• Bärryhosch

Minnesvärd skolavslutningspresent?

Min mamma är svårt sjuk i cancer och har en inte alltför lång tid kvar att leva. Hennes önskan är att kunna ge sitt barnbarn (min son) en minnesvärd skolavslutningspresent, något som han kan ha glädje av nu men också ha kvar länge som ett minne av henne. Min son är en kille på sju år som går ut första klass nu i juni. Vad har ni för tips?

• Svar på tråden Minnesvärd skolavslutningspresent?
  • Fjäril kär

Då tänker jag någon inredningspryl som går att lägga i ett förråd och spara när det av olika anledningar inte finns möjlighet att ha det framme. Och gärna något som är hyfsat "neutralt". Hellre rutigt i favoritfärger än Blixten Mcqueen, men det är ju en smaksak förstås..

En spegel, en taklampa av bra kvalitet, en särskild tavla, en spargris etc..

• Anonym (H)

Ett inramat foto på dem tillsammans eller ett halsband

• Solblomma30

Usch vad ledsamt TS. Jag beklagar verkligen. Hoppas att ni får en riktigt bra sista tid tillsammans.

Jag tänker att din mamma ska ge din son något som kanske inte är så kul nu, men som han kan ha med sig genom livet och minnas sin mormor med. Jag fick en fin stol och en byrå när jag döptes. Både stolen och byrån tog jag med mig när jag flyttade hemifrån och de bor nu med mig, min man och mina barn i vårt hem. Det är såklart inte varje dag, men åtminstone flera gånger om året tänker jag på dem som gav mig stolen och byrån när jag använder dem. Jag blir glad när jag ser möblerna, de betyder lite extra för mig för att de har följt med så länge, och för att jag vet vem som gav dem till mig. Det känns extra bra liksom.

Kanske en idé?

• Anonym (Nej)

Ärligt talat så tror jag de önskemålen är omöjliga med en sjuåring. Minnesvärd grej till honom nu, som han ska ha glädje av länge?!

• nnnnnnnn

Ett smycke tex guldhalsband med fotboll, hjärta, bokstäver tex hans och hennes initial i eller något mer personligt som hon gillar. (eller ring, armband osv)
    Inte för kort halsband, för då passar det inte senare. Eller kör man med ett kort halsband nu + ett längre tills när han är större/vuxen.

Även om man är rädd om smycken och inte använder så mycket, så är det något som sparas och det kan bli ett minne för livet.

Det var en bra idé med ett inramat foto av dem, eller om det inte finns eller går att ta: låt en konstnär rita en bild av dem tillsammans, konstnären kan utgå från en bild på den ena + en bild på den andra och låta det bli en bild på dem tillsammans. (Eller photoshop om man vill ha foto)
    En dyrare stilren ram som håller genom åren och lite lagom storlek gör att det håller genom livet. (Sök gärna på designsidor tex svenskt tenn, Georg Jensen eller andra kända märken/designers)
    Eller kan man gå till en guldsmed som har en egen atelje och låta göra en ram, ett konsthantverk, enligt egen idé eller guldsmedens idé så får man något mer unikt.

• hammarhajen

Så sorgligt, kramar till er.

Kanske kan man tänka att mormor skapar en slags "fond" som öppnas varje skolavslutning? Kanske att hon ger en sak nu, när hon får vara med, och sedan i framtiden går du och sonen och väljer tillsammans en sak som passar fonden till varje skolavslutning. Så kan ni tillsammans minnas mormor och prata lite om henne i samband med köpet. 

Kanske en fin bok, som såklart får olika genre och svårighetsgrad med åren. Eller kläderna som ska bäras på avslutningen. Så får hon vara med ändå, på sitt eget sätt. Och kanske också att mormor bjuder på en skolavslutningsfika på stan, i samband med köpet. 

• Physalis

Beklagar verkligen. Finns det något speciellt dom binder just de två samman?

Har de något gemensamt intresse eller någon egen tradition dem emellan eller något din mamma alltid brukar ge sonen eller en plats de alltid brukar besöka eller finns det något som sonen alltid fascinerats av hos din mamma?

Korrekturläser som en kratta
  • Silverjenny

Så oerhört ledsamt, jag beklagar men vad fin tanke av din mamma.

Jag tänker någon mindre prydnadssak eller smycke, inte något stort som en stor tavla eller möbler.

Ni vet ju inte hur sonens liv kommer att se ut, om han kommer att leva ett kringflackande liv och en otymplig möbel blir bara jobbig att släpa runt på. Och det kanske inte passar hans inredningsstil mm.

Finns det något intresse som är speciellt för sonen eller som mormor och han har gemensamt? En jordglob som någon skrev om de brukar fantisera om resor, en fin prydnadsbil i silver om sonen är biltokig kan bli ett fint minne av mormor. Man kan ju specialbeställa något av en konstnär som blir ett mycket personligt och värdefullt minne. En framtida släktklenod.

• Bibbidi

Ett tips från mig är att mormorn skriver ett brev som din son får när han fyller 18, alternativt när han tar studenten. Ett brev där det hon berättar om sitt liv, talar om hur mycket hon älskar honom, och lyckönskar honom i livet. Typ så.

Också kanske köper en present som han kan få då också? En mer "minnesvärd vuxenpryl" som han kanske inte uppskattar få som 7åring men som vuxen? Ex som nämts, inredningspryl eller möbel. Kanske rent av någon släktsak hon har hemma som han kan då ärva?

• Silverjenny
    Solblomma30 skrev 2020-05-14 12:13:27 följande:

Usch vad ledsamt TS. Jag beklagar verkligen. Hoppas att ni får en riktigt bra sista tid tillsammans.

Jag tänker att din mamma ska ge din son något som kanske inte är så kul nu, men som han kan ha med sig genom livet och minnas sin mormor med. Jag fick en fin stol och en byrå när jag döptes. Både stolen och byrån tog jag med mig när jag flyttade hemifrån och de bor nu med mig, min man och mina barn i vårt hem. Det är såklart inte varje dag, men åtminstone flera gånger om året tänker jag på dem som gav mig stolen och byrån när jag använder dem. Jag blir glad när jag ser möblerna, de betyder lite extra för mig för att de har följt med så länge, och för att jag vet vem som gav dem till mig. Det känns extra bra liksom.

Kanske en idé?

Jag fick en oerhört vacker möbel av min mormor när min äldsta dotter föddes, jag älskar den och får alltid komplimanger för den när jag har gäster på besök. Men den väger enormt mycket och vi som har flackat runt och flyttat otaliga gånger, varenda flytt har vi svurit över den där möbeln :D

Men mormor har å andra sidan varit i våra tankar vid varenda flytt och det kanske var hennes tanke med det hela ;)
  • Physalis
    Bibbidi skrev 2020-05-15 06:59:16 följande:

Ett tips från mig är att mormorn skriver ett brev som din son får när han fyller 18, alternativt när han tar studenten. Ett brev där det hon berättar om sitt liv, talar om hur mycket hon älskar honom, och lyckönskar honom i livet. Typ så.

Också kanske köper en present som han kan få då också? En mer "minnesvärd vuxenpryl" som han kanske inte uppskattar få som 7åring men som vuxen? Ex som nämts, inredningspryl eller möbel. Kanske rent av någon släktsak hon har hemma som han kan då ärva?

Det tyckte jag var en väldigt fin idé!
    Korrekturläser som en kratta
  • No Logo

Tänker som Physalis; finns det något som är deras ?grej??

Har mormor lärt honom göra köttbullar? Handskrivet recept (laminerat/inramat) plus en fin gjutgjärnsstekpanna.

Läst en av mormors gamla favoritböcker tillsammans? Köp en originalutgåva på antikvariat och låt mormor skriva en fin text på försättsbladet.

El dyl

• eemeliee

En ljudfil där mormor läser in till exempel en favoritberättelse eller liknande. Då kommer han ha kvar hennes röst som ett minne.

• eemeliee
    eemeliee skrev 2020-05-15 20:23:20 följande:

En ljudfil där mormor läser in till exempel en favoritberättelse eller liknande. Då kommer han ha kvar hennes röst som ett minne.

Och jag beklagar verkligen situationen, väldigt fin tanke av mormor <3
  • Anonym (Annika)

Beklagar, så sorgligt men ändå fint.

Kom att tänka på min mamma. Hon hade också cancer och visste att hon inte hade lång tid kvar. Hon ville göra nåt speciellt för sin bästa väninna och skrev ett handskrivet brev hur mycket deras vänskap betytt för henne och sen fick hon mammas guldarmband som hon alltid bar inslagen i ett fint paket, Mamma ville att vi döttrar skulle ge detta till väninnan efter hennes död vilket vi gjorde. Det blev väldigt känslosamt kan jag säga.

• legomum

Säger som bibbidi att ett brev från din mamma vore väldigt uppskattat.

Men om hon vill ge något nu så tänkte jag att faktiskt det en sjuåring uppskattar är en cykel eller snyggfotboll något ditt barn kan uppskatta idag. Brevet blir till senare.

Jag beklagar den svåra tid ni har. Det är inte lätt att förlora en förälder.

• MajaMaria79

En jordglob som någon sa är fint, något man kan ha glädje av både som stor och liten. 

Annars som också någon sa, om de har någon "grej" ihop. 

En kikare fick min dotter av min pappa en innan han gick bort, de gillade att kika på ekorrar ihop.  

Svar på tråden Minnesvärd skolavslutningspresent?