Inlägg från: Anonym (tobbe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tobbe)

EU moped vuxen?

Inget speciellt hade en på förra jobbet som körde moppe. Däremot kanske en del tror att du förlorat vanliga körkortet eller något. Däremot skulle jag tänka samma som jag tänker när jag ser tonåringar köra på dom vanliga eu mopederna. Dvs  skoter modellerna. Jag skulle tänka varför vill dom köra på det som kallades för gubbmoppe när jag var ung. För då var det bara gubbar som körde dom. Vi körde crossmodellerna som var bra mycket roligare. Så köp en eu moped av crossmodell istället för dels ser dom mer ut som motorcyklar och sen är dom bra mycket roligare att köra.

• Anonym (tobbe)
    flygrl skrev 2020-05-13 00:45:30 följande:

Jag bor i Sthlm och ser ofta vuxna på EU-moppe så inget konstigt med det alls. Inte sällan är förarna personer som är coolt välklädda, typ som dom är på väg till reklamfirman eller advokatfirman. Min ena syrras kille har också en faktiskt (han är fullvuxen ;). Det är förresten alltid skotrar och dom passar också bäst till en vuxen person imho.

Fast dom är ju så tråkiga och på 90 talet då jag var tonåring och körde moppe då var det bara gamla gubbar som körde skoter. Sen är det lustigt med eu moppar för dom går 55 original. Min moppe gick 60 original. Snuten stoppade mig några ggr men när dom såg att allt var original så var det ok. Dom körde aldrig så dom märkte aldrig att det gick för fort egentligen. Sen var den stabilare att köra än en skoter eftersom den var byggd på samma sätt som motorcyklarna av samma modell. Sen kan man gena lite med en sån eftersom man kan köra lite varsomhelst. Men smaken är som baken. Själv skulle jag vilja få tummen ur och skaffa mig mc kortet så jag kan köpa mig en fin mc.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (a) skrev 2020-05-13 08:04:46 följande:
    Skillnaden är väl att de vuxna som vill skaffa en skoter är vuxna på riktigt, medans du verkar vara kvar i tonåren. Själv har jag funderat över skoter, men insett att jag har för långt till jobbet, längs motorvägar.
    Nej jag är inte kvar i tonåren. Men jag vill inte ha något som 80 åringar körde när jag växte upp. Jag föredrar motorcyklar framför rullator om jag säger så. Sen för egen del skulle jag nog inte skaffa moped överhuvudtaget utan en mc istället. Är roligare. Har dock inget emot dom som kör moppe. Körberg började samla på moppar har jag för mig då han åkte fast för rattfylla och behövde transportmedel.
  • Anonym (tobbe)
    flygrl skrev 2020-05-15 01:42:23 följande:
    Anonym (tobbe) skrev 2020-05-14 00:18:07 följande:

Nej jag är inte kvar i tonåren. Men jag vill inte ha något som 80 åringar körde när jag växte upp. Jag föredrar motorcyklar framför rullator om jag säger så. Sen för egen del skulle jag nog inte skaffa moped överhuvudtaget utan en mc istället. Är roligare. Har dock inget emot dom som kör moppe. Körberg började samla på moppar har jag för mig då han åkte fast för rattfylla och behövde transportmedel.

Snackade med en man jag känner som också va ung på 90-talet (själv va jag för ung, född -97) och han berättade att skotermodellerna blev poppis mot slutet av 90-talet och att det snarare va moppar av den här typen som sågs som gubbiga då (Piaggio Ciao tex.):

Fast det kanske va annorlunda innan skotrarna blev så poppis igen. För va jag förstått va dom också vanliga bland ungdomar på typ 60-talet. Sen finns det ju skotrar som är motorcyklar med med större motor och så.

Fan, jag blir faktiskt lite sugen skaffa en skoter jag med. I snygga design och med cool hjälm till. Och så får du skaffa mc-kort och en riktigt tuff mc. En Harley kanske?
    Nja det var senare som dom blev populär det var först när eu-mopederna kom. Dom första som kom var skotermodeller och det var väl troligen därför som ungdomarna körde dom och sen har det fortsatt. Minns en av mina yngre kusiner skaffade en när han blev 15år men den tog rejält med stryk eftersom han försökte köra den som en crossmoped och det är dom inte alls gjorda för. Men när jag var i den åldern då var det mest gubbar som hade skoter troligen eftersom dom var lättare att kliva på om dom var stela. Om dom inte hade invalidmoppe vill säga. Att jag gillade crossmodellen var troligen för jag gillade att hoppa och köra i skogen och sånt. Och min gick ju över 60 original så den gick ju lika fort som en eu-moped i vilket fall. Men ska du skaffa skoter skaffa inte dom fula som ungdomarna kör omkring på nu det finns ju dom med mer klassisk design som är mer stilrena och snyggare.
Svar på tråden EU moped vuxen?