• Anonym (Eller?)

EU moped vuxen?

Vad skulle ni tycka om ni såg en vuxen åka runt på en EU moped?

Jag har körkort men vi har bara en bil och vill inte ha fler. Däremot skulle jag kunna tänka mig en EU moped till jobbet, handla och så. Billigt!!!

Vad skulle du tänka ?

• Svar på tråden EU moped vuxen?
  • Shameless
    Anonym (Eller?) skrev 2020-05-13 00:25:05 följande:

Vad skulle ni tycka om ni såg en vuxen åka runt på en EU moped?

Jag har körkort men vi har bara en bil och vill inte ha fler. Däremot skulle jag kunna tänka mig en EU moped till jobbet, handla och så. Billigt!!!

Vad skulle du tänka ?

Skulle inte tänka så mycket om det. Bor i en liten stad i Norge och här är det ingen ovanlig syn att se vuxna på mopeder. Köpte själv en moped för några år sedan trots att jag äger en bil. Ett roligare och mer ekonomiskt sätt att ta sig till jobbet.
  • Anonym (tobbe)

Inget speciellt hade en på förra jobbet som körde moppe. Däremot kanske en del tror att du förlorat vanliga körkortet eller något. Däremot skulle jag tänka samma som jag tänker när jag ser tonåringar köra på dom vanliga eu mopederna. Dvs  skoter modellerna. Jag skulle tänka varför vill dom köra på det som kallades för gubbmoppe när jag var ung. För då var det bara gubbar som körde dom. Vi körde crossmodellerna som var bra mycket roligare. Så köp en eu moped av crossmodell istället för dels ser dom mer ut som motorcyklar och sen är dom bra mycket roligare att köra.

• Anonym (...)

Hade själv det ett tag, just för att det är så fantastiskt billigt. Nästan ingen inköpskostnad. Låg rörlig kostnad. Kul att köra.

Jag hade nån som original gick närmare 55km/h. Blir ytterst liten skillnad mot bil, om man ska åka typ enhalvmil till en mil.

Men visst tyckte folk att man var en snål kuf...

• flygrl

Jag bor i Sthlm och ser ofta vuxna på EU-moppe så inget konstigt med det alls. Inte sällan är förarna personer som är coolt välklädda, typ som dom är på väg till reklamfirman eller advokatfirman. Min ena syrras kille har också en faktiskt (han är fullvuxen ;). Det är förresten alltid skotrar och dom passar också bäst till en vuxen person imho.

• Anonym (Varför inte?)

Om det är till jobb och enklare ärenden så varför inte?

• Anonym (tobbe)
    flygrl skrev 2020-05-13 00:45:30 följande:

Jag bor i Sthlm och ser ofta vuxna på EU-moppe så inget konstigt med det alls. Inte sällan är förarna personer som är coolt välklädda, typ som dom är på väg till reklamfirman eller advokatfirman. Min ena syrras kille har också en faktiskt (han är fullvuxen ;). Det är förresten alltid skotrar och dom passar också bäst till en vuxen person imho.

Fast dom är ju så tråkiga och på 90 talet då jag var tonåring och körde moppe då var det bara gamla gubbar som körde skoter. Sen är det lustigt med eu moppar för dom går 55 original. Min moppe gick 60 original. Snuten stoppade mig några ggr men när dom såg att allt var original så var det ok. Dom körde aldrig så dom märkte aldrig att det gick för fort egentligen. Sen var den stabilare att köra än en skoter eftersom den var byggd på samma sätt som motorcyklarna av samma modell. Sen kan man gena lite med en sån eftersom man kan köra lite varsomhelst. Men smaken är som baken. Själv skulle jag vilja få tummen ur och skaffa mig mc kortet så jag kan köpa mig en fin mc.
  • Anonym (Gbg)

Inget jag skulle reagera på överhuvudtaget. Är det ovanligt där du bor?

• Anonym (a)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-05-13 01:12:52 följande:
    Fast dom är ju så tråkiga och på 90 talet då jag var tonåring och körde moppe då var det bara gamla gubbar som körde skoter. Sen är det lustigt med eu moppar för dom går 55 original. Min moppe gick 60 original. Snuten stoppade mig några ggr men när dom såg att allt var original så var det ok. Dom körde aldrig så dom märkte aldrig att det gick för fort egentligen. Sen var den stabilare att köra än en skoter eftersom den var byggd på samma sätt som motorcyklarna av samma modell. Sen kan man gena lite med en sån eftersom man kan köra lite varsomhelst. Men smaken är som baken. Själv skulle jag vilja få tummen ur och skaffa mig mc kortet så jag kan köpa mig en fin mc.
    Skillnaden är väl att de vuxna som vill skaffa en skoter är vuxna på riktigt, medans du verkar vara kvar i tonåren. Själv har jag funderat över skoter, men insett att jag har för långt till jobbet, längs motorvägar.
  • Erkens mamma

Jag har en som jag haft länge.

Bor i stan och här ser man dem överallt. Händer att ungdomar tror att jag är någon jämnårig men i övrigt är det få som reagerar.

Väldigt smidigt fordon, billigt, slipper trängselskatt.

• Anonym (Hold my beer)

Det beror på personen. En fet jävel i mysbyxor och en cigg i mungipan är ju så trashigt det kan bli. En kille med chic hjälm och kostym, då skulle jag nog mest bli avis och också vilja ha en ;)

• Anonym (ö)

Bara du inte kör den på gångväg eller cykelväg så bryr jag mig inte

• neverpreggo

Har en bekant som hade så. Jättesmidigt och fungerade bra för den familjen.

• Anonym (tobbe)
    Anonym (a) skrev 2020-05-13 08:04:46 följande:
    Skillnaden är väl att de vuxna som vill skaffa en skoter är vuxna på riktigt, medans du verkar vara kvar i tonåren. Själv har jag funderat över skoter, men insett att jag har för långt till jobbet, längs motorvägar.
    Nej jag är inte kvar i tonåren. Men jag vill inte ha något som 80 åringar körde när jag växte upp. Jag föredrar motorcyklar framför rullator om jag säger så. Sen för egen del skulle jag nog inte skaffa moped överhuvudtaget utan en mc istället. Är roligare. Har dock inget emot dom som kör moppe. Körberg började samla på moppar har jag för mig då han åkte fast för rattfylla och behövde transportmedel.
  • Jonnynilsson

Vi har en EU-skoter (Viarelli GT1) i familjen som alla använder för små ärenden och själv åker jag på den till jobbet när jag inte åker på motorcykeln eller det är dåligt väder för då blir det bilen.

Som andra skrivit så är det billigt färdmedel. Köp en begagnad och ha enbart trafikförsäkring. Helförsäkring kostar mer än vad den är värd.

Jag gav 2500:- för den begagnad. Hade gått 200 mil och var två år men i gott skick. Vi har haft den i tio år nu och den har rullat 3000 mil. Bytt däck och variatorrem några gånger. Har även bytt hela variatorn då den var utsliten. Men det är billiga, jag rent av löjligt billiga, reservdelar.

Byt olja i motor och slutväxel var 300 mil. Enkelt gjort och förlänger livslängden. Komplettera med topbox så har du rejält med plats för att handla på vägen hem.

• flygrl
    Anonym (tobbe) skrev 2020-05-13 01:12:52 följande:

Anonym (tobbe) skrev 2020-05-14 00:18:07 följande:

Nej jag är inte kvar i tonåren. Men jag vill inte ha något som 80 åringar körde när jag växte upp. Jag föredrar motorcyklar framför rullator om jag säger så. Sen för egen del skulle jag nog inte skaffa moped överhuvudtaget utan en mc istället. Är roligare. Har dock inget emot dom som kör moppe. Körberg började samla på moppar har jag för mig då han åkte fast för rattfylla och behövde transportmedel.

Snackade med en man jag känner som också va ung på 90-talet (själv va jag för ung, född -97) och han berättade att skotermodellerna blev poppis mot slutet av 90-talet och att det snarare va moppar av den här typen som sågs som gubbiga då (Piaggio Ciao tex.):

Fast det kanske va annorlunda innan skotrarna blev så poppis igen. För va jag förstått va dom också vanliga bland ungdomar på typ 60-talet. Sen finns det ju skotrar som är motorcyklar med med större motor och så.

Fan, jag blir faktiskt lite sugen skaffa en skoter jag med. I snygga design och med cool hjälm till. Och så får du skaffa mc-kort och en riktigt tuff mc. En Harley kanske?
  • Shameless
    flygrl skrev 2020-05-15 01:42:23 följande:

Snackade med en man jag känner som också va ung på 90-talet (själv va jag för ung, född -97) och han berättade att skotermodellerna blev poppis mot slutet av 90-talet och att det snarare va moppar av den här typen som sågs som gubbiga då (Piaggio Ciao tex.):

Fast det kanske va annorlunda innan skotrarna blev så poppis igen. För va jag förstått va dom också vanliga bland ungdomar på typ 60-talet. Sen finns det ju skotrar som är motorcyklar med med större motor och så.

Fan, jag blir faktiskt lite sugen skaffa en skoter jag med. I snygga design och med cool hjälm till. Och så får du skaffa mc-kort och en riktigt tuff mc. En Harley kanske?

Fast den där på bilden är ju ingen scooter. Såhär ser de ut:

• flygrl
    Shameless skrev 2020-05-15 16:12:33 följande:

Fast den där på bilden är ju ingen scooter. Såhär ser de ut:

Fast nu påstod jag ju inte att moppen i mitt inlägg är en skoter utan att det va moppar som den som sågs som gubbiga när skotrarna blivit poppis bland ungdomar i slutet av 90-talet. Är du med?
  • Anonym (tobbe)
    flygrl skrev 2020-05-15 01:42:23 följande:
    Anonym (tobbe) skrev 2020-05-14 00:18:07 följande:

Nja det var senare som dom blev populär det var först när eu-mopederna kom. Dom första som kom var skotermodeller och det var väl troligen därför som ungdomarna körde dom och sen har det fortsatt. Minns en av mina yngre kusiner skaffade en när han blev 15år men den tog rejält med stryk eftersom han försökte köra den som en crossmoped och det är dom inte alls gjorda för. Men när jag var i den åldern då var det mest gubbar som hade skoter troligen eftersom dom var lättare att kliva på om dom var stela. Om dom inte hade invalidmoppe vill säga. Att jag gillade crossmodellen var troligen för jag gillade att hoppa och köra i skogen och sånt. Och min gick ju över 60 original så den gick ju lika fort som en eu-moped i vilket fall. Men ska du skaffa skoter skaffa inte dom fula som ungdomarna kör omkring på nu det finns ju dom med mer klassisk design som är mer stilrena och snyggare.
  • flygrl
    Anonym (tobbe) skrev 2020-05-17 23:53:42 följande:

Nja det var senare som dom blev populär det var först när eu-mopederna kom. Dom första som kom var skotermodeller och det var väl troligen därför som ungdomarna körde dom och sen har det fortsatt. Minns en av mina yngre kusiner skaffade en när han blev 15år men den tog rejält med stryk eftersom han försökte köra den som en crossmoped och det är dom inte alls gjorda för. Men när jag var i den åldern då var det mest gubbar som hade skoter troligen eftersom dom var lättare att kliva på om dom var stela. Om dom inte hade invalidmoppe vill säga. Att jag gillade crossmodellen var troligen för jag gillade att hoppa och köra i skogen och sånt. Och min gick ju över 60 original så den gick ju lika fort som en eu-moped i vilket fall. Men ska du skaffa skoter skaffa inte dom fula som ungdomarna kör omkring på nu det finns ju dom med mer klassisk design som är mer stilrena och snyggare.

Ok, jag va ju inte med back in the days...

Men både crossmoppar och skotrar kan ju va EU-mopeder. Det handlar väl om hur fort dom får gå och om man måste ha förarbevis för framföra dom.

Om jag skaffar en skoter vill jag absolut ha en i klassisk modell, typ en Vespa och så cool hjälm till.
Svar på tråden EU moped vuxen?