är lika viktig som vårt föräldraskap

En som alltid placerar sin relation på andra plats kommer troligen genomgå en separation.
  • sextiotalist
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-11 21:21:21 följande:

Men ensamstående med barn har redan ett kraschat förhållande i bagaget och mest troligt också ett eller flera sårade barn. Då kanske det är dags att börja sätta sina barn först för en gångs skull.

Eller så gör man om och gör rätt och visar sina barn hur en kärleksfull relation kan fungera.
  • sextiotalist
    Anonym (singelpappa) skrev 2020-05-12 00:47:14 följande:

Jaha, pappan bär hela ansvaret för att två människor utan band bor med varann? Bonusmamman har inget ansvar? Ingen egen fri vilja utan bara sugs in i en relation och samboskap med pappan. Haha, knasboll där! 

Ja, faktiskt. Självklart har kvinnan också ett ansvar. Men pappan har huvudansvaret för att få det fungerar.

Att introducera den nya, känna av om det fungerar eller inte. Acceptera att han är den som har det totala ansvaret över sina barn. Den nya har ett ansvar, att hitta en relation med barnen som fungerar för henne och barnen (och det är totalt ointressant vilken relation pappan vill att de ska ha) och lägger till. En vuxen har alltid ett vuxenansvar, men det är endast föräldern som har föräldraansvar.

Sedan kan en relation mellan den nya och barnet utvecklas till att den nya får någon form av föräldrastatus. Men det ska vara på barnens och den nyas villkor
  • sextiotalist
    Anonym (Mm) skrev 2020-05-12 07:37:23 följande:

Det där "vuxenansvaret" har missbrukats av föräldrar, har jag märkt. Föräldrar som exempelvis inte lär sina barn att svara på ett "hej", och tycker att deras partner ska ta det eftersom de är "den vuxna". Eller att "den vuxna" ska gå och plocka efter deras barn, men att föräldern inte tycker att man ska tjata för mycket på barnet (dvs inte alls) att plocka upp efter sig själv. 

Jag tror nog att jag förstår vad du menar när du säger "vuxenansvar" men alla gör inte det. 

Jag kände att jag var tvungen att lägga till det eftersom erfarenheten säger att det kan bli rätt knepiga kommentarer
  • sextiotalist
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-12 12:03:41 följande:

Och hur ser oddsen ut för det då??? Hur många går från ett kraschat förhållande med barn direkt till ett rosaskimrande förhållande där barnen gillar att det kommer nån ny och tar förälderns uppmärksamhet och tid? Så himla naivt att tro att allt blir så himla gulligt för ALLA parter nästa gång eller gången efter det eller efter det. För några få ja, men knappast för majoriteten och man hör ofta hur föräldrar tycker det är SÅ himla bra med sin skilsmässa och med sitt nya förhållande men barnen är egentligen superbesvikna över att deras kärnfamilj krossats.

Faktiskt inte helt ovanligt, möter dessa rätt ofta och även vi fixade det.

Brumma här har fixat.

I mitt verkliga liv möter jag det oftare än det andra.

Har kollegor som vuxit upp i styvfamiljer och har haft en härlig uppväxt.

Men du vet väl att hälsan tiger still. Dvs man hör sällan något från där det fungerar
  • sextiotalist
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-12 12:57:37 följande:

Lycklig hoppas jag verkligen folk kan vara utan att behöva hänga upp det på en annan person. 

Gud förbjude att föräldern behöver agera vuxet och inse att saker kan vänta i och med att man redan gett sitt barn ett trauma och kanske ska fokusera sin uppmärksamhet och tid på barnet istället. Bättre då att ha ett särboliv som inte drabbar barnet tills den dag då barnet eventuellt själv tycker det är ok med nån ny boende under samma tak.

De flesta barnen blir inte traumatiska. Det finns även undersökningar som påvisar att det inte är skilsmässan som påverkar barnens mående utan hur föräldrar hanterar skilsmässan.

Många barn vill nog ha alla de gillar under samma tak.
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-13 00:09:17 följande:

Nu kommer jag ihåg från ett annat forum, där du beklagade dig över att du hade misslyckats få igång amningen med din son, p.g.a. att dina styvsöner var så jobbiga att du inte fick någon ro med bebisen. Mamman ville inte ta dem mer än vanligt i början, så de måste vara hos dig och din sambo fast du var nyförlöst. Och annat liknande. Men det är möjligt att du har glömt det...

Ja, det måste jag ha glömt. Men jobbiga har de aldrig varit. Självklart har de gått igenom puberteten och inte änglar alla gånger.

Men vi hade det jobbigt pga varken jag eller barnen hade en vrå att dra sig tillbaka på. Men DE var inte jobbiga, men situationen var jobbig.

Konflikten mellan sambon och exet gav vissa konsekvenser i början.

Det tog absolut några år innan vi alla landade. Men visst kunde jag bli irriterad på dom och de på mig (sin mamma, sin pappa, sitt syskon, på varandra).

Men jag har en sambo som lyssnade på mig och lyssnade på sina barn. Vi hittade och fann lösningar. Jag åkte t.ex iväg själv med sonen för att få landa när det kändes för jobbigt.

Sedan var det en period med två pubertala och en i trotsåldern som var pest.

Troligen lika jobbigt för deras mamma. Men sonens pubertet var inte lättare, fast då var det en och ingen trotsig treåring så det var lättare att hantera.

Det får vara jobbigt, för föräldrar, för nya partners, för barnen. Det är inte konstigt, alla har det, oavsett vilken familj man lever i. Vi tog oss igenom detta, utan bråk och skrik och landade starkare och tryggare med varandra.

Utifrån mina erfarenheter så brukar jag svara.

Så fortfarande är min åsikt att det är föräldern som bär ansvaret och nej det är ingen dans på rosor och hade jag och sambons barn inte tyckt om varandra, vi hade en bra bas, så hade det nog inte fungerat. För ändå bland pubertetshormoner, en knasig treåring så tydde de sig till mig och framför allt. De ville komma till oss, fast mer på sina villkor.
  • sextiotalist
    Anonym (Två) skrev 2020-05-13 02:41:04 följande:

Jag bor med mina två bonus barn och blir så provocerad av detta.

När man väljer att leva med någon som har barn sen tidigare väljer man hela familjen, inte bara sin partner.

Flytta. Det är synd om barnen som ska behöva uppleva hackande fram och tillbaka med vuxna som lever tillsammans och sen separerar.

När jag flyttade ihop med min man valde jag hela familjen. Även de jobbiga dagarna. Inte bara allt gull. Jag är där och stöttar upp när barn är griniga och trötta. Det är så man blir en familj. Man finns där även när det är jobbigt, inte bara när det passar sig.

Och vi valde russinen ur kakan. Jag fick fly fältet när jag behövde det.

Men så har jag en sambo som inte såg mig som en extramamma och inte blev defensiv när jag tyckte det var jobbigt.
  • sextiotalist
    Anonym (Två) skrev 2020-05-14 01:00:37 följande:

Både ja och nej.

Han kan visa vägen för en fungerande relation.

Men man kan inte förvänta sig att få 100% om man själv ger 20%?

Ger 20 % till vad?
  • sextiotalist
    Anonym (Två) skrev 2020-05-15 01:15:05 följande:

Till barnen.

Upplever många gånger att bonus föräldern kör sitt rejs och näst intill lever dom inneboende i hemmet, och sen blir förvånade över att relationen till barnen inte funkar.

När dom egentligen aldrig försökt att få en relation ens.

Relationen till barnen kan visst fungera, på det sättet som är rätt för just dom.

. De flesta problem uppstår ofta när man inte hittar en balanserad relation.

Dessutom kan det ta det år, om barnen är lite större, innan man hittat sin relation. Det innebär inte att den tiden behöver vara dålig, men att man måste inse att man är "inneboende" i barnens ögon.
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”