Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

Särbo pga ”bonuslivet”

Jisses vad folk är desperata över att bo med nån. Är väl bara att inse... Singlar som flyttar ihop med nån med barn kommer alltid vara på andra plats för barn går alltid före om inte föräldern har nåt allvarligt problem dvs. Och ensamstående föräldrar som absolut måste bo med nån se till att detta är väl förankrat med barnen och att dom är med på tåget i annat fall avstå. Särbo är väl lysande. Då kan man fokusera på barn respektive sin särbo varannan vecka. 

Skulle jag bli ensamstående skulle jag aldrig bo ihop med nån. Så himla skönt att träffas när man vill och vara solo och fokusera på sig själv när man vill.

• Anonym (Maja)
    sextiotalist skrev 2020-05-11 18:05:33 följande:

En vettig förälder kan se skillnad på relation till en vuxen kärleksrelation och relationen till sina barn.

Att man har ett ansvar att se till sina barns mående så innebär det inte att barnen alltid går först.

Vi som inte är separerade vet att vår kärleksrelation till varandra är lika viktig som vårt föräldraskap

En som alltid placerar sin relation på andra plats kommer troligen genomgå en separation.

Men ensamstående med barn har redan ett kraschat förhållande i bagaget och mest troligt också ett eller flera sårade barn. Då kanske det är dags att börja sätta sina barn först för en gångs skull.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (H) skrev 2020-05-11 18:14:58 följande:

Problemet är att många män är lata och vill ha en obetald hushållerska och barnvakt...

Därför vill de inte ha en särbo.

Det kan säkert stämma. Skulle jag aldrig ställa upp på. Män får börja köpa hushållsnära tjänster istället.
  • Anonym (Maja)
    sextiotalist skrev 2020-05-11 22:11:35 följande:
    Eller så gör man om och gör rätt och visar sina barn hur en kärleksfull relation kan fungera.
    Och hur ser oddsen ut för det då??? Hur många går från ett kraschat förhållande med barn direkt till ett rosaskimrande förhållande där barnen gillar att det kommer nån ny och tar förälderns uppmärksamhet och tid? Så himla naivt att tro att allt blir så himla gulligt för ALLA parter nästa gång eller gången efter det eller efter det. För några få ja, men knappast för majoriteten och man hör ofta hur föräldrar tycker det är SÅ himla bra med sin skilsmässa och med sitt nya förhållande men barnen är egentligen superbesvikna över att deras kärnfamilj krossats.
  • Anonym (Maja)
    Zarch skrev 2020-05-12 10:24:12 följande:
    Det är bra att du inser dina tillkortakommanden. Män som har pli på sina ungar kan faktiskt parera barn och partner samtidigt.

Nu kan det låta som att jag pikar dig, tvärtom så tycker jag att det är bra att du kommit till denna insikt själv. Man ska inte ta in en ny partner i sitt liv om man förväntar sig att denne knappt ska existera dom veckor som barnen är på plats.
    Vad innebär "pli på sina ungar"?
  • Anonym (Maja)
    sextiotalist skrev 2020-05-12 12:12:07 följande:
    Faktiskt inte helt ovanligt, möter dessa rätt ofta och även vi fixade det.

Brumma här har fixat.

I mitt verkliga liv möter jag det oftare än det andra.

Har kollegor som vuxit upp i styvfamiljer och har haft en härlig uppväxt.

Men du vet väl att hälsan tiger still. Dvs man hör sällan något från där det fungerar
    Inte ovanligt, ja, men det betyder inte att det är det vanliga utan det vanliga är att det inte är nån dans på rosor. Vet flera barn i åldrarna 13-16 som just nu genomlider skilsmässa och jag vet absolut vad alla dessa barn valt om dom haft nåt att säga till om. Till och med den vuxna dottern på 23 år skulle helst velat se hennes föräldrar tillsammans. Dom tycker inte alls det är fantastiskt när föräldern träffar nån ny hur många gulliga uppdateringar som föräldern än lägger ut på sociala medier.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Paula) skrev 2020-05-12 12:29:29 följande:
    Nej, självklart ska föräldern vara singel eller särbo resten av livet. Gud förbjude att skilsmässobarnet behöver uppleva att föräldern är kär och lycklig på nytt.
    Lycklig hoppas jag verkligen folk kan vara utan att behöva hänga upp det på en annan person. 

Gud förbjude att föräldern behöver agera vuxet och inse att saker kan vänta i och med att man redan gett sitt barn ett trauma och kanske ska fokusera sin uppmärksamhet och tid på barnet istället. Bättre då att ha ett särboliv som inte drabbar barnet tills den dag då barnet eventuellt själv tycker det är ok med nån ny boende under samma tak.
  • Anonym (Maja)
    Zarch skrev 2020-05-12 13:00:21 följande:
    Det handlar inte om fysisk eller psykisk barnaga om du nu trodde det.

Handlar iof inte bara om bonusfamiljer men har oerhört svårt för flata föräldrar. Jag är tyvärr lite gammaldags på så vis, jag är en utav dom som inte tycker att det är gulligt när föräldrar inte (försöker iallafall) korrigera dåligt beteende.
    Kan du specificera vad dåligt beteende är? Det lär ju skilja väldigt mycket vad som klassas in som det.
  • Anonym (Maja)
    sextiotalist skrev 2020-05-12 13:04:18 följande:
    De flesta barnen blir inte traumatiska. Det finns även undersökningar som påvisar att det inte är skilsmässan som påverkar barnens mående utan hur föräldrar hanterar skilsmässan.

Många barn vill nog ha alla de gillar under samma tak.
    För dom flesta barn är skilsmässa ett trauma. Man slår sönder den värld dom känner till och förlitar sig på. Självklart påverkar sånt hur gärna man som vuxen förälder vill inbilla sig nåt annat för att det får en själv att må bättre.

Och det är inte detsamma som "Många barn vill nog ha alla de gillar under samma tak". Förringa inte en skilsmässas effekt på drabbade barn.
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”