flygrl skrev 2020-05-15 01:42:23 följande:
Anonym (tobbe) skrev 2020-05-14 00:18:07 följande:
Nej jag är inte kvar i tonåren. Men jag vill inte ha något som 80 åringar körde när jag växte upp. Jag föredrar motorcyklar framför rullator om jag säger så. Sen för egen del skulle jag nog inte skaffa moped överhuvudtaget utan en mc istället. Är roligare. Har dock inget emot dom som kör moppe. Körberg började samla på moppar har jag för mig då han åkte fast för rattfylla och behövde transportmedel.
Snackade med en man jag känner som också va ung på 90-talet (själv va jag för ung, född -97) och han berättade att skotermodellerna blev poppis mot slutet av 90-talet och att det snarare va moppar av den här typen som sågs som gubbiga då (Piaggio Ciao tex.):
Fast det kanske va annorlunda innan skotrarna blev så poppis igen. För va jag förstått va dom också vanliga bland ungdomar på typ 60-talet. Sen finns det ju skotrar som är motorcyklar med med större motor och så.
Fan, jag blir faktiskt lite sugen skaffa en skoter jag med. I snygga design och med cool hjälm till. Och så får du skaffa mc-kort och en riktigt tuff mc. En Harley kanske?

Nja det var senare som dom blev populär det var först när eu-mopederna kom. Dom första som kom var skotermodeller och det var väl troligen därför som ungdomarna körde dom och sen har det fortsatt. Minns en av mina yngre kusiner skaffade en när han blev 15år men den tog rejält med stryk eftersom han försökte köra den som en crossmoped och det är dom inte alls gjorda för. Men när jag var i den åldern då var det mest gubbar som hade skoter troligen eftersom dom var lättare att kliva på om dom var stela. Om dom inte hade invalidmoppe vill säga. Att jag gillade crossmodellen var troligen för jag gillade att hoppa och köra i skogen och sånt. Och min gick ju över 60 original så den gick ju lika fort som en eu-moped i vilket fall. Men ska du skaffa skoter skaffa inte dom fula som ungdomarna kör omkring på nu det finns ju dom med mer klassisk design som är mer stilrena och snyggare.