-
Privatpersoner? De är i högsta grad offentliga personer.KillBill skrev 2020-06-17 18:11:31 följande:Det är två privatpersoner som anklagar författaren för varumärkesintrång. På vilket sätt menar du att denna händelse skulle vara kopplad till händelser under andra världskriget? -
Även Jerusalem Post skriver om det:K Markatta skrev 2020-06-18 21:18:10 följande:Media i våra kära grannländer har nu intresserat sig för fallet med de beslagtagna böckerna:
www.berlingske.dk/aok/bevaebnet-svensk-politi-konfiskerer-bog-som-er-kritisk-over-for-svensk
Bevæbnet svensk politi konfiskerer bog, som er kritisk over for svensk nazisamarbejde
Forfatteren Aron Flams bog "Det här är en svensk tiger" blev beslaglagt af fire betjente. Officielt var det en banal sag om ophavsret, men ifølge Aron Flam er der tale om censur for at stoppe kritik af svensk nazisamarbejde.
www.jpost.com/international/swedish-police-seize-books-criticizing-swedens-collaboration-with-nazis-631842
-
Ägaren till "museet" är advokat med lång historia av rättshaverism.KillBill skrev 2020-06-18 21:49:41 följande:Det är intressant att så många försöker förvanska vad saken handlar om. Att böckerna blivit beslagtagna beror den bild som pryder bokens framsida. Genom att använda bilden utan tillåtelse misstänks Aron Flam för varumärkesintrång. Det är privatpersoner som anser sig vara utsatta för ett brott och att beslaget skulle vara kopplat till bokens innehåll är bara tramsigt.
PS. Du har fortfarande inte förklarat hur Aron Flams etnicitet är kopplad till att hans bok blivit polisanmäld för varumärkesintrång..
Klart du tycker det är tramsigt, det brukar du tycka om saker som går emot ditt tyckande. Tyckonom.
www.gp.se/kultur/kultur/polisen-ska-inte-beslagta-satir-1.29444415
www.boktugg.se/2020/06/13/polisen-beslagtog-bok-av-komikern-aron-flam-for-upphovsrattsbrott-ljudbok-fortfarande-kvar/"Yttrandefrihetsexperten Nils Funcke säger till TV4 Nyheterna att det är en ovanlig åtgärd.
? Det här låter som en överreaktion av upphovsrättsinnehavarna. Jag tycker det är märkligt att det allmänna i form av en åklagare vidtar en såpass drastisk åtgärd som att ta hela upplagan i beslag."
www.vk.se/2020-06-16/almquist-upphovsratten-ar-inte-skal-nog-att-censurera
Du vill fortfarande inte förstå?
OK, vi kommer inte längre.
-
Om man gång på gång hamnar i konflikt med människor och driver rättsprocesser in absurdum kallas man för _______________________?Padirac skrev 2020-06-23 13:03:06 följande:En lång historia av rättshaverism?
Har du andra exempel än att de skyddar sitt varumärke som ger dig rätt att kalla dem rättshaverister?
Vet du ens vad som kännetecknar rättshaverism?
-
Du vill verkligen inte fatta?KillBill skrev 2020-06-23 13:57:11 följande:
Padiracs fråga är i högsta grad befogad. Av vilken anledning kallar du ägaren till varumärket för rättshaverist och på vilket sätt är Aron Flams etnicitet kopplad till att hans bok blivit polisanmäld för varumärkesintrång? Du är svaret skyldig.
En judisk författare får sin bok beslagtagen av 4 beväpnade poliser i skyddsvästar, en bok som bl.a. beskriver den svenska neutralitetsbluffen och den svenska socialdemokratins hantering av judar, före, under och efter kriget.
Jag vet inte, kanske är jag onödigt konspitatorisk, men efter regeringens skärpning av upphovsrättsbrott, och vad som står i boken om avslöjndena om socialdemoktatiskt stöd för nazisterna, så tycker jag den kommentaren är befogad. -
vissa delar är åtrminstone islamistkramande.farman skrev 2020-06-23 14:58:18 följande:Rätt att kalla Vänstern för islamister.
-
Även Journalistförbundet har synpunkter på beslaget.
https://www.journalisten.se/nyheter/journalistforbundet-vill-se-regelandring-efter-polisens-bokbeslag
Det är snar bara forumets socialdemokratiska nätkrigare kvar på den andra sidan.
-
Rataxes skrev 2020-06-23 17:08:09 följande:Maktens stövelslickare.
-
Såg till min glädje att beslaget av Aron Flams böcker var hävt, skönt att någon myndighetsperson kan tänka.
Det talar för att åtalet kommer att ogillas, eller att Aron Flam frikänns och det patetiska museet får stå där med skammen.
-
Då kan du väl, men den visdom du besitter, visa på några felaktigheter i Aron Flams bok? Det ska väl inte vara så svårt om det nu är som du skriverPadirac skrev 2020-08-16 21:34:21 följande:Boken i den form den har på AFs blogg är inte et intellektuellt mästerverk om man säger så - han plöjer djupt i den fåra han länkar till och har som deltagare på sin blogg. Han nämner till och med SDs bruna film utan att göra så mycket väsen av den annat än att S inte ägda AB just då, och så använder han samma fras som du gör om SD...
En pamflett som är dålig underbyggd med ideologisk snarare än historisk grund att stå på - inte samma bruna propaganda som SDs bruna film men i samma genre med anekdotisk bevisföring och insinuationer p åsamma sätt som SDs bruna film. Det är förvånande med tanke på att han verkar ha en relativt hög utbildningsnivå, men redan där verkar han ha kört fast i 'trickster'tankar som han inte verkar varken kunna släppa eller sluta agera efter. Fångad i sin egen korridor där han speglar 'de andra' i sina ganska omogna antaganden om de observationer han gör - om nu boken speglar den 'nedärvda essens' som han antar finns och som han själv har. Men han kanske står över sånt där han tilldelar andra och är lite elitistiskt bättre än den stora massan.
På det stora hela tar han upp en del av det den bruna alternativhögern har i sitt tankegods, - inte för att analysera det utan använder det som den mall varmed han mäter sakers och människors tillstånd.
Men kanske han han omarbetat sitt grundmaterial och gjort litteratur av det - i bloggform är det allt annat än det som motsvarar hans utbildningsnivå och han såväl innehållsmässiga brister som brister i saklighet och fakta och relevans - det är anekdotformen jag pekar på. Inget är heller nytt utan det är mycket som SDs bruna film och den bruna alt.right tuggat på ett längre tag.
-
Tack, det var ju generöst av dig men jag har läst den.Padirac skrev 2020-08-17 20:16:01 följande:Han får väl bevisa det han påstår, men av det jag läst så är det långt till akademisk kvalitet och trovärdighet. snarare en tendentiös rant.
Anekdoter sammanknutna av alternativhögerns ideologiska käpphästar - utan mer belägg än så.. Flam lyckas inte med sin text visa belägg för det han påstår. Ska jag motbevisa det ha inte ens själv bevisar eller lägger fram belägg för...
Vill du lägga pengar på den ska jag inte stoppa dig, men av det jag läst är den knappast värd papperet den är tryckt på. Tiden jag lade på den får jag inte heller tillbaks
Tiden jag la på ditt inlägg får jag inte heller tillbaks
-
Vad jag har sett så brister den inte i historiska kvaliteter, har läst en hel del nutidshistoria själv.Padirac skrev 2020-08-17 20:29:52 följande:Spännande - vad har du för intryck av bokens historiska och samhällsvetenskapliga kvaliteter?
jag tyckte den var lite svårläst bitvis, men jag har ju lite dyslexi... Typisk judisk humor fanns det också
Om du tvivlar på de historiska kvaliteterna kan du ju ägna en stund åt de 50-tal sidor som ägnas källhänvisningar
-
Nej, det har vi inte. Frånvaron av exempel från ditt håll på felaktigheter talar för att det är budskapet och inte de litterära kvaliteterna som är problemetPadirac skrev 2020-08-29 18:09:28 följande:Då har vi inte samma uppfattning - källhänvisningarnas kvantitet löser inte problemen med källhänvisningarnas kvalitet, om man säger så
-
Så kan man ju också uttrycka det för att slippa förklara sigPadirac skrev 2020-08-31 08:59:09 följande:
I de kapitel jag läst var budskapet byggt på så tunna argument så att det behövs en hel bok för att bemöta de insinuationer och vinklade uppslag som budskapet är byggt med.
AF har skrivit en bok med rants och tyckande - ingen med någon som helst tyngt inom ämnet har så vitt jag vet recenserat boken, den är troligen för dåligt underbyggt för att ens recenseras
Det är fint att AF fått utlopp för sin ilska som han pratar om som en viktig del i hans skapande, men kanske skulle mindre av denna och mer av saklighet gjort boken gott.
Jaja, det är ju helt OK att tycka olika.
Vi kommer inte längre än så.
. -
Du behöver inte, du är så förutsägbar så jag kan redan nu gissa vad som kommer...Padirac skrev 2020-08-31 14:00:39 följande:Jag ska lägga lite tid på en förklaring, men du får vänta lite på den...