• Allaminabarn3

    Vad kan socialtjänsten göra?

    Pappan till mina barn har fått tre orosanmälningar på sig på grund av hans psykiskt dåliga mående. En av dem har lett till en utredning hos socialen där de kom fram till att barnen inte kommer att kunna få sina behov tillfredsställda i takt med att de blir äldre. Inget mer. Nu kommer det att dra igång en ny utredning och jag har blivit kallad till ett samtal på socialkontoret. Där pratade de med mig och de ville att jag skulle prata med pappan för att få honom att ha dem mindre, då det är riktigt oroliga för mina barn välbefinnande. De sa att vad de än kommer fram till så kan de inte bestämma att barnen ska vara mer hos mig. Jag blev faktiskt paff för jag trodde att de kunde ha någon påverkan men istället ligger det enligt dem helt och hållet på mig? Detta är nu min fråga till alla som kan ge mig något svar. Kan verkligen inte socialtjänsten göra något alls för mig och mina barn? Kan tillägga att pappan vägrar att ha sina barn minfre än halva tiden ????

  • Svar på tråden Vad kan socialtjänsten göra?
  • Kjell2

    Har ni ett fastställt umgängesschema?

    Soc kan omhänderta barnen.

    De kan också ge rekommendationer till domstolen om du stämmer pappan

  • Anonym (Donna)

    Ta kontakt med familjerätten, det är mitt råd.
    Soc hjälper dig med dig om du vill, det är bra för då visar du att du är "med på tåget".

  • Allaminabarn3

    Vi har en muntlig överrenskommelse över varannan vecka hos honom och varannan hos mig. Om jag tar kontakt med familjerätten behöver det då gå till rätten om han vägrar gå med på att barnen ska vara mer hos mig?

  • Kjell2
    Allaminabarn3 skrev 2020-05-12 19:07:00 följande:

    Vi har en muntlig överrenskommelse över varannan vecka hos honom och varannan hos mig. Om jag tar kontakt med familjerätten behöver det då gå till rätten om han vägrar gå med på att barnen ska vara mer hos mig?


    Så länge det inte finns ett fastställt umgängesschema kan ni båda göra som ni vill.

    Tycker du ska ta detta med familjerätten, yrka på ett vettigt schema och se ta det till tingsrätten om ni inte kommer överens. Det låter som soc kommer stödja dig i denna process.

    En sak till, familjerätten är i nästan alla kommuner en del av socialtjänsten.
  • Anonym (Famrätt)

    För det första orosanmälan gäller barnen, alltså inget som pappan får på sig. Sen kan orosanmälan handla om att det brister hemma hos honom och då faller ansvaret på dig att göra det du måste i egenskap av vårdnadshavare för att skydda barnen. Annars brister även du i din omsorgsförmåga. Socialtjänsten kan inget göra avseende detta innan era omsorgsbrister blivit så stora att det finns fog för att omhänderta barnen. Då ni inte har någon dom på hur umgänget ska se ut så kan du alltså besluta att inte lämna över barnen för umgänge om det behövs för att skydda barnen. Då blir det upp till honom att göra en stämning för att få vårdnad, boende och ungänge fastslaget i dom. Innan dom faller kommer tingsrätten att begära en fullständig utredning av vad som är lämpligast för barnen, att utföras av familjerätten. En sådan process tar 1-2 år och kostar ofta en hel del pengar om man inte har en bra hemförsäkring.

  • Anonym (Isvatten)
    Allaminabarn3 skrev 2020-05-12 19:07:00 följande:

    Vi har en muntlig överrenskommelse över varannan vecka hos honom och varannan hos mig. Om jag tar kontakt med familjerätten behöver det då gå till rätten om han vägrar gå med på att barnen ska vara mer hos mig?


    Vanligen försöker man lösa vårdnad hos familjerätten. 
    Rättegångar kostar jättemycket pengar för samhället och ger knappast något bättre eller annorlunda resultat.
  • Anonym (Kvinna 39)

    Umgängesrätten kan lösas genom vanliga besök, antingen att han kommer till er eller att ni ses på annan plats alla tillsammans. Barnen behöver inte vara hos honom för att uppfylla det kravet.

  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-12 21:17:24 följande:

    Umgängesrätten kan lösas genom vanliga besök, antingen att han kommer till er eller att ni ses på annan plats alla tillsammans. Barnen behöver inte vara hos honom för att uppfylla det kravet.


    Instämmer. Viktigt att visa god vilja och att du inte skär av umgänget helt, samtidigt som du visar att du tar ansvar för barnens trygghet.
  • Allaminabarn3

    Tack för alla svar! Socialtjänsten stöttar mig i prosessen att barnen ska vara mer hos mig! Jag ska ta kontakt med familjerätten!

Svar på tråden Vad kan socialtjänsten göra?