• Anonym (Undra­r)
    Tue 12 May 2020 11:37
    1275 visningar
    48 svar
    48
    1275

    Har jag rätt att känna såhär?

    Jag är gift sedan 6 år tillbaka. Vi har 3 barn tillsammans.

    Jag tror min man är beroende av porr och det tär på äktenskapet känner jag. Jag blir ofta ersatt av att han kan tex vakna mitt i natten och låser in sig på toa för att kolla på porr och runka, och jag hade varit okej med det OM det inte var så att jag faktiskt vill ha sex med honom så gott som varje dag, men att han väljer porren. Han har även förr pratat med kvinnor om sex på tex KIK har jag upptäckt och vad han vill göra med dom.

    Frågar jsg varför han gör såhär så kryper han till korset och gråter och tycker synd om sig själv bara varenda gång. Han har gått hos beteendevetare för detta, men det verkar ju knappast hjälpa.

    Jag funderar på om skilsmässa är det enda rätta. Känner min självkänsla är i botten och jag är trött på att ge honom nya chanser jämt. Samtidigt tänker jag på barnen.

    Hur ska jag tänka? Får jag känna att skilsmässa är ett alternativ?

  • Svar på tråden Har jag rätt att känna såhär?
  • Anonym (Klart­)
    Tue 12 May 2020 11:41
    #1
    +1

    Självklart får du känna precis som du känner. Bara att du ens ställer frågan visar på din brutna självkänsla. Man har alltid rätt till sina egna känslor och ägarskap av dem.

    Din man har antagligen ett beroende, du måste koppla bort det från dig själv, du är inte orsak till det. Han måste söka ordentlig hjälp, kanske en separation är lösningen under tiden (om du nu vill fortsätta med honom).

  • Tue 12 May 2020 11:41
    #2

    Vad har de kommit fram till i mötena med terapeuten, finns det ingen chans att han kan komma ifrån det här beteendet?

  • Gameof­throne­s
    Tue 12 May 2020 11:53
    #3
    Anonym (Undrar) skrev 2020-05-12 11:37:43 följande:

    Jag är gift sedan 6 år tillbaka. Vi har 3 barn tillsammans.

    Jag tror min man är beroende av porr och det tär på äktenskapet känner jag. Jag blir ofta ersatt av att han kan tex vakna mitt i natten och låser in sig på toa för att kolla på porr och runka, och jag hade varit okej med det OM det inte var så att jag faktiskt vill ha sex med honom så gott som varje dag, men att han väljer porren. Han har även förr pratat med kvinnor om sex på tex KIK har jag upptäckt och vad han vill göra med dom.

    Frågar jsg varför han gör såhär så kryper han till korset och gråter och tycker synd om sig själv bara varenda gång. Han har gått hos beteendevetare för detta, men det verkar ju knappast hjälpa.

    Jag funderar på om skilsmässa är det enda rätta. Känner min självkänsla är i botten och jag är trött på att ge honom nya chanser jämt. Samtidigt tänker jag på barnen.

    Hur ska jag tänka? Får jag känna att skilsmässa är ett alternativ?


    Självklart får du tycka det, han är beroende av porr. Det är en stor avvikelse ifrån vanligt beteende. Det känns som han har varit rätt ensam i barndomen?, har han ingen moder eller fader? Har det hänt ngt? Du behöver inte gå in på detaljer utan tänkte mer på hans bakgrund. 
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 12 May 2020 11:54
    #4
    Silverjenny skrev 2020-05-12 11:41:25 följande:

    Vad har de kommit fram till i mötena med terapeuten, finns det ingen chans att han kan komma ifrån det här beteendet?


    Han tar så lätt på det. Han tycker jag överreagerar. Men jsg är tydlig med att jag känner mig osäker när han har sitt beroende. Hans ursäkt är att han inte vill väcka mig tex på natten för att ha sex för han tror jag blir sur, när jsg har sagt flera gånger att jag önskar han gör det...

    Jag tror bara att han är rädd för att bli lämnad av mig men han säger att det inte är så utan han vill leva med mig.

    Men jag vet inte om jag kan leva med någon som är pirrberoende/porrskadad...
  • Anonym (eh ja)
    Tue 12 May 2020 11:55
    #5
    +2

    Eh ja, dumpa honom! Hade aldrig velat vara tillsammans med en man som kollar på porr. Är värd betydligt mer än så och det är du också! Visst kan han vara beroende, men SÅ beroende tror jag man knappast blir av porr, han väljer ju det aktivt framför dig och ert förhållande. Och det säger ju ganska mycket om honom. Finns män med moral och som är monogama. Som värnar om sin partner och förhållandet och sätter det före behovet att se på och bidra till prostitution.

  • Tue 12 May 2020 11:57
    #6
    Anonym (Undrar) skrev 2020-05-12 11:37:43 följande:

    Jag är gift sedan 6 år tillbaka. Vi har 3 barn tillsammans.

    Jag tror min man är beroende av porr och det tär på äktenskapet känner jag. Jag blir ofta ersatt av att han kan tex vakna mitt i natten och låser in sig på toa för att kolla på porr och runka, och jag hade varit okej med det OM det inte var så att jag faktiskt vill ha sex med honom så gott som varje dag, men att han väljer porren. Han har även förr pratat med kvinnor om sex på tex KIK har jag upptäckt och vad han vill göra med dom.

    Frågar jsg varför han gör såhär så kryper han till korset och gråter och tycker synd om sig själv bara varenda gång. Han har gått hos beteendevetare för detta, men det verkar ju knappast hjälpa.

    Jag funderar på om skilsmässa är det enda rätta. Känner min självkänsla är i botten och jag är trött på att ge honom nya chanser jämt. Samtidigt tänker jag på barnen.

    Hur ska jag tänka? Får jag känna att skilsmässa är ett alternativ?


    Du har rätt att känna precis vad du vill. Vad du måste bestämma dig för är hur du agerar utifrån detta. Acceptera det, ge honom någon form av ultimatum, stötta honom att komma ur sitt beroende, dumpa honom.


  • Anonym (eh ja)
    Tue 12 May 2020 12:00
    #7
    Anonym (Undrar) skrev 2020-05-12 11:54:11 följande:
    Han tar så lätt på det. Han tycker jag överreagerar. Men jsg är tydlig med att jag känner mig osäker när han har sitt beroende. Hans ursäkt är att han inte vill väcka mig tex på natten för att ha sex för han tror jag blir sur, när jsg har sagt flera gånger att jag önskar han gör det...

    Jag tror bara att han är rädd för att bli lämnad av mig men han säger att det inte är så utan han vill leva med mig.

    Men jag vet inte om jag kan leva med någon som är pirrberoende/porrskadad...
    Klassiskt fall av att vilja ha allt. Han vill ha dig, sin fru, för det är praktiskt och bekvämt och upperätthåller er bild av ett perfekt familjeliv. Men han vill dessutom kolla på och njuta av andra nakna kvinnor och fortsätta med detta trots att han har en relation. Han kommer inte sluta. Lämna honom och rädda ditt hjärta. Du är värd mer! 

    Gissar att han inte är mån om dig och förhållandet i övrigt heller? Brukar han uppvakta dig romantiskt eller tar han dig för givet?
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 12 May 2020 12:00
    #8
    Gameofthrones skrev 2020-05-12 11:53:14 följande:

    Självklart får du tycka det, han är beroende av porr. Det är en stor avvikelse ifrån vanligt beteende. Det känns som han har varit rätt ensam i barndomen?, har han ingen moder eller fader? Har det hänt ngt? Du behöver inte gå in på detaljer utan tänkte mer på hans bakgrund. 


    Han ÄR väldigt ensam. Vi har inga direkta vänner här då vi flyttade ifrån hemstaden när vi flyttade hemifrån. Han träffar sin mamma o pappa på helgerna men det är en brokig historia. Hans pappa höll själv på med olika yngre kvinnor under hans uppväxt och föräldrarna skildes men blev tillssmmans igen flera gånger. Hans pappa är även en dömd pedofil och han har även försökt närma sig mig när jsg var yngre, vilket skrämde mig. Så han får inte träffa våra barn och jag har också valt att inte träffa honom, men min man träffar honom vilket jag inte kan förstå.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 12 May 2020 12:03
    #9
    Kjell2 skrev 2020-05-12 11:57:52 följande:

    Du har rätt att känna precis vad du vill. Vad du måste bestämma dig för är hur du agerar utifrån detta. Acceptera det, ge honom någon form av ultimatum, stötta honom att komma ur sitt beroende, dumpa honom.


    Hur vet man vad som är det rätta? Jag har försökt hjälpa i form av samtal med beteendevetaren och gett honom flera chanser att bättra sig. Vad mer kan jsg göra? Jag är så förvirrad =(
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 12 May 2020 12:08
    #10
    Anonym (eh ja) skrev 2020-05-12 12:00:10 följande:

    Klassiskt fall av att vilja ha allt. Han vill ha dig, sin fru, för det är praktiskt och bekvämt och upperätthåller er bild av ett perfekt familjeliv. Men han vill dessutom kolla på och njuta av andra nakna kvinnor och fortsätta med detta trots att han har en relation. Han kommer inte sluta. Lämna honom och rädda ditt hjärta. Du är värd mer! 

    Gissar att han inte är mån om dig och förhållandet i övrigt heller? Brukar han uppvakta dig romantiskt eller tar han dig för givet?


    Nä det är nog mer jag som uppvaktat honom under alla år på olika sätt. Jag jobbar hemma, så jag sköter hushållet med allt vad det innebär, så det är nog mitt sätt att uppvakta. Känner att jag inte har någon fritid att göra vad jag vill, medans han åker hem till sina föräldrar på helgerna, går på gymmet flera dar i veckan och spelar tv-spel.
Svar på tråden Har jag rätt att känna såhär?