• LHUF

    Varför behandlar man inte alltid halsfluss? Om test visat positivt?

    En nyfiken fråga, om man misstänker halsfluss och tar ett positivt test på streptokocker, ibland vill de inte skriva ut antibiotika och ibland skriver de ut. De säger att för det mesta läker det av sig själv.

    Men så läser man ibland om personer som hamnar i septisk chock av halsflussbakterier och en del andra som mår riktigt dåligt.. hur kan de då säga att det läker ut av sig själv och att det bara förkortar med någon dag om man får antibiotika?

    Frågar för jag ligger hemma med endast halsont upp i ena sidan och tycker mig se lite vita prickar på ena halsmandeln. Har en fysisk läkartid bokad imorgon för test men skickade bilder till en nätdoktor idag för att se vad han trodde. Men han tyckte det var svårt att se men sa även att det oftast läker av sig själv.

    Vet att mkt pratas om resistenta bakterier osv

  • Svar på tråden Varför behandlar man inte alltid halsfluss? Om test visat positivt?
  • Drottningen1970

    Därför att man vill minska antibiotikabruket och tycket att det är rimligare att enskilda människor och barn lider i samband med halsfluss och öroninflammation iställlet för att förbjuda onödig antibiotikaanvändning inom köttproduktionen.

  • Solblomma30

    Men kära nån vilket svar du fick ovanför. Anledningen till att man inte behandlar halsfluss med antibiotika per automatik är som du själv skrev för att det ofta bara förkortar sjukdomen med någon/några dagar. En normalfrisk människa klarar att läka ut en halsfluss själv. Det finns alltid människor som råkar ut för något otäckt pga av vanliga bakterier (eller virus för den delen), och man kan ju faktiskt exempelvis dö av vanlig magsjuka också, men gällande halsfluss har man inom vården bedömt att chanserna att tillfriskna utan antibiotika är så goda att antibiotika inte behövs i normalfallet. Och det säger man ju inte för att göra folk sjuka liksom,

    Jag tycker att det är jättebra att sjukvården försöker minska med på antibiotikaanvändandet för vi måste se till att resistensen mot antibiotika inte ökar. Det är inte roligt när man drabbas av något som inte kan läka utan antibiotika och det visar sig att bakterien har blivit resistent mot behandlingen. DÅ har vi ett problem.

    Hoppas du mår bättre snart!

  • Mascaraklumpar

    Har man ett positivt test i kombination med vissa specifika symptom så visar studier att det lönar sig att behandla. Har man enbart ett positivt test men inte tillräckligt många symptom så vinner man inget på antibiotikabehandling, och i dessa fall är risken för komplikationer också låg även om man inte behandlas.

  • Vargaflickan

    Min kusin har ofta halsfluss. Den tiden det skulle ta för honom att ringa och boka tid hos läkaren, få en tid och få medicin utskrivet så har det alltid hunnit läka ut av sig själv... Så det är för det mesta helt onödigt att behandla halsfluss.

  • Drottningen1970
    Solblomma30 skrev 2020-05-13 14:21:04 följande:

    Men kära nån vilket svar du fick ovanför. Anledningen till att man inte behandlar halsfluss med antibiotika per automatik är som du själv skrev för att det ofta bara förkortar sjukdomen med någon/några dagar. En normalfrisk människa klarar att läka ut en halsfluss själv. Det finns alltid människor som råkar ut för något otäckt pga av vanliga bakterier (eller virus för den delen), och man kan ju faktiskt exempelvis dö av vanlig magsjuka också, men gällande halsfluss har man inom vården bedömt att chanserna att tillfriskna utan antibiotika är så goda att antibiotika inte behövs i normalfallet. Och det säger man ju inte för att göra folk sjuka liksom,

    Jag tycker att det är jättebra att sjukvården försöker minska med på antibiotikaanvändandet för vi måste se till att resistensen mot antibiotika inte ökar. Det är inte roligt när man drabbas av något som inte kan läka utan antibiotika och det visar sig att bakterien har blivit resistent mot behandlingen. DÅ har vi ett problem.

    Hoppas du mår bättre snart!


    Ja vaddå? Ett par dagars lidande är värt mycket att slippa. Det skulle inte vara ett problem att ge sjuka antibiotika om det var förbjudet med förebyggande antibiotika inom djurhållningen. Problemet med antibiotika har inte uppstått för att sjuka människor får antibiotika utanför att det används onödigt i enorma

    Mängder inom köttindustrin. Och eftersom världen inte bestämt sig för att förbjuda detta så är min slutsats helt korrekt. Att man tycker det är viktigare att användningen inom industrin får fortgå än att lindra för sjuka människor och barn.
  • Maddi

    Studier har visat att antibiotika förkortar sjukdomen någon dag och dom vill minska användandet av antibiotika vissa bakterier har blir motståndskraftiga mot viss antibiotika. Så när man verkligen måste ha så kanske det inte hjälper.

  • Solblomma30
    Drottningen1970 skrev 2020-05-13 15:31:18 följande:

    Ja vaddå? Ett par dagars lidande är värt mycket att slippa. Det skulle inte vara ett problem att ge sjuka antibiotika om det var förbjudet med förebyggande antibiotika inom djurhållningen. Problemet med antibiotika har inte uppstått för att sjuka människor får antibiotika utanför att det används onödigt i enorma

    Mängder inom köttindustrin. Och eftersom världen inte bestämt sig för att förbjuda detta så är min slutsats helt korrekt. Att man tycker det är viktigare att användningen inom industrin får fortgå än att lindra för sjuka människor och barn.


    Nu beslutar ju inte samma människor om antibiotikaanvändning i vården som inom köttindustrin så det är en ganska onödig jämförelse även om det vore bra med minskad användning inom andra områden än vården såklart. Sen är det ju som Mascaraklumpar skriver inte så att man aldrig får antibiotika om man har en halsfluss som kräver det. Det är de lindrigare formerna av halsfluss som ska självläka. Så något enormt lidande för dessa människor handlar det inte om. Jag har själv haft halsfluss flera gånger sista åren utan antiobiotika. Har inte varit tal om något onödigt lidande för min del.
  • Drottningen1970
    Solblomma30 skrev 2020-05-13 17:15:46 följande:

    Nu beslutar ju inte samma människor om antibiotikaanvändning i vården som inom köttindustrin så det är en ganska onödig jämförelse även om det vore bra med minskad användning inom andra områden än vården såklart. Sen är det ju som Mascaraklumpar skriver inte så att man aldrig får antibiotika om man har en halsfluss som kräver det. Det är de lindrigare formerna av halsfluss som ska självläka. Så något enormt lidande för dessa människor handlar det inte om. Jag har själv haft halsfluss flera gånger sista åren utan antiobiotika. Har inte varit tal om något onödigt lidande för min del.


    Man som i mänskligheten...jag har varit med om att nekande till antibiotika orsakat rätt rejält lidande.
  • Solblomma30
    Drottningen1970 skrev 2020-05-13 17:18:39 följande:

    Man som i mänskligheten...jag har varit med om att nekande till antibiotika orsakat rätt rejält lidande.


    Att man inte har nekat antibiotika har dock orsakat väldugt mycket lidande också, troligtvis mer. Inte kul att få MRSA i ett sår exempelvis.
  • LHUF

    Tack för alla svar, jag har precis lämnat ett prov, men inte fått svar ännu. Jag förstår såklart riskerna med resistens mot antibiotika men man blir ju bara nojjig över saker som kan hända.


    Tilde 080319, Hugo 110203
  • Linnea.12

    Jag får jätte besvär av halsfluss går på en dag att jag blir dundersjuk. Sist fick jag dessutom halsböld och då hjälper inte antibiotika så läget förvärrades. Jag hade så ont, blev hes och hade jätte problem att svälja kunde inte äns prata jag lät hämsk, luktade illa i munnen och hade hög feber och feberfrossa. Jag har alltid fått antibiotika och aldrig att jag väntar mer än till nästa dag innan jag uppsöker akut. Jag skulle väl ta bort halsmandlarna igentligen. Jag kan få halsfluss vilken tid som helst under året och till och med fler gånger under samma år. Jag skulle aldrig gå från vården utan antibiotika eftersom jag blir så otroligt dålig.

  • Vinterankan

    Jag har fått antibiotika för halsfluss men då var jag verkligen jättedålig. Kunde knappt andas om jag låg på fel sätt för att jag var så uppsvälld. Men om man inte är jättesjuk så finns det ingen anledning, bra att man är återhållsam. I södra Europa tex är antibiotikaresistensen ett mycket större problem än här.

  • Drottningen1970
    Solblomma30 skrev 2020-05-13 17:41:01 följande:

    Att man inte har nekat antibiotika har dock orsakat väldugt mycket lidande också, troligtvis mer. Inte kul att få MRSA i ett sår exempelvis.


    Se mitt svar ovan. Det är inte antibiotika till sjuka månniskor och djur som orsakat problemet med resistenta bakterier utan att det används förebyggande inom köttindustrin.
  • Solblomma30
    Drottningen1970 skrev 2020-05-14 22:06:27 följande:

    Se mitt svar ovan. Det är inte antibiotika till sjuka månniskor och djur som orsakat problemet med resistenta bakterier utan att det används förebyggande inom köttindustrin.


    All antibiotikaanvändning bidrar såklart till problemet. Även mänsklig. Men vi lägger ner diskussionen här tycker jag.
  • Amak

    Jag bytte till privat läkare på grund av att min vanliga vårdcentral vägrade ge mig penicillin för min halsfluss. Jag var så otroligt dålig och hade så ont, jag hade inte sovit på två dygn och kunde inte tala, äta eller ens svälja min egen saliv, utan spottade den i en kopp dygnet runt.  Det var magiskt att få penicillinet, jag blev bättre på timmar. Jag fattar inte hur de kunde neka mig penicillin på min vanliga vårdcentral. Nej, jag förstår inte varför de gör så om någon mår så dåligt. 

Svar på tråden Varför behandlar man inte alltid halsfluss? Om test visat positivt?