• Itsbarbiebitch

    Hjälp mig med stökig 8-åring

    Hej

    Min 8-åring har under en period varit lite stökig på lektionerna i skolan och lärarna tar upp detta med mig någon gång i veckan. Jag har så svårt att ta in och förstå detta då barnet är världens gulligaste här hemma och hjälper till i hemmet, gör läxorna osv osv.

    Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Har pratat flera gånger med lärarna och de tycker vi ska börja ta hjälp av en specialpedagog i skolan (?). Har också pratat med barnet om hur man är och inte är i skolan, skollagen och vad den innebär, arbetsro osv sååååå många gånger men till ingen nytta.....

    Imorgon ska jag sitta med på lektionen - vad det nu kan hjälpa....?

    Känns som att barnet kanske behöver stimulans och en hobby/fritidssysselsättning .

    Hjälp känner mig

    Så ensam, har någon tips eller varit i en Liknande situation?

    Tack på förhand

    A.A

  • Svar på tråden Hjälp mig med stökig 8-åring
  • Itsbarbiebitch

    Ingenting. Går in i en bubbla och verkar inte bry sig alls. Men samtidigt Tar in informationen och upprepar hur man är i skolan. Vad som är ok och inte ok alltså.

    Trivs inte i skolan - för mkt höga ljud och för mycket surr och liv säger mitt barn.. ska nu börja med hörselkåpor på

    Lektionen för att kunna få arbetsro.

  • Mortiscia80

    Ja det kanske är så enkelt som att det behövs studiero :) Men du skriver "stökig", på vilket sätt? Stygg mot andra, springer omkring i klassrummet, är högljudd och allmänt spattig eller på vilket sätt? Jag förstår inte riktigt varför skolan vill ta till en specialpedagog i så fall, vad som är syftet med det.

  • Itsbarbiebitch

    Barnet gör ljud på lektionerna Ibland. Sitter och skruvar på sig, kryper en runda på golvet. Söker uppmärksamhet hos de andra. Struntar gärna i arbetsuppgifterna. Bara lat och bekväm gissar jag. har så svårt att komma på vad detta beror på, barnet är friskT och mår bra i övrigt. Känns som

    Detta blivit en ond cirkel att barnet blivit klassens svarta får lite grann och att detta börjar förväntas, att utrymme ges till lite stök?. Hur ska vi bryta detta :/ kan ju inte göra mer än att prata med barnet och det har jag gjort i några månader nu...

  • Elin P

    Kan det vara så att barnet upplever skolan som antingen för svår eller för lätt? Låter bra att de kopplar in en specialpedagog.

  • Itsbarbiebitch
    Elin P skrev 2020-05-12 22:16:27 följande:

    Kan det vara så att barnet upplever skolan som antingen för svår eller för lätt? Låter bra att de kopplar in en specialpedagog.


    Absolut, barnet har ingen lust att lära sig och tycker svenskan är jättesvår. Vi skulle kunna öva mer hemma och se om det hjälper... :/
  • Elin P
    Itsbarbiebitch skrev 2020-05-12 22:22:11 följande:

    Absolut, barnet har ingen lust att lära sig och tycker svenskan är jättesvår. Vi skulle kunna öva mer hemma och se om det hjälper... :/


    Specialpedagogen kan ju också hjälpa till att bedöma och kanske erbjuda hjälpmedel och specialundervisning. Det kan vara jättebra. Tycker ni ska träna hemma men "traggla" inte utan gör det roligt. Tex läs högt och låt barnet läsa något för dig ur en bok som är rolig. Skriv roliga lappar åt varandra. Gör en hemlig "skattjakt" med lappar så barnet får läsa etc.
  • Itsbarbiebitch
    Elin P skrev 2020-05-12 22:28:00 följande:

    Specialpedagogen kan ju också hjälpa till att bedöma och kanske erbjuda hjälpmedel och specialundervisning. Det kan vara jättebra. Tycker ni ska träna hemma men "traggla" inte utan gör det roligt. Tex läs högt och låt barnet läsa något för dig ur en bok som är rolig. Skriv roliga lappar åt varandra. Gör en hemlig "skattjakt" med lappar så barnet får läsa etc.


    Ja tack för tips, har verkligen kört fast och vill ta oss ur denna onda cirkel. Ska prova lite :)
  • AndreaBD

    Låter precis som min son i den åldern. Han har ADHD. Det kan vara en idé att kolla detta. Åtminstone att prata med läkare, kanske skolläkaren och kanske även skolpsykologen om det finns. Allt du skriver passar in i bilden. Sedan kan förstås även annat ligga bakom -  men det är bra om man inte missar något sånt. 

  • Itsbarbiebitch
    AndreaBD skrev 2020-05-12 22:35:48 följande:

    Låter precis som min son i den åldern. Han har ADHD. Det kan vara en idé att kolla detta. Åtminstone att prata med läkare, kanske skolläkaren och kanske även skolpsykologen om det finns. Allt du skriver passar in i bilden. Sedan kan förstås även annat ligga bakom -  men det är bra om man inte missar något sånt. 


    Tack för svar! Äter han medicin eller vad gör man mot det? :/
  • AndreaBD
    Itsbarbiebitch skrev 2020-05-12 22:45:28 följande:
    Tack för svar! Äter han medicin eller vad gör man mot det? :/
    Han har ätit medicin i många år. Han är 32 nu och får ibland för sig att det är jobbigare att gå till läkare och få ny medicin. Men det är upp till honom numera förstås. 
  • Mortiscia80
    Itsbarbiebitch skrev 2020-05-12 22:10:37 följande:

    Barnet gör ljud på lektionerna Ibland. Sitter och skruvar på sig, kryper en runda på golvet. Söker uppmärksamhet hos de andra. Struntar gärna i arbetsuppgifterna. Bara lat och bekväm gissar jag. har så svårt att komma på vad detta beror på, barnet är friskT och mår bra i övrigt. Känns som

    Detta blivit en ond cirkel att barnet blivit klassens svarta får lite grann och att detta börjar förväntas, att utrymme ges till lite stök?. Hur ska vi bryta detta :/ kan ju inte göra mer än att prata med barnet och det har jag gjort i några månader nu...


    Jag var lite sån de första åren av skolan för jag hade jättetråkigt. Jag har alltid tyckt om skolan, men jag hade inget att göra! Pluggade ut varenda bok de gav mig, var klar med uppgifter på nolltid. Fick inte gå vidare till nästa års material! Trrrrråkigt. Så det är inte alltid lathet, ditt barn kanske är understimulerat.

    Jo sedan blandade jag ihop de där spec-människorna. En speciallärare är en sådan som arbetar direkt mot ditt barn (med egen undervisning alltså) medan en specialpedagog är till för att stödja lärarna i hur de ska bemöta ditt barn, och de behöver inte ens träffa barnet för det.
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2020-05-13 08:04:32 följande:
    Jo sedan blandade jag ihop de där spec-människorna. En speciallärare är en sådan som arbetar direkt mot ditt barn (med egen undervisning alltså) medan en specialpedagog är till för att stödja lärarna i hur de ska bemöta ditt barn, och de behöver inte ens träffa barnet för det.
    Nej, även specialpedagoger jobbar oftast direkt med barnen. Det är bara en lite längre utbildning. 
  • Mortiscia80
    AndreaBD skrev 2020-05-13 13:45:42 följande:
    Nej, även specialpedagoger jobbar oftast direkt med barnen. Det är bara en lite längre utbildning. 
    Inte på vår skola iaf. Där är det strängt tillsagt att specpedagog endast arbetar mot lärarna, inte mot eleverna. Det kanske är olika på olika skolor?
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2020-05-13 16:30:44 följande:
    Inte på vår skola iaf. Där är det strängt tillsagt att specpedagog endast arbetar mot lärarna, inte mot eleverna. Det kanske är olika på olika skolor?
    Ja, det kan ju varje skola göra precis som de vill. 
Svar på tråden Hjälp mig med stökig 8-åring