• Disa35

    Vi som är positiva till Sveriges hantering av pandemin

    Den här tråden är för oss som är positiva till Sveriges, och flera andra länders, hantering av Covid-19. Det finns nämligen flera fördelar med "lagom-vägen", jag tycker personligen att Sverige har gjort ett förbannat bra jobb under omständigheterna och jag tycker också att det hedrar vår regering och våra myndigheter att de följer lagen även nu.

  • Svar på tråden Vi som är positiva till Sveriges hantering av pandemin
  • Anonym (Anonym 666)

    Om herr Tegnell har rätt i den här artikeln så beror det garanterat på hur man hanterat corona i Sverige. Våra grannländer som skrutit med otroligt låga siffror pga starkare isolering förväntas få enorma toppar längre fram i höst istället. Det ska bli "intressant" att se hur allt kommer att sluta.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mMVxA/tegnell-kan-avta-till-sommaren?fbclid=IwAR1srO4uOgq7SQESWIVMMH3RyCQgOEBrh7gpO6IeyehtCTYKWdpsCZ2KnHI

  • Anonym (olle)

    hoppas att du slipper få tråden förstörd så som påven fick, den tråden utsattes för hostile take over väldigt snart efter att den startades

  • Anonym (bra val)

    Jag håller fullständigt med om att Sverige valt en bra väg. Ingen kan veta vad som är bäst, men jag tvivlar starkt på att nedstängning är vägen framåt. Jag önskar att folk varit lite bättre på att följa riktlinjer, men samtidigt sitter jag och hoppas att vi snart skall ha haft så många smittade så att antal fall avtar (vilket faktiskt verkar ske nu).
    Även om våra grannländer haft mycket färre fall, så ökar trots deras siffror dagligen, om än långsamt. Till och med Finland som haft väldigt nedstängt med få fall från början har en kurva som sakta stiger.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (bra val) skrev 2020-05-11 21:30:06 följande:

    Jag håller fullständigt med om att Sverige valt en bra väg. Ingen kan veta vad som är bäst, men jag tvivlar starkt på att nedstängning är vägen framåt. Jag önskar att folk varit lite bättre på att följa riktlinjer, men samtidigt sitter jag och hoppas att vi snart skall ha haft så många smittade så att antal fall avtar (vilket faktiskt verkar ske nu).


    Tvång funkar riktigt dåligt psykologiskt sett, det är bl.a. därför Sverige valt att luta sig mot valfrihet, också med tanken att svenska folket generellt sett är duktiga på att lyssna på myndigheternas rekommendationer (ett riktigt missförstått ord i sammanhanget).
  • Anonym (hm)

    Verkar inte som det fungerar. Alla positiva till Sveriges linje hänger i fel tråd och tjafsar hela dagarna.

  • Anonym (Lyx)

    Ja det är en lyx att bo i det land som verkar hantera detta i stort sett bäst. Tror vi tjänar på det på kort och lång sikt. Färre kommer förlora Jobb, utbildning och hälsa.

    Kämpa på att hitta bra rutiner för att hålla kurvan nere.

  • Anonym (...)

    Jag är 100% positiv till Sveriges strategi och har alltid varit. Det är ju precis som FHM säger, man kan inte låsa in ett helt folk och stänga ner ett helt lands ekonomi i flera månader för att vänta ut en pandemi som ändå inte kommer försvinna. Den kommer stanna kvar och kan endast motas med immunitet eller vaccin.

  • Anonym (korrekta siffror)
    Anonym (bra val) skrev 2020-05-11 21:30:06 följande:

    Jag håller fullständigt med om att Sverige valt en bra väg. Ingen kan veta vad som är bäst, men jag tvivlar starkt på att nedstängning är vägen framåt. Jag önskar att folk varit lite bättre på att följa riktlinjer, men samtidigt sitter jag och hoppas att vi snart skall ha haft så många smittade så att antal fall avtar (vilket faktiskt verkar ske nu).

    Även om våra grannländer haft mycket färre fall, så ökar trots deras siffror dagligen, om än långsamt. Till och med Finland som haft väldigt nedstängt med få fall från början har en kurva som sakta stiger.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna


    Finland har inte haft väldigt nerstängt. Antal nya smittade går ner och totala antalet smittade under hela epidemin är 6000. Antal döda är 271. Skolor har varit stängda i sju veckor men öppnar på torsdag.
  • Disa35
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-11 14:08:12 följande:

    Om herr Tegnell har rätt i den här artikeln så beror det garanterat på hur man hanterat corona i Sverige. Våra grannländer som skrutit med otroligt låga siffror pga starkare isolering förväntas få enorma toppar längre fram i höst istället. Det ska bli "intressant" att se hur allt kommer att sluta.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mMVxA/tegnell-kan-avta-till-sommaren?fbclid=IwAR1srO4uOgq7SQESWIVMMH3RyCQgOEBrh7gpO6IeyehtCTYKWdpsCZ2KnHI


    Det som står i artikeln verkar rätt så hoppfullt, måste jag säga.
    Och om man lyfter blicken från Stockholm och tittar på landet som helhet, ser det bra ut - på sina håll till och med väldigt bra - så något borde ju vara rätt med vår strategi.
Svar på tråden Vi som är positiva till Sveriges hantering av pandemin