• Wed 13 May 2020 17:32
    985 visningar
    24 svar
    24
    985

    (O)lyckligt gift

    Hej

    Okej, rubriken är överdriven. Men, jag är en kille på 32 år som varit gift med min fru i snart tre år. Generellt har vi det bra ihop, men jag mår inte så bra själv p.g.a. mitt dilemma nedan.

    Samtidigt känner jag, trots att jag är introvert och inte behöver så mycket socialt umgänge, att det hade varit givande att ha fler vänner än den enda killkompis jag har idag. Jag vill också kunna ha tjejkompisar, och jag känner att jag inte vill leva ett helt liv där jag inte umgås med någon annan tjej än min fru.

    Finns det någon här som känner igen sig i detta? Tips på hur man berättar det här för sin fru? Nu handlar det ju inte om att jag vill skiljas, utan jag vill skaffa fler vänner, både killar och tjejer, och fortsätta vara gift.

    Tacksam för svar och att bolla lite tankar om detta.

  • Svar på tråden (O)lyckligt gift
  • Sun 17 May 2020 01:32
    #11
    No Logo skrev 2020-05-14 09:03:13 följande:

    Börja med att säga att du skulle önska att NI hade fler vänner, och se var den diskussionen leder.


    Tror du det fungerar även om hon har flera tjejkompisar sedan säkert 10 - 15 år tillbaka? Hon är nöjd med sin vänkrets så det gör ju det svårare för mig känner jag.
  • Sun 17 May 2020 01:33
    #12
    +1

    För mig låter det jätte konstigt att du vill ha tjejkompisar. Varför vill du ha de? Förstår ifall du vill ha mer kompisar överlag tillsammans med din fru, tex parmiddagar. Men varför just tjejkompisar?

    Känner du dig helt seriöst olycklig gift för att du inte har tjejkompisar?

  • Sun 17 May 2020 01:39
    #13
    Kjell2 skrev 2020-05-14 09:13:24 följande:
    Hur hade du tänkte skaffa fler kvinnliga vänner, Tinder eller genom att du och din fru bjuder hem andra par eller gör något tillsammans utanför hemmet?
    Nä inget Tinder eller dejtingsidor eller så, det är för oseriöst. Jag är inte den som är så social heller så att träffa någon på en kurs eller i en förening är också rätt så uteslutet. Återstår gör internet, och där finns ju inte de mest seriösa människor om man säger så.

    Det hade ju varit kul att kunna träffa en annat par för då är det inte alls konstigt, då kommer ju förhoppningsvis alla att prata med alla och jag ser gärna att hon har killkompisar för det är ju bra för mig också. Jag tänker ju att även om det är "min" tjejkompis eller "hennes" killkompis så ska vi ju alla umgås ibland också.

    Parmiddag är väl en klassiker. Har aldrig varit på det men det känns som att det kan bli väldigt stelt om det inte klaffar.
  • Sun 17 May 2020 01:46
    #14
    Gravid99 skrev 2020-05-17 01:33:34 följande:

    För mig låter det jätte konstigt att du vill ha tjejkompisar. Varför vill du ha de? Förstår ifall du vill ha mer kompisar överlag tillsammans med din fru, tex parmiddagar. Men varför just tjejkompisar?

    Känner du dig helt seriöst olycklig gift för att du inte har tjejkompisar?


    Som jag skrev så är olyckligt gift en överdrift, men måste ha en rubrik som gör att folk går in och läser ens inlägg.

    Jag har inte kvar någon kompis från barndomen eller plugget/högskolan, och vill inte heller för de är inget jag har något gemensamt med. Har lyckats skaffa en killkompis sedan ca ett år tillbaka och det är toppen. Men man får ut olika saker av kill- och tjejkompisar och jag vill ha ett liv där det är naturligt att ha vänner av olika kön. Jag ser gärna att min fru har killkompisar. Men att jag då tappat alla vänner jag haft genom livet gör ju inte att jag bara vill umgås med killar från och med nu.

    Jag går gärna på parmiddagar, men det finns ju inte folk som vill göra det att hitta någonstans på nätet. Men om det klaffar så är det jättebra för då pratar förhoppningsvis alla med alla, fast "risken" är att jag blir vän med killen och frun med tjejen och det är inte så jag vill att det ska bli.
  • Sun 17 May 2020 03:10
    #15

    Har du några intressen eller hobbys ts? Något intresse du och din fru har gemensamt som ni kan börja ägna er åt och skaffa vänner ihop den vägen?

    Jag tycker inte det är konstigt att du vill ha tjejkompisar, det är lite synd på ett sätt att det ska vara så uppdelat så man inte ska kunna vara kompis med halva jordens befolkning bara för att de är av andra könet. Man är ju knappast intresserad av alla man träffar av motsatt kön, tvärtom är det bara ett fåtal man blir intresserad av och som ens skulle kunna vara ett hot. Jag hoppas inte din fru behöver tänka att du har dåliga avsikter. Hon förstår nog att du vill ha fler vänner om du bara har en kompis.

    För att börja samtalet kanske du ska visa henne den här tråden kanske för här beskriver du väldigt bra varför du vill ha nya vänner och dina tankar bakom. Lycka till :)

  • Sun 17 May 2020 19:52
    #16
    Silverjenny skrev 2020-05-17 03:10:04 följande:

    Har du några intressen eller hobbys ts? Något intresse du och din fru har gemensamt som ni kan börja ägna er åt och skaffa vänner ihop den vägen?

    Jag tycker inte det är konstigt att du vill ha tjejkompisar, det är lite synd på ett sätt att det ska vara så uppdelat så man inte ska kunna vara kompis med halva jordens befolkning bara för att de är av andra könet. Man är ju knappast intresserad av alla man träffar av motsatt kön, tvärtom är det bara ett fåtal man blir intresserad av och som ens skulle kunna vara ett hot. Jag hoppas inte din fru behöver tänka att du har dåliga avsikter. Hon förstår nog att du vill ha fler vänner om du bara har en kompis.

    För att börja samtalet kanske du ska visa henne den här tråden kanske för här beskriver du väldigt bra varför du vill ha nya vänner och dina tankar bakom. Lycka till :)


    Visst har jag intressen, men nog inga direkta hobbys. Vi gillar båda att resa och göra utflykter och då har vi väldigt trevligt ihop men annars kan jag inte direkt komma på några gemensamma intressen. Men om vi pratar om vad vi båda tycker är roligt så kanske vi hittar något vi kan göra med ett annat par.

    Du tänker precis som jag. Det är så tråkigt att det är så uppdelat för det är ju faktiskt ett "problem" vi själva skapat, att göra det som något konstigt att ha vänner av motsatt kön. Det finns ju lika många personer av motsatt kön som man skulle kunna trivas och ha roligt med som det gör av personer med samma kön som dig själv. Precis som du säger, man är ju knappast intresserad av alla av motsatt kön.

    Tack för tipsen! :)
  • Sun 17 May 2020 22:03
    #17
    Soulhunter87 skrev 2020-05-17 01:32:16 följande:

    Tror du det fungerar även om hon har flera tjejkompisar sedan säkert 10 - 15 år tillbaka? Hon är nöjd med sin vänkrets så det gör ju det svårare för mig känner jag.


    Har ni gemensamma vänner?
  • Mon 18 May 2020 21:10
    #18
    No Logo skrev 2020-05-17 22:03:47 följande:
    Har ni gemensamma vänner?
    Nej, det skulle jag inte kalla det. Hon har tre stycken tjejkompisar som jag förvisso kommer bra överens med alla tre, men det känns ju inte som att de är gemensamma vänner eftersom det är hennes barndomsvänner och att de "umgås" med mig bara för att jag är hennes man.
  • Mon 18 May 2020 21:51
    #19

    Du kanske kan säga att du önskar att du hade lika goda vänner som hon har, och att du ska göra en ansträngning att få vänner. Du måste kanske inte nämna kön på de presumtiva vännerna i det här tidiga stadiet.

    Vill du inte att ni ska ha gemensamma vänner? Det kan ju annars vara tillfälle att föreslå att ni tillsammans kan försöka skaffa par-vänner.

  • Wed 20 May 2020 12:57
    #20
    No Logo skrev 2020-05-18 21:51:28 följande:

    Du kanske kan säga att du önskar att du hade lika goda vänner som hon har, och att du ska göra en ansträngning att få vänner. Du måste kanske inte nämna kön på de presumtiva vännerna i det här tidiga stadiet.

    Vill du inte att ni ska ha gemensamma vänner? Det kan ju annars vara tillfälle att föreslå att ni tillsammans kan försöka skaffa par-vänner.


    Du har en poäng, men jag tänker att oavsett om jag inte specifikt  säger tjejkompisar så kan det ändå bli fel om jag börjar prata med en tjej på nätet. Det är ju där jag lär träffa någon eftersom jag inte går ut på klubb och i föreningar är det också svårt att hitta vänner. De flesta är inte med i föreningar för att träffa vänner utan de är med där tillsammans med sina redan befintliga vänner.

    Jo jag ser gärna att vi har nya gemensamma vänner. Vi har försökt att lägga upp annonser/skriva till andra par men det har inte blviit nåt.
  • Wed 20 May 2020 18:13
    #21
    +1
    Soulhunter87 skrev 2020-05-20 12:57:34 följande:

    Du har en poäng, men jag tänker att oavsett om jag inte specifikt  säger tjejkompisar så kan det ändå bli fel om jag börjar prata med en tjej på nätet. Det är ju där jag lär träffa någon eftersom jag inte går ut på klubb och i föreningar är det också svårt att hitta vänner. De flesta är inte med i föreningar för att träffa vänner utan de är med där tillsammans med sina redan befintliga vänner.

    Jo jag ser gärna att vi har nya gemensamma vänner. Vi har försökt att lägga upp annonser/skriva till andra par men det har inte blviit nåt.


    Tja, ska du hitta vännerna på nätet kan det ju lätt uppfattas som att du raggar, både av din fru och av dem du kontaktar. Har du hittat några online-vänföreningar eller hur tänkte du gå tillväga? De flesta brukar träffa nya vänner genom kompisars kompisar, släktingar, jobb, skola, träning, grannar, hunden, föreningar, intressen, och om de har barn genom barnens kompisar. Men här på FL dyker det ibland upp par som söker nya vänner, kanske bor någon av dem lämpligt till. Obs! Annonser där ?Par söker par? brukar inte avse fikakompisar.
  • Thu 21 May 2020 18:29
    #22
    No Logo skrev 2020-05-20 18:13:37 följande:
    Tja, ska du hitta vännerna på nätet kan det ju lätt uppfattas som att du raggar, både av din fru och av dem du kontaktar. Har du hittat några online-vänföreningar eller hur tänkte du gå tillväga? De flesta brukar träffa nya vänner genom kompisars kompisar, släktingar, jobb, skola, träning, grannar, hunden, föreningar, intressen, och om de har barn genom barnens kompisar. Men här på FL dyker det ibland upp par som söker nya vänner, kanske bor någon av dem lämpligt till. Obs! Annonser där ?Par söker par? brukar inte avse fikakompisar.
    Absolut, jag är medveten om det. Jag har hittat ett fåtal sidor som riktar sig till folk som vill hitta vänner, men det är tyvärr mestadels oseriösa som hänger där och de få man skriver till svarar inte. De exempel du ger på var man hittar vänner fungerar inte för mig, av olika anledningar. Orkar inte förklara varför på varje punkt, men så är det.

    Det enda jag kan tänka mig utöver internet är att gå med i nån förening, men det är också svårt på en mindre ort. Får kanske ge det en ny chans och se om där finns någon som kan vara intressant. Haha, jag vet att de inte brukar vilja ha fika-kompisar ;). Jag har skrivit till par söker par som varit tydliga med att syftet är vänskap, men de har inte svarat.
  • Sat 23 May 2020 17:50
    #23

    Tycker det är lite missvisande att säga att du är (o)lyckligt gift; det får det som att framstå som att det är din fru som håller dig ifrån att skaffa vänner, när det egentligen handlar om att du (som introvert?) har svårt att skaffa vänner.

    Hur är det med killkompisen - kan inte han introducera dig för några av sina vänner? Kanske kan du hitta kompisar där. Din frus väninnor, har inte de makar eller pojkvänner som ni kan bjuda med på parmiddagar el dyl?

  • Sat 23 May 2020 20:30
    #24
    No Logo skrev 2020-05-23 17:50:27 följande:

    Tycker det är lite missvisande att säga att du är (o)lyckligt gift; det får det som att framstå som att det är din fru som håller dig ifrån att skaffa vänner, när det egentligen handlar om att du (som introvert?) har svårt att skaffa vänner.

    Hur är det med killkompisen - kan inte han introducera dig för några av sina vänner? Kanske kan du hitta kompisar där. Din frus väninnor, har inte de makar eller pojkvänner som ni kan bjuda med på parmiddagar el dyl?


    Ja, min introversion gör att jag har svårt att hitta/skaffa vänner. Men de gånger jag fått kontakt med någon eller sagt till min fru att jag vill skaffa vänner, så har hon blivit irriterad och inte velat prata om det. Därför känner jag mig också hämmad.

    Killkompisen är också introvert och har inte många andra vänner, så nej, det är inget alternativ. Jo, fruns vänner har partners och av dem är det väl ett par vi träffar men de är minst sagt väldigt speciella och inga som varken jag eller min fru vill träffa mer än nån gång per år ;). En annan väninna med partner har vi träffat en gång men det var inte så lyckat. Återstår gör en tredje väninna som nyss skaffat kille, tydligen lika introvert som mig så det hade kanske funkat. Då kan frun och väninnan prata och han och jag sitta tysta - alla är nöjda och har trevligt ;D.
Svar på tråden (O)lyckligt gift