• Belinday

    Tvillingar 2020

    Hej

    Jag väntar mina första barn, tvillingar. Bf 12 nov. Finns de några mer blivande tvillingmammor där ute ?

  • Svar på tråden Tvillingar 2020
  • Waiting for you

    Spännande att få veta könen! Jag har inte mitt rul förens i början på augusti så får vänta lite till.

    Vi beställde vagn i förra veckan! Väldigt tidigt men kändes skönt att ha det gjort, vi ska inte hämta ut den förens i november.

    Vet ni om det är enäggs eller tvåäggs? Eller ja, Belinday vet ju att du ska ha tvåäggs eftersom det är en av varje :) visste du det innan? Till oss har de sagt att man inte kan se det innan de föds, om de inte har olika kön. Men det verkar som många andra vet mkt tidigare om de är enäggs eller inte. Det spelar ju egentligen ingen roll men är nyfiken på om de har samma kön eller inte!

  • LFF
    Waiting for you skrev 2020-06-24 11:05:16 följande:

    Spännande att få veta könen! Jag har inte mitt rul förens i början på augusti så får vänta lite till.

    Vi beställde vagn i förra veckan! Väldigt tidigt men kändes skönt att ha det gjort, vi ska inte hämta ut den förens i november.

    Vet ni om det är enäggs eller tvåäggs? Eller ja, Belinday vet ju att du ska ha tvåäggs eftersom det är en av varje :) visste du det innan? Till oss har de sagt att man inte kan se det innan de föds, om de inte har olika kön. Men det verkar som många andra vet mkt tidigare om de är enäggs eller inte. Det spelar ju egentligen ingen roll men är nyfiken på om de har samma kön eller inte!


    Det man kan se är om de delar yttre fostersäck eller inte. Om de delar yttre fostersäck så är det enäggstvillingar. Om de delar fostersäck(ar) så delar de även moderkaka och kan drabbas av TTS.

    Om de inte delar yttre fostersäck så har de varsin moderkaka och det är den minst riskfyllda av flerlingsgraviditeter (=färre ultraljud, men fler än vid en enlingsgraviditet).

    Om ägget delar sig under de första dagarna efter befruktning så får de helt separata fostersäckar och ser ut som "tvåäggstvillingar". Är de då samkönade så går det inte att säga om de är enäggs eller tvåäggs utan DNA-test (om de inte är väldigt olika utseendemässigt). 

    Därav så pratar sjukvården typ aldrig om tvåäggs eller enäggs. De pratar om DCDA (di-choriotisk, di-amniotisk = helt separata fostersäckar samt varsin moderkaka), MCDA (mono-choriotisk, di-amniotisk = gemensam moderkaka, separata inre fostersäckar), MCMA (mono-choriotisk, mono-amniotisk = gemensam moderkaka, gemensam inre fostersäck).

    Mina killar har varit väldigt lika fram till nu, snart 7 år gamla. De är sannolikt tvåäggs, bedömda som DCDA vilket syns tydligt på bilden från vårt första VUL

  • nattfjäril89
    LFF skrev 2020-06-24 08:30:25 följande:

    Du ska alltid räkna efter fullgången BF, inget annat Även om det blir tidigare igångsättning.


    Ja tänkte mer istället för första mensens dag som jag räknade innan till 7/12 så räknar jag 12/12 som de sa sist :)
  • nattfjäril89
    Belinday skrev 2020-06-24 09:34:39 följande:

    Spännande det går fort ! Ja de e jätte kul äntligen kan man börja shoppa . Ja dom kan ju aldrig säga med 100% säkerhet förrens man fött men hon va säker på båda och hon visa mig och man såg tydligt skillnaderna mellan könen .


    Så roligt! Jag har shoppat lite kläder men som funkar för båda könen och gillar ändå grått och sådana neutrala färger normalt så :) Kul att hon verkade så säker för vissa är ju väldigt osäkra på ena har man hört och så. Längtar tills jag får veta!
  • Belinday
    Waiting for you skrev 2020-06-24 11:05:16 följande:

    Spännande att få veta könen! Jag har inte mitt rul förens i början på augusti så får vänta lite till.

    Vi beställde vagn i förra veckan! Väldigt tidigt men kändes skönt att ha det gjort, vi ska inte hämta ut den förens i november.

    Vet ni om det är enäggs eller tvåäggs? Eller ja, Belinday vet ju att du ska ha tvåäggs eftersom det är en av varje :) visste du det innan? Till oss har de sagt att man inte kan se det innan de föds, om de inte har olika kön. Men det verkar som många andra vet mkt tidigare om de är enäggs eller inte. Det spelar ju egentligen ingen roll men är nyfiken på om de har samma kön eller inte!


    Jag fick gå på ett extra ultraljud för att dom skulle dubbel kolla om de va 2 äggs eller enäggs. Så ja har vetat med säkerhet sen vecka 12 plus nått om jag inte minns fel. Men det dom sa var att skiljevägen i mellan är tjock om de är 2 äggs och finns inte alls eller är betydligt tunnare om det är enäggs.

    Så dom kan se det innan dom föds och du har rätt att gå veta för dom måste kontrollera detta för att hålla lite extra koll på enäggstvillingarna.

    Spännande när ni får veta kön ! Det var så spännande att ligga där på rul och vänta på att hon skulle berätta. Grät så klart som en bebis hahaha
  • Belinday
    nattfjäril89 skrev 2020-06-24 14:24:21 följande:

    Så roligt! Jag har shoppat lite kläder men som funkar för båda könen och gillar ändå grått och sådana neutrala färger normalt så :) Kul att hon verkade så säker för vissa är ju väldigt osäkra på ena har man hört och så. Längtar tills jag får veta!


    Ja hade inte köpt nått till dom men fått i neutralt av mina vänner redan men jag älskar ju babyrosa och blått så nu e jag redo att gå loss på dessa färger. Neutralt funkar ju alltid :) .

    Ja hon va säker men kunde inte säga till 100% som sagt men hon tyckte de va så bra för det lättare för varje ultraljud nu att skilja tvilling 1 och 2 ifrån varandra. Ska tillbaka på nytt rul på fredag ska be henne som gör de att dubbel kolla igen för säkerhets skull.

    Jag har hört att dom äldre är mer säkra än dom yngre pga av deras långa erfarenhet men ibland ligger ju barnen så att det blir vårt att se också.
  • nattfjäril89
    Waiting for you skrev 2020-06-24 11:05:16 följande:

    Spännande att få veta könen! Jag har inte mitt rul förens i början på augusti så får vänta lite till.

    Vi beställde vagn i förra veckan! Väldigt tidigt men kändes skönt att ha det gjort, vi ska inte hämta ut den förens i november.

    Vet ni om det är enäggs eller tvåäggs? Eller ja, Belinday vet ju att du ska ha tvåäggs eftersom det är en av varje :) visste du det innan? Till oss har de sagt att man inte kan se det innan de föds, om de inte har olika kön. Men det verkar som många andra vet mkt tidigare om de är enäggs eller inte. Det spelar ju egentligen ingen roll men är nyfiken på om de har samma kön eller inte!


    Kul med vagn, vilken blev det för er? Kollar fortfarande runt lite :) Till mig har de sagt tvåäggs hela tiden då de har en väldigt tjock skiljevägg mellan sig. 
  • nattfjäril89
    Belinday skrev 2020-06-24 18:41:57 följande:
    Ja hade inte köpt nått till dom men fått i neutralt av mina vänner redan men jag älskar ju babyrosa och blått så nu e jag redo att gå loss på dessa färger. Neutralt funkar ju alltid :) .

    Ja hon va säker men kunde inte säga till 100% som sagt men hon tyckte de va så bra för det lättare för varje ultraljud nu att skilja tvilling 1 och 2 ifrån varandra. Ska tillbaka på nytt rul på fredag ska be henne som gör de att dubbel kolla igen för säkerhets skull.

    Jag har hört att dom äldre är mer säkra än dom yngre pga av deras långa erfarenhet men ibland ligger ju barnen så att det blir vårt att se också.
    Ja precis, skönt att du fått en del av vänner! Köpt mycket begagnat i de små storlekarna men mycket Newbie och sånt, fina kläder :) Jag är mest svag för blommiga bodies och med små volanger på till flickor som jag sett haha. Kul med ett ultraljud på fredag. Ja just om de inte visar upp sig. BM sist puttade på dem för att få dem att byta ställning dock haha och då hände det saker där inne. Så roligt och overkligt att se så på skärmen. 
  • nattfjäril89
    Belinday skrev 2020-06-24 18:41:57 följande:
    Ja hade inte köpt nått till dom men fått i neutralt av mina vänner redan men jag älskar ju babyrosa och blått så nu e jag redo att gå loss på dessa färger. Neutralt funkar ju alltid :) .

    Ja hon va säker men kunde inte säga till 100% som sagt men hon tyckte de va så bra för det lättare för varje ultraljud nu att skilja tvilling 1 och 2 ifrån varandra. Ska tillbaka på nytt rul på fredag ska be henne som gör de att dubbel kolla igen för säkerhets skull.

    Jag har hört att dom äldre är mer säkra än dom yngre pga av deras långa erfarenhet men ibland ligger ju barnen så att det blir vårt att se också.
    Ja precis, skönt att du fått en del av vänner! Köpt mycket begagnat i de små storlekarna men mycket Newbie och sånt, fina kläder :) Jag är mest svag för blommiga bodies och med små volanger på till flickor som jag sett haha. Kul med ett ultraljud på fredag. Ja just om de inte visar upp sig. BM sist puttade på dem för att få dem att byta ställning dock haha och då hände det saker där inne. Så roligt och overkligt att se så på skärmen. 
  • nattfjäril89
    Belinday skrev 2020-06-24 18:41:57 följande:
    Ja hade inte köpt nått till dom men fått i neutralt av mina vänner redan men jag älskar ju babyrosa och blått så nu e jag redo att gå loss på dessa färger. Neutralt funkar ju alltid :) .

    Ja hon va säker men kunde inte säga till 100% som sagt men hon tyckte de va så bra för det lättare för varje ultraljud nu att skilja tvilling 1 och 2 ifrån varandra. Ska tillbaka på nytt rul på fredag ska be henne som gör de att dubbel kolla igen för säkerhets skull.

    Jag har hört att dom äldre är mer säkra än dom yngre pga av deras långa erfarenhet men ibland ligger ju barnen så att det blir vårt att se också.
    Ja precis, skönt att du fått en del av vänner! Köpt mycket begagnat i de små storlekarna men mycket Newbie och sånt, fina kläder :) Jag är mest svag för blommiga bodies och med små volanger på till flickor som jag sett haha. Kul med ett ultraljud på fredag. Ja just om de inte visar upp sig. BM sist puttade på dem för att få dem att byta ställning dock haha och då hände det saker där inne. Så roligt och overkligt att se så på skärmen. 
  • Waiting for you
    Belinday skrev 2020-06-24 18:38:04 följande:

    Jag fick gå på ett extra ultraljud för att dom skulle dubbel kolla om de va 2 äggs eller enäggs. Så ja har vetat med säkerhet sen vecka 12 plus nått om jag inte minns fel. Men det dom sa var att skiljevägen i mellan är tjock om de är 2 äggs och finns inte alls eller är betydligt tunnare om det är enäggs.

    Så dom kan se det innan dom föds och du har rätt att gå veta för dom måste kontrollera detta för att hålla lite extra koll på enäggstvillingarna.

    Spännande när ni får veta kön ! Det var så spännande att ligga där på rul och vänta på att hon skulle berätta. Grät så klart som en bebis hahaha


    Att det alltid ska vara så olika! Våra har tjock skiljevägg, de ligger i varsin hinnsäck. Ändå har både privata och min vanliga bm sagt att de inte kan se om det är enäggs eller inte. Men verkar som att det är tvåäggs då :)

    Haha ja jag lär också gråta! Bara av att få se dem :)
  • Waiting for you
    nattfjäril89 skrev 2020-06-24 20:14:32 följande:

    Kul med vagn, vilken blev det för er? Kollar fortfarande runt lite :) Till mig har de sagt tvåäggs hela tiden då de har en väldigt tjock skiljevägg mellan sig. 


    Blev en Bugaboo donkey 3 twin! Testade Emmaljungas tvillingvagn också men den kändes inte lika smidig, var tyngre och var större än bugaboon ihopfälld. De hade bara de två vagnarna där vi var och kollade. Men vi hade i stort sett redan bestämt oss innan vi kom dit :P

    Ska bli kul att börja handla lite annat också men vi håller oss till att skriva listor än så länge!
  • LFF
    Waiting for you skrev 2020-06-25 10:47:15 följande:
    Att det alltid ska vara så olika! Våra har tjock skiljevägg, de ligger i varsin hinnsäck. Ändå har både privata och min vanliga bm sagt att de inte kan se om det är enäggs eller inte. Men verkar som att det är tvåäggs då :)

    Haha ja jag lär också gråta! Bara av att få se dem :)
    Nej, det kan man inte se. Se min förklaring ovan

    Om ägget delar sig under de första 3-4 dagarna så får fostren varsina fostersäckar och moderkakor även om de är enäggstvillingar. De är alltså DCDA, den minst riskfyllda av tvillinggraviditeterna.
  • nattfjäril89
    Waiting for you skrev 2020-06-25 10:52:29 följande:

    Blev en Bugaboo donkey 3 twin! Testade Emmaljungas tvillingvagn också men den kändes inte lika smidig, var tyngre och var större än bugaboon ihopfälld. De hade bara de två vagnarna där vi var och kollade. Men vi hade i stort sett redan bestämt oss innan vi kom dit :P

    Ska bli kul att börja handla lite annat också men vi håller oss till att skriva listor än så länge!


    Aha skönt ändå att ha det färdigt också! Ja kul att handla även om det snabbt blir dyrt, speciellt med två haha. Måste också ut och se dem framför mig och provköra samt hålla i dem innan vi bestämmer oss. Emmaljunga verkar ju smidigare i mer terräng och så och vi går en hel del ute i olika miljöer med vår hund. Men finns ju olika modeller där också där vissa verkar mer smidiga än andra.
  • Belinday
    Waiting for you skrev 2020-06-25 10:47:15 följande:

    Att det alltid ska vara så olika! Våra har tjock skiljevägg, de ligger i varsin hinnsäck. Ändå har både privata och min vanliga bm sagt att de inte kan se om det är enäggs eller inte. Men verkar som att det är tvåäggs då :)

    Haha ja jag lär också gråta! Bara av att få se dem :)


    De är ju märkligt att dom säger olika aja det åter står att se helt enkelt för dig, men om det är enäggs är de ju mer kontroller än för 2äggs så dom måste ju veta på nått sätt då ju för hur ska dom besluta annars? Hahaha strunt samma huvud saken e att dom e friska :)
  • Belinday
    Waiting for you skrev 2020-06-25 10:52:29 följande:

    Blev en Bugaboo donkey 3 twin! Testade Emmaljungas tvillingvagn också men den kändes inte lika smidig, var tyngre och var större än bugaboon ihopfälld. De hade bara de två vagnarna där vi var och kollade. Men vi hade i stort sett redan bestämt oss innan vi kom dit :P

    Ska bli kul att börja handla lite annat också men vi håller oss till att skriva listor än så länge!


    Vi köpte och bugaboon donkey 2 tror jag . Vi fick ju beställa om våran köpte ju fox först :) .
Svar på tråden Tvillingar 2020