Inlägg från: Anonym (Anonym 666) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym 666)

Vi som är positiva till Sveriges hantering av pandemin

Om herr Tegnell har rätt i den här artikeln så beror det garanterat på hur man hanterat corona i Sverige. Våra grannländer som skrutit med otroligt låga siffror pga starkare isolering förväntas få enorma toppar längre fram i höst istället. Det ska bli "intressant" att se hur allt kommer att sluta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mMVxA/tegnell-kan-avta-till-sommaren?fbclid=IwAR1srO4uOgq7SQESWIVMMH3RyCQgOEBrh7gpO6IeyehtCTYKWdpsCZ2KnHI

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (bra val) skrev 2020-05-11 21:30:06 följande:

Jag håller fullständigt med om att Sverige valt en bra väg. Ingen kan veta vad som är bäst, men jag tvivlar starkt på att nedstängning är vägen framåt. Jag önskar att folk varit lite bättre på att följa riktlinjer, men samtidigt sitter jag och hoppas att vi snart skall ha haft så många smittade så att antal fall avtar (vilket faktiskt verkar ske nu).

Tvång funkar riktigt dåligt psykologiskt sett, det är bl.a. därför Sverige valt att luta sig mot valfrihet, också med tanken att svenska folket generellt sett är duktiga på att lyssna på myndigheternas rekommendationer (ett riktigt missförstått ord i sammanhanget).
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (olle) skrev 2020-05-12 07:55:52 följande:
    svante på msb sa senast igår att folk ändrat sitt beteende från att följa rekommendationerna till att i minskad grad följa rekommendationerna så verkar väl tidigt att klappa sig på axeln
    Disa35 skrev 2020-05-12 06:31:16 följande:
    Risken finns, men det här är ett öppet debattforum så det får man räkna med.
    folk har svårt att hålla sig till reglerna både här och annars alltså
    Ja folk börjar bli uttråkade och rastlösa... Då glömmer man tydligen det där med döden...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matematikprofessorn-smittspridningen-kan-oka-om-restriktionerna-ignoreras
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (bra val) skrev 2020-05-12 09:32:32 följande:

Jag tänkte jag skulle dela en artikel om att D-vitamin ev kan ha betydelse för hur svårt sjuk man blir i Covid-19. Intressant! Jag tänker spendera minst en kvart i solen idag :)
    lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/05/d-vitamin-kan-skydda-mot-svar-infektion-vid-covid-19/

Bra där. Just en kvart är den dos som behövs dagligen, inte mer egentligen. Jag ska minsann ta en promenad också.
  • Anonym (Anonym 666)

Det som oroar mig mest är att nu när kurvan ser ut att gå lite åt rätt håll så börjar folk slappna av för mycket så kurvan planar ut över ännu längre tid. Det betyder att vi kommer att ha smittan längre än nödvändigt. Om folk bara kunde hålla sig till rekommendationerna ett par månader till skulle det kunna se riktigt bra ut.

• Anonym (Anonym 666)
    Disa35 skrev 2020-05-13 18:09:19 följande:
    Tyvärr kan du ha rätt - först är man tveksam och vill inte riktigt, sedan anpassar man sig och så fort allt börjar bli bättre så börjar man själv leva som vanligt igen.
    Men vi får väl hoppas att så pass många har varit sjuka så att det inte exploderar - och förstås att vården inte lättar för snabbt på sina restriktioner.
    Jag tror inte vi får en explosion men minst att det planar även om det går neråt, i värsta fall en liten liten ökning. Jag tror vi är långt från gruppimmunitet än.

Folk blir rastlösa och då är döden inte lika skrämmande längre, och som en psykolog sa, "det händer ju inte mig"-mentaliteten.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-14 10:37:03 följande:
    Nu tror jag att man blir immun. Men säg att man inte blir det, utan kan få viruset gång på gång.

Då spelar det ju faktiskt ingen roll vilken strategi man har. Om det sprids mer i början eller mer efter några månader av nedstängning gör varken från eller till. Folk kommer att bli smittade om och om igen resten av livet.
    Det är ju en sak att säga att man blir immun, det kan man säkert bli, men hur länge då? Just nu låter det osäkert om det räcker ens ett år. Just nu vet man inte något alls, eftersom vi inte haft corona så pass länge i världen. Även om en person har antikroppar i blodet betyder det inte heller att man är immun nödvändigtvis. Jag tror man ska vara försiktig med att ropa hej innan man kommit över bron.

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-immunitet-mot-covid-19-6992792

Disa35 skrev 2020-05-14 10:12:45 följande:
    TS, dvs jag, tänker såhär:
    Man utvecklar immunitet mot nästan alla virus, även om det finns undantag (HIV t ex, som går ut på att viruset vänder ens eget immunförsvar emot en). 
    Däremot har skyddet mot olika virus olika längd, bl a beroende på hur ofta man utsätts för viruset och hur snabbt viruset muterar.
    Om man ser på det hela historiskt så har mänskligheten existerat i ungefär 200 000 år, trots virus av alla slag och utan tillgång till vaccin. Det hade knappast varit möjligt utan välfungerande immunförsvar.
    På så sätt är ju corona lite likt hiv, att immunförsvaret löper amok och tydligen attackerar lite allt möjligt. En mutation kommer vi så klart att se, det här är ju inte första covidviruset och inte sista. Om man ska tro skvallerblaskorna finns det just nu inte mindre än 14 olika mutationer, bara av covid-19.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLa3VE/ny-rapport-viruset-har-muterat--till-aggressivare-variant
  • Anonym (Anonym 666)
    Disa35 skrev 2020-05-14 15:58:04 följande:
    Det är inte helt ovanligt att kroppen reagerar så på ett helt nytt virus; att immunförsvaret får panik och löper amok. Och det är rätt vanligt att man blir krasslig av vaccin, oavsett om det är syntetiskt eller ofarlig äkta vara.
    HIV är förresten inte ensamt i sin lömskhet, mässling t ex försvagar immunförsvaret rätt rejält det också.
    Men jag tror att man blir immun mot den typ av Covid-19 man har haft, frågan är bara hur länge och om den immuniteten är till hjälp mot andra mutationer än den man själv haft.
    Du tänker att man blir immun mot just mutation x? Det resonemanget kan jag tänka mig. Just nu är det lite oroande att läsa om den där undersökningen i Spanien som tycks påvisa att corona har väldigt hög dödlighet. Samtidigt är jag inte helt övertygad innan vi har mycket mer fakta på bordet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-kan-kullkasta-svenska-strategin
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (bra val) skrev 2020-05-15 21:08:56 följande:

Det verkar som om vi eventuellt redan har en viss grundimmunitet i befolkningen. Man har hittat immunceller hos personer som inte varit utsatta för Covid-19, som reagerar på viruset, och man tänker sig att det finns en viss korsreaktion mellan Covid-19 och andra coronavirus. Dvs, om man tidigare haft en "vanlig coronavirusförkylning" kan det innebära att man reagerar med mycket lindrigare sjukdom vid Covid-19 infektion. Man såg dessa immunceller hos 40-60% av oexponerade individer. (Jag uppfattar det som om studien är gjord i Californien)
    www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)30610-3

Det låter ju som jättegoda nyheter!
  • Anonym (Anonym 666)

Det går inte att uppnå flockimmunitet med ett virus som kan infektera samma människa flera gånger!

Svar på tråden Vi som är positiva till Sveriges hantering av pandemin