• Ess

Särbo pga ”bonuslivet”

Anonym (H) skrev 2020-05-11 11:38:18 följande:

Precis.

Det vore också bra att alla blivande bonusföräldrar skulle tvingas bo med någon random utvald människa i minst några veckor så de får lite förståelse hur det är att tvingas bo med någon mot sin vilja.

Eller bara försöka föreställa detta som en övning.

Väldigt många bonusföräldrar förstår inte att de har ett val men inte barnen.

Jag tycker att det är föräldern som skulle bo med en random under en period, för då lär hen inse hur det är att ha en människa i sin omedelbara närhet som betyder nada, men ändå ska styra över ens liv med sin blotta tillvaro.
  • Ess
    Anonym (H) skrev 2020-05-11 22:03:15 följande:

Du kan inte utgå ifrån dig själv som tycker illa om sina bonusbarn bara för att de finns till.

Alla gör inte det.

En del vill ha en bra relation med dem och då är det bra att försöka se situationen från allas synvinkel för att få ökad förståelse.

Men det är frivillig såklart , beror på vilken relation man vill ha med dem. Du har din rätt att tycka att de betyder nada , andra tycker att de är familjemedlemmar.

Och det innebär inte att man vill passa upp , båda man och bonusbarn heller.

Det är fortfarande föräldrarnas uppgift att ta hand om sina barn.

Det har ingen betydelse om man gillar dem eller ej. Har föräldern bott med en okänd person som hen inte har något gemensamt med och som dessutom tror hen är universums mittpunkt, så vet hen hur det är och vilka problem som uppstår, och hur mycket man kan irritera sig på den efterblivne fan.
  • Ess
    Anonym (Två) skrev 2020-05-13 02:41:04 följande:

Jag bor med mina två bonus barn och blir så provocerad av detta.

När man väljer att leva med någon som har barn sen tidigare väljer man hela familjen, inte bara sin partner.

Flytta. Det är synd om barnen som ska behöva uppleva hackande fram och tillbaka med vuxna som lever tillsammans och sen separerar.

När jag flyttade ihop med min man valde jag hela familjen. Även de jobbiga dagarna. Inte bara allt gull. Jag är där och stöttar upp när barn är griniga och trötta. Det är så man blir en familj. Man finns där även när det är jobbigt, inte bara när det passar sig.

Nä man väljer partnern och bagaget kommer på köpet, men det är hans ansvar fullt ut att ro sitt bagage i land.
  • Ess
    Anonym (Två) skrev 2020-05-14 01:00:37 följande:
    Både ja och nej.

Han kan visa vägen för en fungerande relation.

Men man kan inte förvänta sig att få 100% om man själv ger 20%?
    Få 100% av vad då?
  • Ess
    Anonym (Två) skrev 2020-05-15 01:17:10 följande:
    Till barnen.

Upplever många gånger att bonus föräldern kör sitt rejs och näst intill lever dom inneboende i hemmet, och sen blir förvånade över att relationen till barnen inte funkar.

När dom egentligen aldrig försökt att få en relation ens.
    Jaha, men man kanske inte vill ha en närmre relation.
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”