• Maddis17

Vill bli toppmodell

Jag har fått höra hur bra jag ser ut och att jag verkligen har en superfin kropp. Jag har haft dåligt självförtroende och har inte tyckt det själv, så jag är verkligen ingen skrytmåns snarare tvärtom. Men nu har jag börjat få självförtroendet och börja drömma om att bli en toppmodell.

Men vart ska jag vända mig till och skicka in mina bilder? Jag är 1,60 lång väger 44 kg och har fin kropp. Någon som vet

• Svar på tråden Vill bli toppmodell
  • Barbro45
    Maddis17 skrev 2020-05-11 22:01:16 följande:

Jag har fått höra hur bra jag ser ut och att jag verkligen har en superfin kropp. Jag har haft dåligt självförtroende och har inte tyckt det själv, så jag är verkligen ingen skrytmåns snarare tvärtom. Men nu har jag börjat få självförtroendet och börja drömma om att bli en toppmodell.

Men vart ska jag vända mig till och skicka in mina bilder? Jag är 1,60 lång väger 44 kg och har fin kropp. Någon som vet

Se till att ha en riktigt bra portfolio, framtaget av proffs. Bilder både med och utan smink. En kropp med långa ben brukar vara en stor fördel, om du har något speciellt i ditt utseende som sticker ut så poängtera det i dina bilder. Variera dina bilder, olika kläder, olika omgivningar, samt även olika fotografer. Inte enbart en fotografs tolkning. 

Att vara modell är ett fysiskt tungt arbete, se till att du är vältränad och har god kondition.
    Om du inte vill gå via en svensk agentur Stockholmsgruppen t.ex. så kontakta agenturer i Milano eller Berlin. De flesta stora internationella agenturer förväntar sig att man lämnar sina bilder personligen. Se till att lära dig franska eller italienska också, av någon anledning är de bästa internationella fotograferna italienare. Lycka till, det är en tuff bransch du ger dig in i.

• nénuphar
    Vargaflickan skrev 2020-05-12 00:00:48 följande:

Jo, kan ju vara någon som sitter och tramsar, men det finns oändligt många tjejer som tror att de verkligen kommer att bli nästa Adriana Lima, så det skulle inte förvåna mig om det är en riktig, omogen tonårstjej som gjort tråden.

Träffar yngre tonåringar än vad ts påstår sig vara varje dag. De flesta har uppnått en djupare förmåga till reflektion och resonemang inåt 6 än ts så röstar för att det är någon med överdrivet mycket fritid.
  • Silverjenny

Det luktar troll lång väg här men om du inte är det TS så kan jag säga att med din attityd är det kört för dig att komma in i modellbranschen. Divor med taskig attityd kommer inte långt, det är en tuff bransch där det inte räcker att vara snygg du måste också vara socialt kompetent, trevlig mot alla och lätt att samarbeta med. Och med tanke på hur du svarar här i tråden är nog det här ett större hinder för dig än din längd.

Jag har aldrig själv varit modell, jag var liksom du vacker när jag var ung och fick höra att jag borde bli modell men jag var aldrig intresserad. Jag umgicks i kretsar med modeller och fotografer och tyckte det verkade alldeles för slitigt och jag ville inte svälta mig. En god vän som var modellfotograf i London sa till mig (hypotetiskt eftersom han visste att jag inte ville) att visst skulle jag kunna bli modell fast jag var på gränsen till för kort (är 169) men jag skulle vara tvungen att gå ner några kg. Jag vägde 49 kg och var pinnsmal men med bröst och former på rätta ställena..!

Du har fått flera bra råd här i tråden. Hör av dig till några svenska agenturer och skicka in dina bilder. Till vissa fotograferingar söker de kanske en kort modell med ditt utseende.

• EnAnonumius
    Maddis17 skrev 2020-05-11 23:21:11 följande:
    För kort? Tror knappast de lilla du! Haha för gammal? Jag ska bli 17 så knappast
    Minimum längden är 170cm och du är 160cm. Så jo du är för kort.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Silverjenny
    Alessia skrev 2020-05-12 01:25:19 följande:

Som de flesta redan har påpekat: du är ca 20 cm för kort (och med bibehållen vikt då) om man ska jämföra med de flesta modeller som verkar inom och utom landet. Att dina kompisar säger att du är söt eller ser bra ut har inte med saken att göra. Det är vad KAMERAN ser som är viktigt. En del toppmodeller är ärligt talat inte söta alls, tvärtom, men de har drag som gör sig på bild, t ex höga kindben, fint formad mun och fina tänder, lång hals osv osv

Men för all del  - dream on little girl!

Exakt detta! Många modeller är faktiskt inte den man skulle peka ut som den snyggaste tjejen på stan, men de har rätt längd och vikt, bra kvalitet på hud och hår och regelbundna ansiktsdrag. En bra canvas för stylisten och fotografen att skapa looken de vill ha för just det här jobbet. Eller så har man ett utseende med stor karaktär, man har något som gör det intressant på bild t.ex superbuskiga ögonbryn eller extremt smal mun.
  • viseversa

Du är säkert jättefin ts. Men tyvörr för kort. Riktigt stora kända modeller är 175 eller längre.

• viseversa
    Maddis17 skrev 2020-05-11 23:21:11 följande:
    För kort? Tror knappast de lilla du! Haha för gammal? Jag ska bli 17 så knappast
    Varför är du så otrevlig ts? Med den attityden kommer du inte långt oavsett. Du är för kort om du är 160cm det är fakta och inget folk säger för att trycka till dig. Men du är sjukt otrevlig tillbaka. 
  • AnnaZL

Du har fått svar om att du år för kort för att direkt kunna bli representerad av en modellagentur och svarat att det är dags för en kort toppmodell. Det är en bra inställning!

Vad de som svarat dig missat totalt är att idag är det absolut viktigaste att ha många följare på sociala nätverk. Och det bästa är att bli känd för något mer specifikt än ?jag vill bli toppmodell?, något som många kan identifiera sig med.

Har du tillräckligt många följare kommer inte din längd vara av betydelse, då en bokning av dig betyder en färdig, stor kundkrets = stor försäljning av den vara du gör reklam för.

• Maddis17
    Alessia skrev 2020-05-12 01:25:19 följande:

Som de flesta redan har påpekat: du är ca 20 cm för kort (och med bibehållen vikt då) om man ska jämföra med de flesta modeller som verkar inom och utom landet. Att dina kompisar säger att du är söt eller ser bra ut har inte med saken att göra. Det är vad KAMERAN ser som är viktigt. En del toppmodeller är ärligt talat inte söta alls, tvärtom, men de har drag som gör sig på bild, t ex höga kindben, fint formad mun och fina tänder, lång hals osv osv

Men för all del  - dream on little girl!

Jag får även höra de av främlingar och de är även på foton. Du påstår att toppmodeller inte är snygg utan bara på foton kanske stämmer på vissa men inte alla. Varför ska inte korta tjejer få göra roliga saker för? De är dags att någon som är kort kliver fram i denna branch.
  • Maddis17
    Barbro45 skrev 2020-05-12 01:29:54 följande:

Se till att ha en riktigt bra portfolio, framtaget av proffs. Bilder både med och utan smink. En kropp med långa ben brukar vara en stor fördel, om du har något speciellt i ditt utseende som sticker ut så poängtera det i dina bilder. Variera dina bilder, olika kläder, olika omgivningar, samt även olika fotografer. Inte enbart en fotografs tolkning. 

Att vara modell är ett fysiskt tungt arbete, se till att du är vältränad och har god kondition.

Om du inte vill gå via en svensk agentur Stockholmsgruppen t.ex. så kontakta agenturer i Milano eller Berlin. De flesta stora internationella agenturer förväntar sig att man lämnar sina bilder personligen. Se till att lära dig franska eller italienska också, av någon anledning är de bästa internationella fotograferna italienare. Lycka till, det är en tuff bransch du ger dig in i.

Tack snälla du för tips/infon
Svar på tråden Vill bli toppmodell