Inlägg från: Anonym (singelpappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (singelpappa)

Särbo pga ”bonuslivet”

Jag har två barn och skulle absolut föreslå särbo alla dagar i veckan. Man kan ses tätare när man inte har barnen. Skönt för barnen och lättast för de vuxna. 
    Kan ju vara lite knöligt om man träffar någon som bor långt bort iofs. 

• Anonym (singelpappa)
    Anonym (Obotligt less) skrev 2020-05-11 14:09:25 följande:

Precis allt just nu. Biomamman som bestämmer alldeles för mkt och infekterar ALLT av oklar anledning, den äldsta är egoistisk och elak, den yngsta kväver en med allt kläng och gnäll. Sambon har ett jobb där han är borta ofta, har hänt att han tagit för givet att jag bara ska ställa upp som ?barnvakt? pga han inte har någon annan som kan hjälpa. Boendet är trångt. Med tiden (5 år) har allt bara tagit ut sin rätt = orkar inte mer.

Har ni inga gemensamma barn så är det läge att sätta upp sig på en lägenhet nu. Livet är för kort för sån skit.
  • Anonym (singelpappa)
    Anonym (Mm) skrev 2020-05-11 21:05:50 följande:
    Ja, exakt, det är ändå han som bär ansvaret för varför två människor utan band bor med varann. Om han bara sköter sitt jobb så behöver inga ungar gnälla över brist på val heller. Fattar han bara att ta sitt ansvar funkar det bättre.
    Jaha, pappan bär hela ansvaret för att två människor utan band bor med varann? Bonusmamman har inget ansvar? Ingen egen fri vilja utan bara sugs in i en relation och samboskap med pappan. Haha, knasboll där! 
  • Anonym (singelpappa)
    Anonym (Mm) skrev 2020-05-12 06:55:46 följande:

Hahaha, ja, ansvaret ligger hos pappan. Lustigt, när du säger det så där så låter det väldigt likt den kör som hållit "styvhäxor" ansvariga för alla problem att inget fungerar i deras familj längre. Men ja, pappan har ansvaret att se till att det funkar. Känns det tungt för dig? Hade du tänkt att du skulle gå ut och spela golf medan din tilltänkta stannar hemma och äter frukost och lär känna ditt lilla hjärtegryn?

Om du läser lite längre upp så ser du att jag rekommenderar särboskap. Jag har inga planer på att flytta ihop med någon ny kvinna, med eller utan barn.

Att två vuxna väljer att flytta ihop är ett gemensamt beslut. Vuxna är fria att göra som dom vill, dom kan absolut välja att vara särbo före sambo.
  • Anonym (singelpappa)
    Zarch skrev 2020-05-12 10:24:12 följande:
    Det är bra att du inser dina tillkortakommanden. Män som har pli på sina ungar kan faktiskt parera barn och partner samtidigt.

Nu kan det låta som att jag pikar dig, tvärtom så tycker jag att det är bra att du kommit till denna insikt själv. Man ska inte ta in en ny partner i sitt liv om man förväntar sig att denne knappt ska existera dom veckor som barnen är på plats.
    Jag har ingen aning vilka mina tillkortakommanden är angående den biten. Mitt liv fungerar bra nu, mina barn och jag trivs med tillvaron.  Det är för värdefullt för att riskera. 
    Dessutom kan ju hon också har barn som tycker det är jobbigt att bli påtvingad en ny vuxen i tillvaron. 

Många trådar på FL handlar ju om hur olycklig bonusmamman är för att livet inte blev vad de trodde. Föräldern och den nya partnern kan ju vara ansvarsfulla och gemensamt komma överens om att inte flytta ihop.  
    Varför slösa bort sitt liv på en tillvaro där man ska ångest inför varannan vecka? Det smittar av sig och jag tror även att föräldern och barnen känner av ångesten. Så till slut har alla ångest över barnveckan. Barnen kanske har ångest även över veckan med den biologiska mamman och hennes nya kille.
    Nej, andra får gärna krångla med sådan. Mina barn är viktigast för mig, såklart. Och jag förväntar mig att singelmammor med barn känner precis likadant.  
  • Anonym (singelpappa)
    Anonym (Paula) skrev 2020-05-12 12:31:51 följande:

Trådar på FL tar upp problem, inget annat. Kolla bara på relationstrådarna. Om du tror att det är så alla bonusfamiljer har det så missar du alla bonusfamiljer som har det bra. Skulle jag gå på hur kärleksrelationer verkar vara från FL eller hur det verkar vara att ha småbarn så skulle jag nog levt som singel..

Absolut, det är endast de trasiga bonusfamiljerna på FL jag pratar om. Och det är inte alla olyckliga som skriver av sig på FL.

Jag vet att det finns lyckliga bonusfamiljer. Har flera i min närvaro. Jag är dock övertygad om att alla vuxna inte passar som bonusföräldrar.
  • Anonym (singelpappa)
    Anonym (Mm) skrev 2020-05-12 13:04:38 följande:

Och alla singelpappor passar inte att bli sambo.. uff... det var ju det Zarch sa som du inte ville ta på dig... hon tänkte väl inte på att du inte vill få beröm för att du inser dina egna begränsningar, du ska naturligtvis ha beröm för att du inser andras begränsningar.

Zarch pratade om män, jag pratar om vuxna i allmänhet.
  • Anonym (singelpappa)
    Anonym (Linn) skrev 2020-05-14 07:40:19 följande:

Har bara läst första inlägget och något enstaka till.

Jag förstår. Det är jättesvårt. Nu är jag mamma i en kärnfamilj men jag vet inte om jag skulle vilja flytta ihop med en man som har/inte har barn sen innan, om jag och min man skulle skilja oss.

Det är så mycket extra påfrestningar man väljer då. Att funka med bonusbarnen och att de ska acceptera mig och mina barn. Att det ska funka med våra ex.

Och har man tur och allt det funkar, så är det ändå påfrestningar eftersom man ska pussla med ledigheter och barnveckor inför varje lov och semester med varje ex.

Sen kommer frågan om hur man ska lägga upp ekonomin.

Sen kommer frågan om hur mycket ansvar man ska ta för den andres barn.

Jag tror att vara särbo kommer att bli ett mer och mer populärt alternativ. Då kan man umgås mycket, men ändå ha sitt eget.

Helt rätt!

Så här tänker jag också.
  • Anonym (singelpappa)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-15 09:12:09 följande:
    Man måste ju inte ha så bråttom. Det kan vara lite romantiskt när unga, barnfria människor blir förälskade vid första ögonkastet, och bestämmer sig för att flytta ihop nästan genast. Men när man har barn att ansvara för, så får man inte göra så! Jag tycker så himla synd om alla ungar som tvingas ihop med styvföräldrar och styvsyskon som de inte har valt. De har ingen trygghet ens i sina egna hem.

Har det nyförälskade paret dessutom köpt en bostad, så befinner de sig just nu t.ex. i en situation där bostadspriserna faller. D.v.s. de kommer att förlora massa pengar om de säljer huset för att separera. Vilket gör att man kanske måste stanna även om man VET att barnen inte mår bra i konstellationen. 

Mycket bättre om var och en har kvar sitt eget boende, och inte sätter sig i en sådan situation från början. 
    Helt rätt!
Svar på tråden Särbo pga ”bonuslivet”