• Anonym (Mm)

Särbo pga ”bonuslivet”

Ess skrev 2020-05-11 20:18:36 följande:

Jag tycker att det är föräldern som skulle bo med en random under en period, för då lär hen inse hur det är att ha en människa i sin omedelbara närhet som betyder nada, men ändå ska styra över ens liv med sin blotta tillvaro.

Ja, exakt, det är ändå han som bär ansvaret för varför två människor utan band bor med varann. Om han bara sköter sitt jobb så behöver inga ungar gnälla över brist på val heller. Fattar han bara att ta sitt ansvar funkar det bättre.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (H) skrev 2020-05-11 21:52:31 följande:

Inte jag heller , men så länge vissa kvinnor är villiga att passa upp man och bonusbarn , köper de inte hushållsnära tjänster , utan hittar nya kvinnor som ställer upp på detta.

I vanliga fall brukar du ställa dig bakom kvinnor som hamnar i den s k kvinnofällan, eller hur? Men nu när det gäller våpen som förför din pappa eller ditt ex så är tonen annorlunda?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-11 21:21:21 följande:

Men ensamstående med barn har redan ett kraschat förhållande i bagaget och mest troligt också ett eller flera sårade barn. Då kanske det är dags att börja sätta sina barn först för en gångs skull.

Den diskussionen får du väl ta med pappan när han startar en tråd om att han inte vill leva särbo.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (singelpappa) skrev 2020-05-12 00:47:14 följande:

Jaha, pappan bär hela ansvaret för att två människor utan band bor med varann? Bonusmamman har inget ansvar? Ingen egen fri vilja utan bara sugs in i en relation och samboskap med pappan. Haha, knasboll där! 

Hahaha, ja, ansvaret ligger hos pappan. Lustigt, när du säger det så där så låter det väldigt likt den kör som hållit "styvhäxor" ansvariga för alla problem att inget fungerar i deras familj längre. Men ja, pappan har ansvaret att se till att det funkar. Känns det tungt för dig? Hade du tänkt att du skulle gå ut och spela golf medan din tilltänkta stannar hemma och äter frukost och lär känna ditt lilla hjärtegryn?
  • Anonym (Mm)
    sextiotalist skrev 2020-05-12 07:06:47 följande:
    Ja, faktiskt. Självklart har kvinnan också ett ansvar. Men pappan har huvudansvaret för att få det fungerar.

Att introducera den nya, känna av om det fungerar eller inte. Acceptera att han är den som har det totala ansvaret över sina barn. Den nya har ett ansvar, att hitta en relation med barnen som fungerar för henne och barnen (och det är totalt ointressant vilken relation pappan vill att de ska ha) och lägger till. En vuxen har alltid ett vuxenansvar, men det är endast föräldern som har föräldraansvar.

Sedan kan en relation mellan den nya och barnet utvecklas till att den nya får någon form av föräldrastatus. Men det ska vara på barnens och den nyas villkor
    Det där "vuxenansvaret" har missbrukats av föräldrar, har jag märkt. Föräldrar som exempelvis inte lär sina barn att svara på ett "hej", och tycker att deras partner ska ta det eftersom de är "den vuxna". Eller att "den vuxna" ska gå och plocka efter deras barn, men att föräldern inte tycker att man ska tjata för mycket på barnet (dvs inte alls) att plocka upp efter sig själv. 

Jag tror nog att jag förstår vad du menar när du säger "vuxenansvar" men alla gör inte det. 
  • Anonym (Mm)
    sextiotalist skrev 2020-05-12 07:50:27 följande:

Jag kände att jag var tvungen att lägga till det eftersom erfarenheten säger att det kan bli rätt knepiga kommentarer

Jo, jag vet. Att tänka sig att pappan har ansvaret och att en partner ändå beter sig med hyfs brukar vara svårt att få ihop, för en del. Hon måste tilldelas ett "vuxenansvar" annars kanske hon äter mat med fötterna eller nåt.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (singelpappa) skrev 2020-05-12 12:44:25 följande:

Absolut, det är endast de trasiga bonusfamiljerna på FL jag pratar om. Och det är inte alla olyckliga som skriver av sig på FL.

Jag vet att det finns lyckliga bonusfamiljer. Har flera i min närvaro. Jag är dock övertygad om att alla vuxna inte passar som bonusföräldrar.

Och alla singelpappor passar inte att bli sambo.. uff... det var ju det Zarch sa som du inte ville ta på dig... hon tänkte väl inte på att du inte vill få beröm för att du inser dina egna begränsningar, du ska naturligtvis ha beröm för att du inser andras begränsningar.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Två) skrev 2020-05-13 02:41:04 följande:

Jag bor med mina två bonus barn och blir så provocerad av detta.

När man väljer att leva med någon som har barn sen tidigare väljer man hela familjen, inte bara sin partner.

Flytta. Det är synd om barnen som ska behöva uppleva hackande fram och tillbaka med vuxna som lever tillsammans och sen separerar.

När jag flyttade ihop med min man valde jag hela familjen. Även de jobbiga dagarna. Inte bara allt gull. Jag är där och stöttar upp när barn är griniga och trötta. Det är så man blir en familj. Man finns där även när det är jobbigt, inte bara när det passar sig.

Sluta att lägga såna här konstiga krav på andra människor. Det är illa nog att du själv tror att det är så där man "måste" göra men så länge du trivs och mår bra och även dina egna personliga behov inte sätts på tredje plats, det är i vilket fall ditt val. Men du har helt fel i att påstå att du har nåt slags grundrecept som.andra ska följa som går ut på att "välja familjen". Sluta slänga dessa tomma klichéer på andra människor, du vill kanske väl men du skadar så enormt mycket.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-13 11:35:14 följande:

Om någon - direkt eller indirekt - hade förstört så att jag inte hade kunnat amma mina barn, då hade jag aldrig förlåtit vederbörande. Oavsett om det var ett barn eller en vuxen. För amningen är så viktig på alla sätt. 

Jag vet flera kvinnor som upplevt amningssvårigheter och som har upplevt stress med styvbarn, däribland jag själv. Jag håller med dig, amning är känsligt och jag ville amma. Det var en stor sorg att kunna. Jag kan inte veta hur det hade varit utan den stressen men det känns surt att man inte ens fick chansen att veta. Om fler var medvetna om de här problemen och kunde sätta sig in i att en kvinna som just fått barn behöver lugn och ro, utan att göra det till en grej om att man utesluter styvbarn och sån skit, kanske kan man bara vara mån om att ge denna kvinna chansen att få ge sitt barn en bra start, så som alla vill ge sina barn en bra start på deras liv. Vill man amma och tycker att det är det bästa för ens barn så måste det respekteras.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Två) skrev 2020-05-14 00:51:07 följande:
    Men snälla rara. Har inte påstått nånstans att det är ett måste. Men jag förstår inte hur man kan gå in i en relation där det finns ett bagage i form av exempelvis barn och sen förvänta sig att det ska gå smärtfritt och varje kväll ska bli dejt night.

Sen är inte detta för alla, fullt naturligt.

Men det är inte så konstigt att familjer ser ut ofta som dom gör när man läser bland kommentarerna. Dåliga upplevelser och bonus föräldrar som hatas. Med den inställningen.

Och i ett forum kan man väl ändå inte förvänta sig att endast få svar av dom som håller med en.

Menar absolut inget illa eller negativt, men det är viktigt att se sig själv och sin situation utifrån och tänka efter en extra gång.

Och är det försent nu och skadan är skedd, ja då är det ju inte mycket att göra åt saken.

Men, framför allt. För att en bonus relation ska fungera måste ens partner vara med och stötta upp till 100.

Blir det brist så är det inte så konstigt att det blir dåligt.
    Men snälla du. Det där visar ju precis vilken inställning du har. Du utgår ifrån att det här handlar om kvinnor som förväntar sig att det ska gå smärtfritt och att varje kväll ska bli en dejt night. Vilken kvinnosyn! 

Du tror alltså på riktigt att så länge man går in och ger järnet så kan inget gå fel. Du tar alltså helt och hållet åt dig äran av att det funkar i din konstellation. Du ser inte att du ska vara tacksam för att de andra personerna i din konstellation beter sig på ett sätt att du får den plats du behöver, att dina behov blir tillgodosedda precis som de andras. 

Det är det här som är så farligt med dina klichéer, för det handlar om kvinnor som går in i en relation och får höra av såna som dig att det handlar om att man måste bjuda till. Om det inte funkar så handlar det om att du inte har bjudit till tillräckligt mycket. Kvinnor böjer sina ryggar bakåt för att få det att fungera och ändå funkar det inte. Det farliga med det som du uttrycker är att kvinnor bränner ut sig i förhållande för det finns en allmän attityd, från såna som du och andra, att om det inte funkar så handlar det om att hon inte har gjort tillräckligt. 

Din kommentar om att man förväntar sig "att det ska gå smärtfritt och att varje kväll ska bli en dejt night" visar hur lite du har förstått. Menar inget illa men det är viktigt att se sig själv och sin situation utifrån och tänka efter en extra gång. 
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”