• Blubbli

    Rökare i porten :/

    Hej! Jag undrar, vad tycker ni om rökare som röker precis vid porten, och har lagt en glasburk med äckliga fimpar i porten? Är det socialt acceptabelt eller inte? 
    Jag reagerar för att det luktar in i trapphuset och ser så WT ut att han en stor burk med fimpar i porten, 
    Med vänlig hälsning kluven granne. 

  • Svar på tråden Rökare i porten :/
  • Blubbli
    Gameofthrones skrev 2020-05-13 15:19:41 följande:

    Självklart att det är så. Men många tänker inte så. Då får ngn annan säga till.

    Har full förståelse för allergiker, astmatiker mm. Och att det går in i lgh. Gör en grannsamverkan tillsammans utan sura miner ex. Köp en bra fin billig askkopp, en skylt fimpa här tack.?


    Jo men det känns inte heller rimligt att nu när folk distanserar sig mot corona så går han och röker så att alla kan känna det, det känns mindre rimligt att vi grannar ska betala nått till hans vana.

    Jag vet inte varför jag stör mig så mycket på detta, jag röker i vissa perioder ( går dock ut på gatan ifrån husen), men det verkar som att det inte är ok att röka vid porten, från ett socialt perspektiv
  • Blubbli
    Johannis887 skrev 2020-05-13 10:16:48 följande:

    Har precis samma problem. Är någon som väldigt ofta sitter vid porten och röker. Och glasburken står bredvid full med cigg.

    Brukar vända om och ta en extra runda i hopp om att hen ska hinna röja klart, om jag ska in.


    Funderat på om jag ska ? sno ? burken och kasta den lite anonymt så kanske det lämnar ett meddelande
  • Anonym (Kvinna)
    Blubbli skrev 2020-05-13 10:00:09 följande:
    Nej nej det är ingen balkong till hans lägenhet och askkoppen står precis bakom dörren, jag och många grannar har hund och då känns det lite som en tidsbomb innan den spricker.

    Har ingen aning om reglerna, får kolla upp det!
    Ja, börja med att reda på om det är tillåtet eller ej. Är det inte tillåtet får styrelsen prata med honom och är det tillåtet får du väl be honom flytta fimpburken om du är rädd att den ska gå sönder.
  • Coccolina
    Gameofthrones skrev 2020-05-13 15:19:41 följande:

    Självklart att det är så. Men många tänker inte så. Då får ngn annan säga till.

    Har full förståelse för allergiker, astmatiker mm. Och att det går in i lgh. Gör en grannsamverkan tillsammans utan sura miner ex. Köp en bra fin billig askkopp, en skylt fimpa här tack.?


    Skulle jag köpa en sån askkopp skulle den hamna långt utanför min gård......... För röker du på gården så känner jag det i min lägenhet... Saken är den dessutom att vill man röka ute på gatan så är det restauranger och butiker, = rökningsförbud... 


    Helt ärligt tänker jag vara så sur jag vill när idioters rökande påverkar mig... Vill du röka? Hitta ett ställe där du inte stör något med det... Stör din rökning någon så är det inte ok. 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (move)

    Köp ett hus på landet så slipper ni störas av omgivningen, oftast.

    Jag flyttade till landet pga barnfamiljer.

  • Coccolina
    Anonym (move) skrev 2020-05-13 18:41:00 följande:

    Köp ett hus på landet så slipper ni störas av omgivningen, oftast.

    Jag flyttade till landet pga barnfamiljer.


    Tro mig jag letar hus, men det är inte så lätt att hitta hus som ligger på pendlingsavstånd till mitt jobb, i min prisklass som inte är mögelhus (vilket ju inte funkar med min astma). Sen tycker jag att rökning är något man aktivt väljer att göra, vill du röka flytta ut i skogen där du inte stör. Barn som låter och skrattar är inte något som skadar andras hälsa (nej att du störs av dem är inte samma sak som att det är skadligt....) och dessutom är barns beteende naturligt och inget som de egentligen "väljer" själva... Så går inte att jämföra. 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (move)
    Coccolina skrev 2020-05-13 18:48:19 följande:

    Tro mig jag letar hus, men det är inte så lätt att hitta hus som ligger på pendlingsavstånd till mitt jobb, i min prisklass som inte är mögelhus (vilket ju inte funkar med min astma). Sen tycker jag att rökning är något man aktivt väljer att göra, vill du röka flytta ut i skogen där du inte stör. Barn som låter och skrattar är inte något som skadar andras hälsa (nej att du störs av dem är inte samma sak som att det är skadligt....) och dessutom är barns beteende naturligt och inget som de egentligen "väljer" själva... Så går inte att jämföra. 


    Du väljer att aktivt skaffa barn och bo i lägenhet. Psykiskt välmående påverkar definitivt hälsan så jo det skadar men på ett annan sätt.

    Missförstå inte nu för jag tycker faktiskt att det hör till folks rättigheter att ha barn i lägenhet, därför jag valde att flytta på mej. Tycker detsamma om att röka på gården (i trappuppgången är dock lite väl hänsynslöst)
  • Coccolina
    Anonym (move) skrev 2020-05-13 19:13:58 följande:

    Du väljer att aktivt skaffa barn och bo i lägenhet. Psykiskt välmående påverkar definitivt hälsan så jo det skadar men på ett annan sätt.

    Missförstå inte nu för jag tycker faktiskt att det hör till folks rättigheter att ha barn i lägenhet, därför jag valde att flytta på mej. Tycker detsamma om att röka på gården (i trappuppgången är dock lite väl hänsynslöst)


    Även om det påverkar dina grannar, som inte kan vädra eller vara på gården? Och även om det finns en lekplats och därmed är olagligt. Nej de får hitta något annat ställe att röka på som inte stör deras omgivning...
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Blubbli
    Anonym (move) skrev 2020-05-13 18:41:00 följande:

    Köp ett hus på landet så slipper ni störas av omgivningen, oftast.

    Jag flyttade till landet pga barnfamiljer.


    Är student men ok, ?pull you self up by the bootstrap?
  • Gameofthrones
    Blubbli skrev 2020-05-13 17:29:01 följande:

    Jo men det känns inte heller rimligt att nu när folk distanserar sig mot corona så går han och röker så att alla kan känna det, det känns mindre rimligt att vi grannar ska betala nått till hans vana.

    Jag vet inte varför jag stör mig så mycket på detta, jag röker i vissa perioder ( går dock ut på gatan ifrån husen), men det verkar som att det inte är ok att röka vid porten, från ett socialt perspektiv


    Corona dit och Corona där. Ja man vet att det finns.

    Men skylla på Corona och rökning är inte detsamma.

    Alla har brister låt dem bara vara, du är lnte perfekt, alla har nån destruktivt saker i sitt liv ingen ska lägga sig i. Som ni vill göra, vad gör ni när det är jobbigt, nervöst jobbigt omkring en. Rökare röker oavsett och kanske röker mer under vissa omständigheter. Andra gör helt andra saker.

    Alla är människor. Faktiskt.
  • Gameofthrones

    Corona dit och Corona där. Ja man vet att det finns.

    Men skylla på Corona och rökning är inte detsamma.

    Alla har brister låt dem bara vara, du är lnte perfekt, alla har nån destruktivt saker i sitt liv ingen ska lägga sig i. Som ni vill göra, vad gör ni när det är jobbigt, nervöst jobbigt omkring en. Rökare röker oavsett och kanske röker mer under vissa omständigheter. Andra gör helt andra saker.

    Alla är människor. Faktiskt.

  • Gameofthrones

    Gör nått trevligt utav det istället för gnäll under dessa tider ta en termos med kaffe, te, utan eran gård.

    Ta en städ dag det är vår nu. Och gör det där lilla köp en fin bra askkopp, fimpa här. =)

  • Nimzay
    Gameofthrones skrev 2020-05-13 21:13:09 följande:

    Corona dit och Corona där. Ja man vet att det finns.

    Men skylla på Corona och rökning är inte detsamma.

    Alla har brister låt dem bara vara, du är lnte perfekt, alla har nån destruktivt saker i sitt liv ingen ska lägga sig i. Som ni vill göra, vad gör ni när det är jobbigt, nervöst jobbigt omkring en. Rökare röker oavsett och kanske röker mer under vissa omständigheter. Andra gör helt andra saker.

    Alla är människor. Faktiskt.


    Fast med den inställningen skulle ju nästintill allt tillslut behöva betraktas som okej/acceptabelt/tillåtet bara för att alla är ju människor liksom, och det funkar ju liksom inte riktigt...  /-:<
  • Gameofthrones

    Kaffe, mjölk och nga muggar ute skriv en trevlig lapp.

    Grannsamverkan, fika men under respekterade former.

    Det uppskattas.

  • Gameofthrones
    Nimzay skrev 2020-05-13 21:18:49 följande:

    Fast med den inställningen skulle ju nästintill allt tillslut behöva betraktas som okej/acceptabelt/tillåtet bara för att alla är ju människor liksom, och det funkar ju liksom inte riktigt...  /-:<


    Ännu en ikke nöjd person som hittar alltid fel.
    Nimzay skrev 2020-05-13 21:18:49 följande:

    Fast med den inställningen skulle ju nästintill allt tillslut behöva betraktas som okej/acceptabelt/tillåtet bara för att alla är ju människor liksom, och det funkar ju liksom inte riktigt...  /-:<


    Nimzay skrev 2020-05-13 21:18:49 följande:

    Fast med den inställningen skulle ju nästintill allt tillslut behöva betraktas som okej/acceptabelt/tillåtet bara för att alla är ju människor liksom, och det funkar ju liksom inte riktigt...  /-:<


    En person blir aldrig nöjd hör jag,
  • Anonym (move)
    Coccolina skrev 2020-05-13 19:52:31 följande:

    Även om det påverkar dina grannar, som inte kan vädra eller vara på gården? Och även om det finns en lekplats och därmed är olagligt. Nej de får hitta något annat ställe att röka på som inte stör deras omgivning...


    Stör och olagligt är två skilda ting. Det finns folk som är överkänsliga mot el, skulle du gå med på att leva strömlöst om denne flytta in som din granne?
  • Tow2Mater
    Coccolina skrev 2020-05-13 19:52:31 följande:
    Även om det påverkar dina grannar, som inte kan vädra eller vara på gården? Och även om det finns en lekplats och därmed är olagligt. Nej de får hitta något annat ställe att röka på som inte stör deras omgivning...
    Ar gården så liten så den inte rymmer både lekande barn och ett par rökare kan halva lekplatsen cementeras över för att ge lite plats även till rökarna. Klart alla ska kunna samsas om man visar lite ömsesidig hänsyn!
Svar på tråden Rökare i porten :/