• Tolv

    Svårt med nya bonusbarn!

    Risk för att detta blir ett långt inlägg, men jag behöver verkligen tankar utifrån, helst utan påhopp och ja jag vet redan att man inte ska överanalysera, men det är svårt för mig att släppa den här biten.

    Jag har två barn sen tidigare förhållande (1 och 5 år). Jag och min nuvarande sambo bor med dom varannan vecka, vilket funkar bra!

    Min sambo har ett barn, i samma ålder som min äldsta, som han haft lite dålig kontakt med pga olika anledningar. Nu ses dom mer regelbundet.

    Det här barnet är väldigt blygt och introvert, vilket gör att sambon ofta låter barnet bestämma under deras träffar för att barnet ska känna sig mer bekväm typ.

    Målet är att hans barn ska vara här varannan helg och det är där mina tankar och man kanske kan säga oro kickar in. Ska även förtydliga att jag välkomnar barnet med öppna armar och är mer än glad om vi kommer till den punkten där barnet kan vara här regelbundet också.

    Eftersom barnet är så blyg och inte gillar nya situationer är jag rädd för att barnet kommer vilja sova i vår säng med sin pappa och att han kommer ge med sig precis som under deras träffar nu. Hur mycket har jag att säga till om där egentligen?

    När vi flyttade ihop så hade sambon en önskan om att mina barn skulle sova i egna sängar, vilket jag höll med om och det funkar jättebra nu, även om det var lite trassligt i början. Dom sover enbart i vår säng om dom drömt mardrömmar, är sjuka eller liknande.

    Jag anser ju då att samma regler ska gälla även för hans barn, även om det barnet bara är här varannan helg. Jag tycker inte man ska göra skillnad på barn och barn.

    Dessutom känner jag att det är min säng, och vill inte ge upp min sömn bara för en sån sak.

    Jag vill heller inte att mina barn ska känna sig utanför eller särbehandlade.

    Kan ni inte dela med er av lite tankar? Jag tror att jag har fastnat i min egen.

    Det kanske finns nån som har varit i den här situationen? Hur löste ni det?

    Jag ska givetvis prata med sambon om det, men känner att jag vill ha lite input innan jag bränner av det för honom.

    Jag vill ju att det ska funka för alla.

  • Svar på tråden Svårt med nya bonusbarn!
  • Coccolina

    När ska du prata med din sambo om detta? Känns som om det är det första att göra, detta kanske inte ens är ett problem. Samtala om hur ni kan göra så barnet känner sig välkommet. Kanske ett alternativ är att barnet får en lite bredare säng hos er och pappan kan sova där om barnet är otryggt. På så sätt kan du sova lugnt men barnet kan få den tryggheten av att ha pappa nära om det behövs.

    Men som sagt prata med pappan först och främst och se hur han ser på det hela, ta upp det med att du och dina barn slutade samsova för han bad om det och du säger samma sak nu. 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • IceKitten

    Finns det någon anledning till varför barnet skulle vilja sova inne hos er?

    Om ni fixar ett rum som är bara barnets redan från början där hen får ha sina egna saker, möbler och trygghet så tror jag inte det behöver bli en stor grej. Låt barnet vara med och bestämma så hen får ett litet tryggt krypin med säng, nattlampa osv.

    Skapa vanan från början så hinner problemet aldrig uppstå.

  • sextiotalist

    För det första, man kan aldrig ha regler som gäller för alla som inte går att leva upp till.

    Sova med sin förälder är ju något som många barn gör länge, kanske inte varje natt.

    I ert fall så skulle jag rekommendera att man sover hos barnet vid behov.

    Backa med regler. Försök tänk förhållningssätt istället och vad ni vill sträva efter.

    Och nej, man kan inte ha samma regler för alla. Barnen är individer och så små att de kommer behövas bemötas på olika sätt, har olika behov.

    När de blir äldre kommer det märkas mer, en kan man ge stort förtroende, en annan kommer behövas mer styrning.

    En kommer sköta skolan utmärkt, någon annan försöka slippa så mycket som möjligt.

    En är ordningsam och kommer alltid ha städat runt omkring sig, någon annan kommer ha kaos i sitt rum

  • Tolv

    Jag ska prata med honom så fort jag hunnit reda ut mina egna tankar, det är en av anledningarna till att jag skrev här. För att få ventilera lite först kanske. Annars blir det bara pannkaka av hela samtalet med honom.

    Vi hade en diskussion efter sist vi träffade barnet om att jag tycker han ger med sig lite för mycket, vilken kan få negativa konsekvenser senare. Det enda svar han hade var att dom inte träffas så ofta så han vill göra barnet glad typ.

    Vi bor i en trea och har ingen möjlighet att flytta till större nu. Men man kanske kan involvera alla tre barnen (ettåringen bryr sig kanske inte så mycket :P) i att göra om barnens rum och på så sätt kanske alla barn känner att dom får bestämma och sambons barn känner sig välkommen i familjen? Eller tänker jag för långt nu igen? ????

    Att ha en större säng åt sambon och hans barn är inte optimalt eftersom vi inte har så mycket plats, så det är nog en sista lösning. :/

  • Tolv
    sextiotalist skrev 2020-05-14 11:40:48 följande:

    För det första, man kan aldrig ha regler som gäller för alla som inte går att leva upp till.

    Sova med sin förälder är ju något som många barn gör länge, kanske inte varje natt.

    I ert fall så skulle jag rekommendera att man sover hos barnet vid behov.

    Backa med regler. Försök tänk förhållningssätt istället och vad ni vill sträva efter.

    Och nej, man kan inte ha samma regler för alla. Barnen är individer och så små att de kommer behövas bemötas på olika sätt, har olika behov.

    När de blir äldre kommer det märkas mer, en kan man ge stort förtroende, en annan kommer behövas mer styrning.

    En kommer sköta skolan utmärkt, någon annan försöka slippa så mycket som möjligt.

    En är ordningsam och kommer alltid ha städat runt omkring sig, någon annan kommer ha kaos i sitt rum


    Ja, jag menade kanske inte riktigt regler och jag förstår också att man inte kan behandla alla barnen lika i precis alla situationer.
  • Gameofthrones
    Tolv skrev 2020-05-14 11:16:06 följande:

    Risk för att detta blir ett långt inlägg, men jag behöver verkligen tankar utifrån, helst utan påhopp och ja jag vet redan att man inte ska överanalysera, men det är svårt för mig att släppa den här biten.

    Jag har två barn sen tidigare förhållande (1 och 5 år). Jag och min nuvarande sambo bor med dom varannan vecka, vilket funkar bra!

    Min sambo har ett barn, i samma ålder som min äldsta, som han haft lite dålig kontakt med pga olika anledningar. Nu ses dom mer regelbundet.

    Det här barnet är väldigt blygt och introvert, vilket gör att sambon ofta låter barnet bestämma under deras träffar för att barnet ska känna sig mer bekväm typ.

    Målet är att hans barn ska vara här varannan helg och det är där mina tankar och man kanske kan säga oro kickar in. Ska även förtydliga att jag välkomnar barnet med öppna armar och är mer än glad om vi kommer till den punkten där barnet kan vara här regelbundet också.

    Eftersom barnet är så blyg och inte gillar nya situationer är jag rädd för att barnet kommer vilja sova i vår säng med sin pappa och att han kommer ge med sig precis som under deras träffar nu. Hur mycket har jag att säga till om där egentligen?

    När vi flyttade ihop så hade sambon en önskan om att mina barn skulle sova i egna sängar, vilket jag höll med om och det funkar jättebra nu, även om det var lite trassligt i början. Dom sover enbart i vår säng om dom drömt mardrömmar, är sjuka eller liknande.

    Jag anser ju då att samma regler ska gälla även för hans barn, även om det barnet bara är här varannan helg. Jag tycker inte man ska göra skillnad på barn och barn.

    Dessutom känner jag att det är min säng, och vill inte ge upp min sömn bara för en sån sak.

    Jag vill heller inte att mina barn ska känna sig utanför eller särbehandlade.

    Kan ni inte dela med er av lite tankar? Jag tror att jag har fastnat i min egen.

    Det kanske finns nån som har varit i den här situationen? Hur löste ni det?

    Jag ska givetvis prata med sambon om det, men känner att jag vill ha lite input innan jag bränner av det för honom.

    Jag vill ju att det ska funka för alla.


    Jag tror att du är ute efter att vara konsekvent. Det känns som har han uppmuntrat fel känslor/beetende bara ta sitt barns perspektiv. För att alla må bra utan känna att man går på glas, det ska kännas naturligt när alla träffas. 

    Det har gått så långt med blyga barnet. Gör som du vill så funkar det inte för att barnet ska funka mer i sociala förhållanden så måste man göra saker för att det ska bli bättre. Det kommer inte gå bra i längden. 

    I Mina yngre dgr så flyttade jag mkt till olika familjer och jag ser hur dem har det i sitt och för mig var det bara ta in nya regler, och göra situationen bättre för alla. Jag är inte den blyga av mig tvärtom. Men har träffat på mig sådana människor. Dem har levt i sin trygga bubbla och tycker att det är bra, för dem får göra som dem vill.
    Det är inte bra man måste få in nya perspektiv i sitt liv. Jag var arg många ggr när dem tog barnets vilja när jag ville ha fest, ville ändra saker i mitt liv, jag kunde inte ta hem vänner för barnet inte tyckte om nya människor det spelar ingen roll om det var en eller ett par stycken. 

    Så om jag vore dig så att man försöker få samma regler för alla.
Svar på tråden Svårt med nya bonusbarn!