• RebeckaZ70

Rätt att kalla SD för nazister men förbjuden att säga det om S

KillBill skrev 2020-05-29 07:50:21 följande:

Kristdemokraten Lars Adaktusson försökte dribbla bort korten och du gick tydligen på detta.  Om det är någon som  glider på sanningen så är det du. 

Det Lars Adaktusson röstade ja till var den text där EU-parlamentet uttalar sig generellt om kvinnors sexuella rättigheter dvs den resolution som alla svenska EU parlamentariker utom SDs ställde sig bakom och som faller under socialpolitik och medlemsländernas beslutsområden. Lars Adaktusson röstade däremot aktivt emot att EU skulle kritisera Paraguay för att en 10 årig våldtagen flicka hade nekats abort.

Under Lars Adaktussons tid i EU parlamentet röstade han nej i 22 andra omröstningar som berörde kvinnors aborträtt.

https://www.dn.se/nyheter/politik/adaktussons-facit-i-eu-rostade-emot-abort-22-ganger/

Men lägg ner nu och sluta ljuga!

Han röstade för ett annat förslag som inte vann. Där ingick ett fördömande av Paraguay.

De omröstningar han röstade nej till handlade om ländernas självbestämmande om abortfrågor m.m.
    Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-05-29 08:54:49 följande:

Nej det är du som ska sluta ljuga Lars Adaktusson har INTE röstat ja till ett förslag som fördömt Paraguay för att de nekat en våldtagen 10 årig flicka abort. 

Ska du fortsätta att driva din linje så bör du presentera den text som du menar att Adaktusson röstat ja till så att ditt påstående kan kontrolleras. 

"Artikeln publiceras redan tisdag kväll på nätet och när artikeln väl kommer finns stora delar av av Adaktussons svar inte med. Uppgiften att han röstade för det förslag som EPP lade fram och som innehöll skarpa fördömanden av Paraguays behandling av en våldtagen flicka är helt och hållet refuserad.
    Istället står det redan i ingressens andra stycke att Lars Adaktusson som ende svensk hade röstat mot ett fördömande av Paraguay efter att en våldtagen 10-årig flicka nekats abort och tvingats till en förlossning.

Ringer omgående
    Lars Adaktusson ringer omgående upp tidningen och påpekar att han hade röstat för ett fördömande i den resolution som EPP först hade lagt fram. Att han röstade nej i slutomröstningen handlade om att denna resolution hade en väldigt tydlig skrivning där parlamentet uppmanar rådet att föra in abortfrågan i en speciell EU-strategi.
    Det var alltså denna tydliga uppmaning att föra in abortfrågan på EU-nivå som gjorde att Adaktusson ? liksom en majoritet av EPP-gruppen ? röstade nej, eftersom han redan röstat för ett fördömande i den resolution som EPP inledningsvis lade fram. I telefonsamtalet med DN:s redaktion betonar han att han svarat på nio frågor men att enbart två av svaren, i nedbantad version, finns med i den långa artikeln. I texten får han inte alls komma till tals när det gäller den allvarliga anklagelsen om att han har röstat mot ett fördömande av Paraguay.
    DN:s nyhetschef meddelar att redaktionen ska titta på detta och återkomma."

www.inblick.se/nyheter/2019/06/13/spelet-bakom-dn-s-mediedrev

"

Det som, enligt Lars Adaktusson, inte är sant är att han skulle ha röstat emot kvinnors rätt till abort.

? Jag har inte röstat utifrån det perspektivet över huvud taget. Jag har röstat utifrån perspektivet att abortfrågan inte hör hemma på EU-nivå, säger han.

En annan felaktighet är, enligt Adaktusson, att han skulle ha varit den enda som inte fördömde Paraguays behandling av en våldtagen tioårig flicka som nekades abort.

? Jag röstade för en resolution, nämligen min egen partigrupps resolution som innehöll ett tydligt avståndstagande mot detta. Att jag sedan inte röstade för den slutgiltiga resolutionen innebar ju inte att jag hade tagit tillbaka det som jag röstade i den första resolutionen.

Anledningen till att han inte röstade ja i denna resolution var att det i denna fanns en ambition att koppla abortfrågan till EU-samarbetet, säger han.

"

www.varldenidag.se/nyheter/lars-adaktusson-talar-ut-om-mediedrevet/repseC!SCinSzSbnP1QFZZwv9y96A/

Sådär.

Nu kan du ju ta och fundera på vad du har svamlat om i dina tidigare lögnaktiga inlägg om vad du säger att jag tycker och försvarar.
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-05-29 10:58:38 följande:

Du sätter tilltro till Adaktussons försvarstal i den kristna tidningen Dagen men faktum är det saknas belägg för Adaktussons påstående att han röstat ja till en resolution som fördömt Paraguay för att de nekat en våldtagen 10 årig flicka abort och omständigheten att även KDs partiordförande Ebba Buch fördömer Lars Adaktusson indikerar att hans version inte är korrekt. 

Adaktussons påstående att han valde röstade nej till abort resolutionen pga. att han ville förhindra abort kompades till EU-samarbetet är också irrationell. När Adaktusson valde att rösta nej till resolutionen så tog han som EU politiker ställning till abortfrågan. I stället borde han ha lagt ner sin röst.

SD parlamentarikern Charlie Weimers som tidigare jobbat med Adaktusson i KD uppmanade Lars Adaktusson (KD) att tänka om innan han i EU röstade emot fördömandet av Paraguay. Men Adaktusson svarade då att han skulle klara debatten. Lars Adaktusson var alltså fullt medveten om vad han gjorde då han försökte stoppa EUs kritik mot Paraguay som nekat en våldtagen 10-årig flicka abort

https://omni.se/sd-toppen-jag-varnade-lars-om-abortrosten/a/kJdo2Q

Om du påstår att Adaktusson ljuger så får du väl styrka ditt påstående med något mer än ditt pladder.
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-05-29 14:53:00 följande:

Det är uppenbart att Adaktusson har gjort fel. Annars hade ju inte hans egen partiledare Ebba Busch tagit avstånd från honom.

Att Lars Adaktusson, trots den massiva väljarflykt från KD som han orsakat, inte har presentera bevis på att han har kritiserat Paraguay för att landet nekade den 10 åriga våldtagna flickan abort talar sitt tydliga språk.

Jag tycker också att han har gjort fel, men det var hans val. Jag tror inte att han ljuger, däremot har du ertappats med att ljuga!

Haha Du ger Adaktusson alldeles för stor betydelse för KD. 
    KD ökade med ca 2%, det kallar du väljarflykt  

• RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-05-31 21:13:53 följande:
    Ditt inlägg kan väl inte tolkas som annat än ett försvar? Dessutom vill jag förtydliga att saken handlar om att Adaktusson vägrade kritisera Paraguay pga av att Paraguay vägrat en våldtagen 10 årig flicka abort.
    Hur du tolkar saker är jag alldeles för bekant med.

www.europarl.europa.eu/doceo/document/B-8-2015-0546_SV.html

Det här är resolutionen som EPP lade fram och som röstades ner. 

www.europarl.europa.eu/doceo/document/PV-8-2015-06-11-RCV_SV.pdf

Sidan 5 i dokumentet anger Adaktusson som ja-röstare till detta förslag.

En majoritet av EPP-medlemmar röstade mot det förslag som antogs, det var inte bara Adaktusson, som vissa vill få det att framstå som.'

Själv hade jag avstått att rösta i det fallet. 
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-06-02 20:43:47 följande:

Du länkar till en resolution som visar att jag har rätt. Den resolution som Kristdemokraten Lars Adaktusson röstade för saknade kritik mot att Paraguay nekade en våldtagen 10 årig flicka abort.

Har du verkligen läst igenom texten? 

Det verkar inte så...
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-06-03 08:35:11 följande:

Självklart har jag läst texten. Jag har också jämfört den med den resolution som Kristdemokraten Lars Adaktusson röstade nej till.  bl.a. denna skrivning saknades i den resolution som Lars Adaktusson röstade för:

5.  Finds it regrettable that women?s and girls? bodies, specifically with respect to their sexual health and reproductive rights, still remain an ideological battleground, and calls on Paraguay to recognise the inalienable rights of women and girls to bodily integrity and autonomous decision-making as regards, inter alia, the right to access voluntary family planning and safe and legal abortion; believes that the general prohibition on therapeutic abortion and abortion of pregnancies resulting from rape and incest, and the refusal to provide free health cover in cases of rape, amounts to torture

Om du kollar igen så ser du att den resolution som Lars Adaktusson röstade för sakinar kritik mot att Paraguay nekat en våldtagen 10 årig flicka abort.  Visst är det ynkligt?

Har kan du  läsa den resolution som antogs i sin helhet:

https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2015-0230_EN.html

Det verkar fortfarande som att du inte läst ...
    Att det är ett annat ordval i den resolition som antogs förtar inte innebörden i den resolution som avvisades.

1. Express its deep concerns about the high number of child sexual abuses and pregnancies in the Latin American countries; urges the authorities of the Latin American countries to meet their obligations and protect the integrity, dignity and safety of women and children by ensuring access to all possible information and proper medical treatment and services;

2. Urges the authorities to conduct an independent and impartial investigation into the rapes and violence against women and children in the Latin American countries, notably in Argentina, El Salvador, Nicaragua, Bolivia and Paraguay and bring perpetrators to justice; welcomes the proposal by Paraguayan congressmen to raise the maximum sentence for the rape of a minor to 30 years in prison, up from 10 years;

3. Reaffirms its condemnation to all forms of abuse and violence against women and girls, especially the use of sexual violence in regard to the domestic violence;

4. Finds it unacceptable that some of the governments turn a blind eye to inhumane cases of child pregnancy and sexual abuse of women and children, at a time when one in three women worldwide experience sexual violence;

5. Urges the EEAS to establish good practices for combating rape and sexual violence against women and girls in third countries with a view tackling the root causes of this problem;

6. Calls on the Commission to encourage ratification at national level and to initiative the procedure for EU accession to the Istanbul Convention; notes that the accession of all Member States to the Istanbul Convention would lead to the development of an integrated policy and the promotion of international cooperation in the fight against all forms of violence against women;

7. Instructs its President to forward this resolution to the Council, the Commission, the Vice President of the Commission / High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy, the Office of the UN High Commissioner for Human Rights, the Euro - Latin Parliamentary Assembly and the Secretary General of the Organization of American States and Governments of Argentina, El Salvador, Nicaragua, Bolivia and Paraguay.

"Finds it unacceptable that some of the governments turn a blind eye to inhumane cases of child pregnancy"

Läs den texten en gång till och fundera på inneböden... 

Här kan man även notera att man välkomnar förslaget om att höja maxstraffet för vådtäkt av minderårig till 30 års fängelse. Jämför det med Sveriges i jämförelse löjligt låga starff. Det tycker åtminstone jag är ynkligt...

www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tre-man-doms-for-gruppvaldtakt-av-barn

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/skarper-straffet-for-pojkvaldtakt

www.gp.se/nyheter/sverige/något-sänkt-straff-för-barnvåldtäkt-1.4872919

www.allehanda.se/artikel/fangelsestraff-och-utvisning-efter-valdtakt-mot-minderarig

Några exempel på löjligt låga straff för barnvåldtäkter.
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-06-03 09:58:36 följande:

Det är du som inte har läst eller som inte förstår. 

Kritik mot att Paraguay blundar för sexuella övergrepp mot kvinnor och barn eller att blundar för att barn blir gravida finns i både i den resolution som Adaktusson röstade för och den som han röstade emot men skrivningen har ingen koppling till frågan om aborter.

"Finds it unacceptable that some of the governments turn a blind eye to inhumane cases of child pregnancy"

Turn a blind Eye to inhumane cases of Child pregnancy innebär i min värld kritik mot att inte tillåta abort i detta och liknande fall.

Jag tror inte vi kommer längre än så.
  • RebeckaZ70
    Anonym (Jan Aaman) skrev 2020-06-04 08:05:12 följande:

Målstolparna flyttas ofta och fort i ämnet.

Faktum är att ingen resolution kritiserade eller fördömde Paraguay för en 10-årings graviditet. Adaktusson kan alltså varken har röstat för eller emot detta. Det gjorde heller inte sossar och folkpartister i EU-parlamentet - hur skulle de kunna?

Om detta sedan är ynkligt kan man ju tycke men det är nog en diplomatariskt grej skulle jag tro.

Så när kritiken mot Adaktussons påstådda ovilja att kritisera Paraguay faller efter en faktisk genomläsning av motionerna så ändras kritiken till att handla om att abortfrågan inte finns med i resolutionen.

Ja, om man väljer att bortse från det allra första stycket som talar om "access to all possible information and proper medical treatment and services". Den som inte vill behöver inte läsa in "abort" i "medical treatment and services".

Men ett intressant drev var det som DN drev där dagarna innan EU-valet. Många som bara läste tidningen utan att kolla fakta. Mycket stress och ryggmärgsreflexer.

Det satte sig så hårt så det fortfarande framstår som en klandervärd sak att "Adaktusson röstade emot att fördöma Paraguay för en 10-årings graviditet".

Kolla alltid sensationella påståenden. Gå till källan.

Vad gör man inte för att kasta skit på den som enligt en själv tycker fel. 
  • RebeckaZ70
    K Markatta skrev 2020-06-11 14:31:39 följande:

Samtidigt som polisen lägger mängder med outredda ärenden om grova våldsbrott på hög pga resursbrist och samtidigt som poliser knäböjer inför uppretade extremister som skriker "acab" tar man nu i med hårdhandskarna mot en judisk författare vars "brott" är att han skrivit en bok om svenskt medlöperi under Hitlertiden:

twitter.com/AronFlam/status/1270988225272832000

Avbildning i satirsyfte är tillåten, enligt upphovsrätt.

"En parodis väsentliga kännetecken är dels att den erinrar om ett existerande verk, samtidigt som den märkbart skiljer sig från det verket, dels att den har ett humoristiskt eller förlöjligande syfte."

Bokbålens tid är här. Fahrenheit 451, here we go.

Titta på bokomslaget och jämför med originalet. Helt klart satir och parodi.
Svar på tråden Rätt att kalla SD för nazister men förbjuden att säga det om S